Det 17 ha store område ved A. P. Møllers Allé, hvorpå regeringen i politisk udspil påtænker at give mulighed for erhvervsudvikling. Foto: Indenrigs- og Boligministeriet.
Det 17 ha store område ved A. P. Møllers Allé, hvorpå regeringen i politisk udspil påtænker at give mulighed for erhvervsudvikling. Foto: Indenrigs- og Boligministeriet.

Mulighed for nye erhvervsgrunde

Regeringen præsenterede onsdag den 26. maj deres udspil »Tættere på. Grønne byer og en hovedstad i udvikling« – et udspil, der indeholder en en lang række politiske planer. For eksempel gives kommuner for at mindske luftforurening mulighed for at forbyde brændeovne og for at sætte begrænsning for kørsel med dieselbiler.

Udspillet indeholder et særligt fokus på udviklingen i hovedstadsområdet, hvor blandt andet erhvervsudviklingen skal stimuleres. 

»Vi vil gøre en særlig indsats for hovedstadsområdet og løfte nogle af de helt særlige udfordringer, som Danmarks største byområde står over for. Det handler ikke mindst om at sikre plads til billige boliger og til fremtidens erhverv, herunder også produktionsarbejdspladser,« lyder det fra indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek i en pressemeddelelse.

Dragør og Tårnby Kommuner er hårdt ramt af krisen i lufthavnen som følge af covid-19, og de to kommuner har behov for at kunne tiltrække nye virksomheder og skabe nye jobmuligheder og vækst, står der i regeringsudspillet.

De to kommuner bliver i udspillet tilgodeset med et særligt erhvervstiltag.

I Dragør Kommune åbnes der op for etablering af ikke-støjfølsomt erhverv – såsom produktionsvirksomheder eller lager og logistik – i en 17 ha stor zone umiddelbart syd for Københavns Lufthavn ved A. P. Møllers Allé.

Tårnby Kommune får i udspillet en lignende mulighed på et 33 ha stort område nord for lufthavnen.

Udvidelse af lufthavnen

Ser man bort fra perioden med corona, har Københavns Lufthavn de seneste år kunnet konstatere en større og større mængde trafik.

Ifølge regeringsudspillet var der i 2019 i Københavns Lufthavn 30,3 mio. passagerer. Lufthavnen forventer selv, at den årlige stigningen i rejsende er på 2–2,5%, hvilket vil give omkring 55 mio. passagerer i 2045.

For at imødekomme de flere passagerer ønsker Københavns Lufthavn at udbygge terminalområdet ved at forlænge finger A og E, og samtidig er der også planer om ændringer vedrørende landingsbanerne: Tværbanen (landingsbanen fra nordvest–sydøst) skal afkortes og forskydes mod sydøst, og fremover vil fly ikke længere kunne lande på banen fra nordvestlig retning – ind over København.

TM

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk