Vi har modtaget:

Dragørs økonomi

AOTV gennemfører økonomisk »turn-around« i Dragør Kommune

Jeg tror ikke, at alle Dragør Kommunes borgere ved, hvor kritisk den økonomiske situation var i slutningen af 2019 og ind i 2020. Ligesom det måske heller ikke står klart, hvor meget de beslutninger, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, liste T og Venstre (AOTV) har gennemført i efteråret 2019 og i løbet af 2020, har betydet for genopretningen af kommunens økonomi.

Resultatet af AOTV’s beslutninger er ganske markant og positivt for kommunen og kan betragtes som en »turnaround«. Dragør Kommune er gået fra at være kriseramt til at være levedygtig.

Fortællingen er i mine øjne utrolig, og jeg har ikke kendskab til, at nogen kommune i landet har opnået så markante resultater på så kort tid.

Kritisk situation

I løbet af 2019 bliver det klart for det daværende politiske flertal, at situationen er kritisk.

Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre inviterer i efteråret 2019 liste T til at deltage i en genopretning af kommunens økonomi, og liste T siger ja tak til invitationen.

Færdiggørelse af svømmehal, stærkt forøgede udgifter til det specialiserede område m.m. har medført, at kommunen er stærkt presset på likviditet.

På 12 måneder er kommunens 365-dages-likviditet faldet fra cirka 103 mio. kr. til cirka 29 mio. kr. Det er en skræmmende konstatering, idet man kun kan påvirke et 365-dages gennemsnit med 1/365-del pr. dag. Det betyder, at en opbremsning og en vending af denne udvikling skal være dramatisk og umiddelbar for at undgå, at Dragør Kommune bliver sat under administration. Det bliver kommunen automatisk, hvis 365-dages-gennemsnittet er negativt.

I februar 2020 – kun to måneder inde i regnskabsåret, får kommunalbestyrelsen besked på, at den nyligt indførte månedsopfølgning viser, at der allerede på dette tidspunkt forventes et merforbrug på cirka 22 mio. kr. i forhold til budget – svarende til den røde kurve på illustrationen (Ill. 1), som viser, at kommunen med stor hast er på vej mod en negativ likviditet.

Prognose for udvikling i likviditet efter kassekreditreglen.(Ill. 1) • Scenarie 1: Overholdelse af vedtaget budget. • Scenarie 2: Merforbrug på 22 mio. kr. p.a. • Scenarie 3: Merforbrug på 22 mio. kr. p.a. samt anlægsbesparelse på 13 mio. kr. i 2020. • Gennemsnitlig kassebeholdning. Målsætning
Prognose for udvikling i likviditet efter kassekreditreglen.(Ill. 1) • Scenarie 1: Overholdelse af vedtaget budget. • Scenarie 2: Merforbrug på 22 mio. kr. p.a. • Scenarie 3: Merforbrug på 22 mio. kr. p.a. samt anlægsbesparelse på 13 mio. kr. i 2020. • Gennemsnitlig kassebeholdning. Målsætning

Nøgletal201820192020
1Resultat af ordinær driftsvirksomhed18,55,635,5
2Resultat efter anlæg og salg af ejendomme÷28,6÷59,428,3
3Lividitet (365-dags-reglen)102,729,246

Nøgletal Dragør Kommune. (Ill. 2).

Dag-til-dag-likviditet og 365 dages gennemsnitlig kassebeholdning 2019 til medio 2021. (Ill. 3).
Dag-til-dag-likviditet og 365 dages gennemsnitlig kassebeholdning 2019 til medio 2021. (Ill. 3).

Uden en dramatisk ændring af kommunens økonomi vil Dragør Kommune blive sat under administration af Indenrigsministeriet medio august 2020. Tre uger efter denne  konstatering lukker Danmark ned på grund af corona – og alle kender konsekvensen af dette for Dragør og Tårnby Kommune (markant stigende udgifter til forsørgelsesydelser).

Lige før Danmark lukkes ned, vælger AOTV at genåbne kommunens budget for 2020. Sammen med direktionen vurderes forskellige tiltag, og forvaltningen fremlægger mere end 50 dramatiske beslutninger, som AOTV kan tage i brug.

Efter mange overvejelser og gennemførte analyser vælger AOTV i april 2020 at gennemføre en række beslutninger, der omfatter slankning af ledelseslag, en nedskæring i dele af servicen til borgerne, generel tilbageholdenhed, salg af to ejendomme, optagelse af lån m.m. – uden at gennemføre massive afskedigelser af medarbejdere i en situation, hvor coronaepidemien allerede havde medført en eksplosion i udgifter til arbejdsløshedsdagpenge.

Økonomisk resultat 2020 og situationen medio 2021

Det vil føre for vidt at gennemgå hele rækken af de gennemførte beslutninger i dette læserbrev, og jeg vil derfor blot henvise til, at resultatet til dels afspejles i Ill. 2, hvor man kan konstatere, at driftsresultatet for 2020 forbedres med cirka 30 mio. kr. i forhold til 2019, og at 365-dageslikviditeten på dramatisk vis ændres fra en stærkt nedadgående trend til en opadgående og ender på 46 mio. kr. ved udgangen af 2020 og fortsætter opad i 2021.

Det forventes, at 365-dages-likviditeten ligger på cirka 80 mio. kr. ultimo 2021.

Mest overbevisende kan resultatet af beslutningerne ses i likviditetsudviklingen i Ill. 3. Situationen har ændret sig markant. I februar 2020 måtte Dragør Kommune trække på sin kassekredit i banken for at kunne udbetale løn til medarbejderne. Nøjagtig et år senere, den 2. februar 2021, er der cirka 77 mio. kr. i kassen. Det er en forbedring i dag-tildag-likviditeten på over 140 mio. kr.!

Det er klart, at optagelse af lån udgør en mindre del af denne forbedring, men hovedparten af årsagen skyldes, at der er opnået en bedre balance i driftsøkonomien og tilbageholdenhed helt generelt.

Der er tillige gennemført en bedre opfølgning og styring af økonomien.

AOTV har taget mange beslutninger for at opnå denne markante forbedring og stabilisering af kommunens økonomi, og vi er glade for, at det er lykkedes uden massive afskedigelser og mange massive nedskæringer i servicen.

Fra krise til levedygtig

En ting er, at økonomien er kommet på ret køl, men er det nok for at være levedygtig?

Ja – helt sikkert på kort bane. Fin likviditet, driftsoverskud på cirka 36 mio. kr. og en stærkt forbedret økonomistyring sikrer kommunens levedygtighed på kort sigt.

På længere sigt skal vi endnu tættere på i vores økonomistyring; vi skal have likviditet nok til at investere i initiativer, der hjælper borgere med behov så tidligt som muligt, og vi skal være skarpere til at identificere negativ udvikling i omkostningerne.

Der er masser af initiativer, der skal gennemføres for at sikre levedygtighed på lang sigt. Det vil jeg uddybe nærmere i næste uge.

Er vi så tilfredse? Nej – men vi er godt på vej.

AOTV har i samarbejde med direktionen og forvaltningen leveret en række forandringer i økonomistyringen, og på meget kort tid er det lykkedes at gå fra at være en kriseramt kommune til at være en levedygtig kommune.

Jeg er godt klar over, at skoler, institutioner og ældre har fået reduceret servicen på kort sigt. Det har været uundgåeligt i forbindelse med konsekvenserne af corona-epidemien. Det skal vi i fremtiden have rettet op på.

Med udgangspunkt i en fortsat effektiv økonomistyring og relevante investeringer i medarbejdere og teknologi skal vi bevise over for borgerne, at Dragør Kommune i kraft af sin størrelse formår at levere på tværs af fagområder. Vi skal vise, at lidenhed også er en styrke, når vi styrer økonomien og reagerer hurtigt, når tingene udvikler sig negativt.

Har du spørgsmål til Dragør Kommunes økonomi, er du velkommen til at kontakte mig på peterl@dragoer.dk

Med venlig hilsen
Peter Læssøe 
1. viceborgmester og medlem af kommunalbestyrelsen for liste T

Vi har modtaget: Hvorfor skal vi betale for PFAS-forureningen?

Kenneth Olsen har indsendt et debatindlæg om udgifterne i forbindelse med oprydning af PFAS-forureningen. Læs mere

Vi har modtaget: Hvor skal vi bygge, og hvor skal vi bo?

Rikke Marianne Karlsson har indsendt et debatindlæg om mulighederne for etablering af boliger i kommunen. Læs mere

Vi har modtaget: Ældreboliger nedlægges

Hardy Bengtsen har indsendt et debatindlæg om nedlæggelsen af ældreboliger på Wiedergården. Læs mere

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk