Der gøres klar til julehandelen på Kongevejen, hvor byens store juletræ står klar til at blive tændt på lørdag. Foto: TorbenStender.
Der gøres klar til julehandelen på Kongevejen, hvor byens store juletræ står klar til at blive tændt på lørdag. Foto: TorbenStender.

En levende by – dit lokale valg

Det lokale erhvervsliv står sammen om ny kampagne

En lang række lokale erhvervsdrivende og foreninger er gået sammen om en ny, lokal opmærksomhedskampagne, der skal sætte fokus på, hvad der skaber et levende lokalsamfund med et velfungerende erhvervs-, forenings- og kulturliv. Og et af kampagnens budskaber er at minde borgerne om at handle lokalt, ikke kun i jule-tiden, men hele året rundt. 

I oktober er salget for første gang siden coronanedlukningen dalet i detailhandlen.

I RS Optik er der popcorn og pebernødder på skranken og gratis kaffe til kunderne. Men der er få kunder denne lørdag eftermiddag. 

Vi nærmer os Black Friday og julehandlen, og gågaden er pyntet med granranker, juletræer og halmballer, mens sæsonens første snefnug hvirvler forbi uden for butikkens vinduer. 

Dragør Nyt har været forbi en håndfuld af byens butikker for at høre hvordan det egentlig står til, og de er alle sammen enige om to ting: 

At der er brug for en kærlig påmindelse om at handle lokalt, og at byens borgere egentlig gerne vil handle lokalt – men måske har glemt det lidt.

Indehaver Karsten Laugesen er medafsender af kampagnen, der blandt andet skal minde Dragørs borgere om at bruge de lokale butikker, når de køber nyt. 

»Vi er afhængige af, at dem, der bruger penge, de også bruger dem lokalt,« siger han.

Oven på en lang periode, hvor corona stak en kæp i hjulet på erhvervslivet, er det nu energikrisen og den høje inflation, der gør livet sværere for de forretningsdrivende.

Den høje inflation har betydet, at danskerne er begyndt at bruge færre penge, end de ellers har gjort. Nye tal fra Danske Bank viser, at forbruget er nedadgående for første gang siden coronanedlukningerne.

Men ingenting er som bekendt så skidt, at det ikke er godt for noget, og ifølge Karsten Laugesen, så har coronanedlukningerne været en god øjenåbner. Den har nemlig vist os, hvordan vores by ville se ud, hvis hver tredje butik lukkede.

»Alle butikker burde lukke en uge og sætte gråt papir op i vinduerne for at vise, hvordan en død by ser ud. Der er ingen tvivl om, at de fleste synes, at det er rart, at vi er her, så man ikke skal køre udenbys efter en værtindegave eller et nyt batteri i uret, men der er ingen butikker, der kan leve af, at noget er rart, når vi taler handelsliv. Der er vi nødt til at støtte op om butikkerne i det daglige også,« fortæller han.

Detailbranchen er hårdest ramt

Der bor godt 14.000 mennesker i Dragør. Men på denne novemberlørdag er det ikke mange handlende, der passerer forbi optikerens vindue.

Hvis vi ser på analyserne fra Danske Bank, er det en tendens, vi ser i hele landet. Danskernes faldende forbrug har i særdeleshed ramt detailhandlen. Branchen har haft en forbrugsnedgang på 5,7%, og tøj- og skoforretninger skiller sig særligt ud med et fald på 15%.

Dragør Nyt på besøg hos Karsten Laugesen i RS Optik. Foto: Camilla Lærkesen.
Dragør Nyt på besøg hos Karsten Laugesen i RS Optik. Foto: Camilla Lærkesen.

Midt i samtalen i RS Optik kommer Dennis Hølmer fra Dragør Vinhandel ind ad døren. Under armen har han en papirpakke med en elastik om fra Slagter Ravn lige ovre på den anden side af gaden. Han har netop talt med slagteren og hørt om kampagnen, som han hellere end gerne bakker op.

Vi lader diktafonen køre, mens Dennis Hølmer og Karsten Laugesen taler om, hvordan danskerne sparer samt om net- og grænsehandel.

»Jeg tror bare, at vi skal minde folk om at handle lokalt,« siger Dennis Hølmer, som fortsætter:

»Der er en byånd i Dragør, hvor man gerne vil støtte hinanden. Jeg tror simpelthen bare, at man har glemt det i denne her turbulente tid.«

Som butiksindehaver faldt han selv pladask for byen, fordi der var liv i gaden, husker han.

Men han får også ofte kunder i butikken, som har boet i byen i årevis og gået forbi hans skilte hundredvis af gange uden at gå ind. Det er for dårligt, synes han.

»Det handler ikke om, at man skal ned at købe for tusind kroner. Hvis alle voksne en gang i løbet af året kom ned til mig og købte en flaske vin til 50 eller 60 kroner, så ville jeg være en glad mand. Køb en kop kaffe i Hallöy, køb en pakke rullepølse hos slagteren. Man skal ikke bare fyre penge af, det handler om at købe lidt alle steder. Det er det, der er det vigtigste,« fortæller Dennis Hølmer.

Han understreger, at man selvfølgelig kan fortsætte med at handle i supermarkederne, som man plejer, men opfordrer til, at man supplerer indkøbet med en vin fra vinhandlen, et flute fra bageren eller koteletter fra slagteren.

Vi skal ikke købe mere, vi skal købe bedre

Guldsmedeforretningen Barbara Maria er pyntet op i rødt og hvidt, så butikken er klar til julesalget. Og indehaver Maria Nielsen er glad for at drive forretning i en by, hvor de erhvervsdrivende løfter i flok.

Hun oplever, at der er en stor vilje til at skabe gode oplevelser for de besøgende. I oktober pyntede butikkerne op til halloween og forlængede åbningstiden, og nu ved juletid har gadelavet igen sørget for pynt i både gaden og butiksvinduerne.

Men det er ikke kun butiksindehaverne, der bidrager til den gode stemning i gågaden, fortæller Maria Nielsen, som har drevet forretningen på Kongevejen i 25 år og kender byen godt.

»Hvis vi kunne vælge at lægge vores butik og værksted hvor som helst i hele verden, så ville vi stadig lægge den her. Det er søde mennesker, der handler i butikken, og kunderne i Dragør er meget ordentlige og loyale,« fortæller hun.

Maria Nielsen oplever dagligt, at en kunde har fundet noget på nettet og ønsker det bestilt hjem til butikken fremfor at købe det online eller inde i København.

Men i smykkeforretningen oplever hun også, at inflation og prisstigninger påvirker kundernes indkøbsvaner. Hun har derfor været nødt til at tænke i alternativer for, at alle fortsat kan være med.

Maria Nielsen er gave-klar i Barbara Maria.
Maria Nielsen er gave-klar i Barbara Maria.

»Vi har købt en masse fine snore, så vedhængene kan komme i lange kæder, selvom man ikke har penge til en guldkæde lige nu. Når guldpriserne så falder igen, kan man ønske sig en guldkæde til sit vedhæng. Billigere er ikke dårligere, det er bare anderledes,« fortæller Maria Nielsen. Hun driver i det hele taget sin forretning ud fra devisen om, at det er bedre at have færre smykker, man elsker at gå med, end mange smykker, der aldrig forlader smykkeskrinet.

»Vi behøver ikke at købe det samme, som vi plejede, hvis der er inflation, og ting bliver dyrere. Vi kan købe noget andet, og vi kan købe noget bedre. Jeg synes, det er meget mere interessant at få noget, der er særligt udvalgt og lidt mere unika end en standard bodylotion. På den måde ligger der meget mere opmærksomhed og kærlighed i den julegave,« fortæller hun.

Hun opfordrer til at købe så mange julegaver som muligt lokalt – uanset om det skal være smykker, tøj, et lækkert tørklæde eller noget helt fjerde.

Traditionerne er stadig hellige

Hos Sydstrandens Slagter fortæller Joachim Westphal Rasmussen også om hjælpsomme kunder, der har været søde, selvom priserne er blevet sat op.

»De har de været flinke, for de ved godt, at priserne på el er steget meget. Vi bruger meget strøm, fordi vi har en masse køl, så der har lige været et par regninger, der ikke var så sjove. Men folk er ikke stoppet med at handle, så vi har klaret den indtil videre,« fortæller han.

Flere har sågar hævet en hundredkroneseddel over beløbet og givet den som tilskud til elregningen.

Han oplever ligesom Maria Nielsen, at der er sket en ændring i kundernes købevaner, og at der er kommet fokus på kvalitet. Han fortæller, at der ikke bliver solgt lige så mange røde bøffer som for et halvt år siden, men at han så til gengæld sælger væsentligt mere hakket oksekød.

»Folk vil have kvalitet, når de endelig skal bruge penge,« forklarer han.

Og så er der endnu ikke mere krise, end at der traditionen tro stadig bliver holdt julefrokoster og bestilt ænder og flæskesteg, fortæller Joachim Westphal Rasmussen.

I restauranten på Dragør Strandhotel kan Philip Helgstrand også mærke, at folk holder lidt mere på pengene, end de har gjort andre år. Særligt i hverdagene er det svært at trække folk ned til restauranten.

»Vi prøver at holde prisen nede i hverdagen, så vores gæster kan komme ud og hygge sig en helt almindelig dag og slippe for madlavning og opvask,« fortæller han. Lige som sine kollegaer peger han på, at man ikke behøver at bestille den helt store festmiddag for at nyde en stund på Strandhotellet. Man er også meget velkommen til at komme ned til en enkelt ret eller en kaffe eller øl i sofaerne i caféen.

Alle kædens led

Rasmus Gundelund Nielsen, der er formand for Dragør Erhverv, er også en af medafsenderne på den nye kampagne og ser frem til at se den udfolde sig og sætte spot på hele erhvervslivet i den kommende tid.

»I denne tid er det naturligt at rette fokus imod detailhandlen, da både Black Friday og julegavehandlen står for døren, men jeg vil også gerne opfordre folk til generelt at have fokus på det lokale erhvervsliv i Dragør,« siger han og peger på såvel restauranter og caféer som servicefag og håndværkere.

»At have et bredt erhvervsliv, hvor alle led i kæden har det godt, er vigtigt for, at vi kan bibeholde et sundt og velfungerende lokalsamfund,« siger Rasmus Gundelund Nielsen.

Og det er blandt andet også den sammenhæng, som det et tanken, at den nye, lokale kampagne skal belyse i den kommende tid.

CL

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk