En anderledes Polarskole

Igen i år leder polarfarer Gregers Gjersøe byens 7.-klasser igennem læringsforløbet »Polarskolen«, hvor de skal lære om Grønland, Færøerne og Arktis. I forløbet gives de unge en indføring i blandt andet geografien, politikken, den lokale madkundskab, klimaforandringerne, dyrelivet og traditionerne i områderne.

Forløbet strækker sig over to uger og afsluttes med, at eleverne forbereder et emne, som de siden underviser de yngre klasser i. Eller sådan plejer det i hvert fald at være ... for i år, hvor klasserne ikke må blandes, er det de voksne, der må træde til og modtage undervisning i alt fra grindefangst og klimaforandringernes konsekvenser for det arktiske dyreliv til nationaldragter og madkultur. 

På Dragør Skole, som netop har afsluttet forløbet, trådte skolelederne beredvilligt til sammen med de lærere, der ikke selv havde haft klasserne. Og dertil kom også Dragørs nye borgmester, Kenneth Gøtterup, forbi for at se, hvad de unge havde arbejdet med.

Borgmester Kenneth Gøtterup og Dragør Skoles lærere besøger boderne på Polarskolen.
Borgmester Kenneth Gøtterup og Dragør Skoles lærere besøger boderne på Polarskolen.

Hver gruppe havde forberedt en oplevelsesstand med materiale nok til at undervise i 8–10 minutter. Først skulle de undervise i deres egen nyfundne viden, herefter skulle tilhøreren engageres gennem for eksempel boldspil eller quizzer. Tidligere har der ofte også hos de stande, der har arbejdet med nationalretter, været smagsprøver fra skolekøkkenet, men i år forblev køkkenet lukket. 

Selv er polarfareren godt tilfreds med resultatet, selvom corona har ændret lidt ved det sædvanlige format.

»Det var dejligt at se, at der var så stor variation i standene. Den klassiske stand er isbjørnestanden. Den er der altid, og det er også et spændende emne. Men de havde varieret det lidt, så det var ikke bare isbjørne. Det var klima og isbjørne. Hvordan er isbjørnen påvirket af klimaforandringerne? Og så var der nogle stande, jeg aldrig havde set før. Der var en med Knud Rasmussen og Fridtjof Nansen, en norsk og en dansk polarforsker. Og så var der en om moskusokser. Og en om polarræve. Dem havde jeg heller ikke set før,« fortæller Gregers Gjersøe.

Inspiration fra en rigtig polarfarer

Undervejs i forløbet for 7.-klasserne kommer polarfarer Gregers Gjersøe forbi for at fortælle om sine egne ekspeditioner. Han har krydset Grønland på ski, og så var han den ene del af parret, der som de første danskere nåede frem til Sydpolen på ski.

Hans budskab til de unge er klart: »Man kan gøre, hvad man sætter sig for.« Og budskabets rigtighed illustrerer han ved levende at fortælle sin egen historie om dengang, han besluttede sig for sin store ekspedition.

»Jeg kunne ikke stå på ski, så jeg gik i gang med at øve mig på Bamseløjpen i Nordnorge. Det gjorde jeg helt galt, og jeg endte med at brække det ene ben og ødelægge ledbåndene i det andet. Men jeg blev ved og ved, og til sidst blev jeg skiinstruktør på en norsk skiskole. Så kunne jeg krydse første mål af,« siger han med et smil.

På en træningstur oppe på Svalbard begik han en fejl, der blev fatal for ekspeditionen. Han gik ind i lejren med svedige fødder.

»Temperaturen faldt til under minus tredive grader om natten. Jeg fik forfrysninger i syv tæer den nat, og turen sluttede med en tur på hospitalet inden for de første 24 timer,« beretter polarfareren.

Med de sandfærdige fortællinger og billeder fra rejserne gøres læringen ekstra spændende – også selvom eleverne i år må skiftes til at opleve Gregers Gjersøe i virkeligheden og på skærm.

I denne uge er man på Nordstrandskolen i gang med sin sidste uge af forløbet, mens man på Store Magleby Skole lige er begyndt på sin første.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk