Ombygningsplan for Dragør Havn – godkendt af den tidligere kommunalbestyrelse den 15. april 2021. 1. Planen skaber ingen forbedringer for Gamle havn, færgehavnen og lystbådehavnen. 2. Færgehavnen er stadig en B-havn. 3. Lystbådehavnen er gjort mindre. 4. Sandtangen er gjort dobbelt så stor og forsynet med en belægning, således at den kan udnyttes som parkeringsplads for mellem 300 og 400 personbiler. 5. Sandtangen og dækmolen er omkranset af spunsvægge af stålprofiler (de med sort optrukne linjer).
Ombygningsplan for Dragør Havn – godkendt af den tidligere kommunalbestyrelse den 15. april 2021. 1. Planen skaber ingen forbedringer for Gamle havn, færgehavnen og lystbådehavnen. 2. Færgehavnen er stadig en B-havn. 3. Lystbådehavnen er gjort mindre. 4. Sandtangen er gjort dobbelt så stor og forsynet med en belægning, således at den kan udnyttes som parkeringsplads for mellem 300 og 400 personbiler. 5. Sandtangen og dækmolen er omkranset af spunsvægge af stålprofiler (de med sort optrukne linjer).
Luftfoto af Dragør Havn. 1. Dragør Havn har tre indsejlinger, hvoraf indsejlingen til færgehavnen er for åben, hvilket medfører, at færgehavnen karakteriseres som en B-havn. Indsejlingen til lystbådehavnen tilsander konstant på grund af stensætningen. 2. Lystbådehavnens nordlige del er aldrig blevet uddybet. 3. Sandtangen opdeler havnen, således at udnyttelsen af havnen begrænses, og den forhindrer gennemstrømmende vand i havnen, der således har stillestående vand og dermed ingen sandvandring. 4. Bemærk bådeværftets to kæmpehaller, der er helt ude af Dragør gamle bys og havnens skala. Det er den tidligere kommunalbestyrelse, der har givet byggetilladelse i strid med kommuneplan og Lokalplan 70 – og dermed også i strid med planlovgivningen.
Luftfoto af Dragør Havn. 1. Dragør Havn har tre indsejlinger, hvoraf indsejlingen til færgehavnen er for åben, hvilket medfører, at færgehavnen karakteriseres som en B-havn. Indsejlingen til lystbådehavnen tilsander konstant på grund af stensætningen. 2. Lystbådehavnens nordlige del er aldrig blevet uddybet. 3. Sandtangen opdeler havnen, således at udnyttelsen af havnen begrænses, og den forhindrer gennemstrømmende vand i havnen, der således har stillestående vand og dermed ingen sandvandring. 4. Bemærk bådeværftets to kæmpehaller, der er helt ude af Dragør gamle bys og havnens skala. Det er den tidligere kommunalbestyrelse, der har givet byggetilladelse i strid med kommuneplan og Lokalplan 70 – og dermed også i strid med planlovgivningen.
Vi har modtaget:

Dragør Havn

Kære medborgere i Dragør

Jeg er sejler – æresmedlem af Dragør Sejlklub.

Jeg har som sejler sejlet Danmark rundt gennem flere end 50 år. Jeg har besøgt næsten alle havne i Danmark fra Gedser til Skagen. Jeg kender dem ud og ind. Jeg har også været i havne i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien. Grækenland, England, Skotland, Irland, Singapore, Siam, New Zealand samt i Australien. I Singapore har Mærsk en terminal så stor, at verdens største skibe kan manøvrere i havnen.

Og hvad tror I, de alle har til fælles? Havnene har alle det til fælles, at de er fyldt med vand! Så meget vand, at man kan sejle rundt i det!

Såre banalt

Hvorfor tror I, at jeg skriver til jer om noget så banalt?

Det er fordi, Dragør Kommune som den eneste i hele verden vil fylde sin havn op med jord og lave en parkeringsplads til mellem 300 og 400 biler midt i havnen.

Siden juni 2020 har den tidligere kommunalbestyrelse i Dragør samarbejdet med et ingeniørfirma i Randers om ombygning af Dragør Havn. 

Den 15. april sidste år godkendte denne kommunalbestyrelse et projektforslag til 30 mio. kr. eksklusive moms. De 10 mio. kr. har man i kommunekassen – de 20 mio. kr. har man været ude at låne. 

Vor forvaltning er blevet bedt om at arbejde videre med sagen. At indhente nødvendige godkendelser fra Trafikstyrelsen, Kystdirektoratet og Miljøstyrelsen.

Uanvendelige spunsvægge

Det mest kostbare i dette projekt er nedramning af spunsvægge for at holde på al den opkastede jord samt nedramning af en spunsvæg langs dækmolen for at forhindre sandvandring gennem dækmolen.

En sådan spunsvæg er lavet af dobbelte stålprofiler, og de er totalt uanvendelige i en lystbådehavn, fordi de er umulige at fendre af imod. 

Det kan lade sig gøre, hvis man medbringer en 2,5 meter lang planke, man kan hænge uden på fenderne. Men hvem sejler rundt med sådan et bræt? 

En spunsvæg hører hjemme i en industrihavn – ikke i en lystbådehavn!

Jeg er ikke i tvivl om, at kommunalbestyrelsen har henvendt sig til ingeniørfirmaet i den bedste mening, men projektforslaget er udarbejdet efter ønsker opstillet af byrådsmedlemmer, som ikke har forstand på havnebyggeri. De er ikke sejlere. De er bilister!

Med venlig hilsen
Ole Storgaard

Foto: TorbenStender.

Trippeludstilling

Udstilling med Yvonne Wiese, Bettina Fellov og Pia Sharah i Dragør Havnegalleri. Læs mere

Vi har modtaget: Sydstrandsprojektet – en underlig fisk

Kenneth Olsen har indsendt et debatindlæg om Sydstrandsprojektet. Læs mere

Vi har modtaget: Forurenet værftsgrund udlejes

Kenneth Olsen har indsendt et debatindlæg om vilkårene for udlejningen af værftsgrunden, som er forurenet. Læs mere

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk