Film i Dragør Bio

Dokumentarfilmen »Kandis for livet« vises onsdag den 26. januar kl. 20.

Den danske romantiske komedie »Tag min hånd« vises fra torsdag den 27. til lørdag den 29. januar kl. 20, søndag den 30. januar kl. 16.30, mandag den 31. januar kl. 20, tirsdag den 1. februar kl. 14 (matiné) og igen kl. 20, onsdag den 2. februar kl. 20 samt torsdag den 3. februar kl. 17. Filmen er en del af Biografklub Danmark.

Familiefilmen »Clifford – den store røde hund« vises søndag den 30. januar kl. 14.

OperaKino

Lørdag den 29. januar kl. 11 vises operaen »Rigoletto« som OperaKino.

Danmarkspremiere

Den danske komedie »Vildmænd« har danmarkspremiere torsdag den 3. februar kl. 20.

Kandis for livet

»Kandis for livet« er en underholdende, livsbekræftende og rørende dokumentarfilm om en særlig gruppe Kandis-fans, spredt over hele Danmark, der gennem deres unikke forhold til deres idol, dansk-topsangeren Kandis-Johnny, finder trøst og mening med livet. 

Filmen giver et hudløst ærligt indblik bag facaden på Kandis-Johnny selv og ikke mindst gruppen af fans, som ikke kender hinanden, men som hver især har et usædvanligt og stærkt personligt forhold til det, der beskrives som Skandinaviens største under-holdningsorkester, hvor Johnny optræder som deres helt egen »Personal Jesus«. 

I filmen fortælles i almenmenneskelige fortællinger om ulykkelig kærlighed og ensomhed og om at tage afsked med dem, man elsker, og at genfinde kærligheden igen. 

»Kandis for livet«.
»Kandis for livet«.
»Tag min hånd«.
»Tag min hånd«.

Tag min hånd

For Maja – hovedpersonen i filmen Tag min hånd, kører alt på skinner. Hun står foran forfremmelse til overlæge og bor sammen med sin mand, Claes, og teenagesønnen, Magnus, i et skønt hus, der snart får en flot, dyr tilbygning. Det kommer derfor som et chok, da Claes meddeler, at han vil skilles, og foreslår, at Maja lige logger ind på borgerservice.dk og vælger rubrikken straksskilsmisse. 

Den tryghedselskende Maja, der er i frit fald, forsøger febrilsk at genvinde styringen over sit liv. Hun kaster sig ud på den gyngende grund, hvor der ud over en skrantende økonomi også skal håndteres en 20 år yngre elsker og en teenagesøn i problemer.

Filmen er en lun, varm og tankevækkende romantisk komedie, der omhandler det drama, der følger med, når man pludseligt får vendt sin forestilling om kærlighed og opfattelse af meningen med livet på hovedet.

Rigoletto

Den pukkelryggede og latterliggjorte hofnar Rigoletto kæmper indædt for at blive respekteret. 

Rigoletto har dog et lyspunkt i livet – sin elskede datter, Gilda. Rigoletto vil gøre alt for at beskytte hende mod livets sorger, men en frygtelig fejltagelse får hans verden til at styrte i grus, og i mareridtsagtige hallucinationer genoplever han denne begivenhed, mens sindssygen får stadig større magt over ham. 

Verdis »Rigoletto« kaldes også en forbandelsens opera, der foregår i en verden befolket af gangstere, sammensvorne, prostituerede – og en vanskabt hofnar, som forgæves forsøger at redde sin eneste datter fra en fordærvet verden. 

Operaen med libretto af Piave efter Victor Hugos »Le Roi s’amuse« (Kongen morer sig) havde uropførelse i Venedig 1851. Efter at den østrigske censur havde grebet ind, måtte Verdi og librettisten Piave omskrive operaen. Derfor er det ikke en konge, men en navnløs hertug, der er kvindeforføreren i operaen.

Enrique Mazzola dirigerer denne opsætning fra Bregenz Festival 2021, og Philipp Stölzl er instruktør. 

»Rigoletto«.
»Rigoletto«.
»Clifford – Den store, røde hund«.
»Clifford – Den store, røde hund«.

Clifford – Den store, røde hund

Hvem har ikke drømt om at have en hundeven, måske en stor en – så stor, at man kunne ride på den? 

I hvert fald har Emily Elizabeth det ikke særlig nemt på sin nye skole, hvor de andre piger driller den ikke særlig store pige, der ovenikøbet ikke har så velhavende en familie, som de andre. 

Emilys mor bliver endda nødt til at tage udenbys med jobbet, og så hænger Emily på onkel Casey. 

Onkel Casey er heldigvis ikke så svær at overtale, for eksempel da de kommer forbi et telt i parken, hvor de giver kæledyr væk til folk, der vil tage sig af dem. Forudsat, siger onkel Casey, at hun under ingen omstændigheder får et med hjem. Men ejeren, Mr. Bridwell, har andre planer, og pludselig opdager Emily og hendes onkel, at hun har fået en lille, rød hundehvalp med hjem i tasken. 

Emily overtaler onkel Casey til, at hvalpen kan blive natten over. For blot at vågne op til en meget stor overraskelse – en tre meter høj, rød hund.

At aflevere hunden igen er måske de tos mindste problem, og inden de når så langt, skal de først skjule Clifford – som de kalder hunden – for både en sur vicevært og en grisk forretningsmand, der vil eksperimentere med den store røde hund for at finde ud af, hvordan man kan lave superfoder, der gør dyr så store.

Selv ikke i New York – the Big Apple – er det nemt at skjule en så stor og rød hund.

»Clifford – Den store, røde hund« er en elsket børnebogsfigur skabt af Norman Bridwell.

I instruktør Walt Beckers version af historien handler det om at tro lidt på magi og at finde styrken i sig selv, også selv om man er en pige på 12 år, der har det svært med kammeraterne – og altsammen fortælles med humor og situationskomik for alle aldre.

Vildmænd

Martin er skredet fra det hele. Han er rejst til Norge for at bo i naturen og jage sin egen føde, som var han en rigtig vildmand. 

Da hashsmugleren Musa pludseligt dukker op nær hans lejr – blødende og forslået efter et biluheld, bliver Martins selvrealiseringsprojekt vendt på hovedet. Snart er det umage makkerpar på flugt gennem barske fjelde med norsk politi, Musas rivaler og Martins intetanende hustru lige i hælene.

»Vildmænd«.
»Vildmænd«.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk