Det store rum på førstesalen rummer en række podier, der beskæftiger sig med forskellige temaer. Foto: Thomas Mose.
Det store rum på førstesalen rummer en række podier, der beskæftiger sig med forskellige temaer. Foto: Thomas Mose.

Nyt liv i det gamle museum

Et fuldstændigt nyrenoveret Dragør Museum slår lørdag den 4. juli dørene op for publikum

Af Thomas Mose

Efter mere end et år med renovering af den gamle museumsbygning, som stammer helt tilbage fra 1682, er Dragør Museum nu næsten klar til at åbne for gæster.

Museumsleder Søren Mentz inviterede godt en uge før åbningen Dragør Nyt til et smugkig på den nye udstilling. Og selvom udstillingen ved besøget ikke stod helt klar, var det ikke en skuffelse.

Moderne udstilling

Efter renoveringen af museumsbygningen er indgangen blevet flyttet over på bygningens modsatte side. Og straks, når man træder ind ad døren, er der ingen tvivl om, at man befinder sig på i en udstilling, der gerne bruger moderne teknologi til at præsentere historien. En stor og fire mindre formidlingsskærme er placeret i et hjørne. Hver skærm beskæftiger sig med et historisk emne, som formidles gennem en film, hvorigennem en del af museets genstande bringes til live. På den største skærm vises, hvordan Dragør har udviklet sig igennem århundrederne.

Straks, når man kommer ind ad døren, bliver man mødt af fire interessante informationsskærme. Foto: Thomas Mose.
Straks, når man kommer ind ad døren, bliver man mødt af fire interessante informationsskærme. Foto: Thomas Mose.

Søren Mentz forklarer, at der aktivt er arbejdet på, at informationsvideoerne er knyttet til museumsobjekter, som man kan finde på museet. En skærm viser for eksempel, hvordan Dragør er knyttet til bjærgninger. Kendte malerier bliver i filmen bragt til live, og Byens Horn – som er udstillet i rummet – bliver i filmen brugt til at samle besætninger til de fartøjer, der skulle fortage bjærgningen.

Der er også blevet plads til et spil, hvor man skal forsøge at fange sild. Visuelt er spillet lavet i samme stil som det gamle træsnit af Olaus Magnus, der naturligvis ses på væggen bag skærmene.

»Alle de interaktive funktioner er lavet i samarbejde med Nexus Kommunikation, som er en lokal virksomhed,« lyder det fra Søren Mentz.

I informationsvideoerne er det da heller ikke skuespillere, man ser og hører. Det er derimod museets personale, der fortæller historierne om de udstillede genstande. Som gæst fornemmer man historiefortællerens store viden og passion for Dragørs historie – det er nærmest som en personlig rundvisning.

Muligheder for alle

Dragør Museum er dog ikke blot store skærme med flotte informationsvideoer. Blandt Museum Amagers mere end 10.000 museumsgenstande har cirka 200 fundet vej til museet.

Stueetagens største rum, der ved Dragør Nyts besøg var indrettet som kontor, vil ved åbningen fungere som malerisal. Her vil man kunne se værker fra en række af Dragørs store kunstnere, Christian Mølsted, Viggo Johansen, Carl Wentorf, Olga Lau og Oluf Høst – præcis som på mere traditionelle museer.

Som man bevæger sig længere ind i museet, vil udstillingen beskæftige sig med emner såsom bylivet og den store indflydelse, som bygmester Blichmann havde på det Dragør, vi kender i dag.

Et rum er helliget det store bevaringsarbejde, som har gjort Dragør til et unikt sted.

Der er naturligvis blevet plads til to af museets helt store stjerner – malerierne af Eckersberg. Foto: Thomas Mose.
Der er naturligvis blevet plads til to af museets helt store stjerner – malerierne af Eckersberg. Foto: Thomas Mose.
Foto: Thomas Mose.
Foto: Thomas Mose.
Straks, når man kommer ind ad døren, bliver man mødt af fire interessante informationsskærme. Foto: Thomas Mose.
Straks, når man kommer ind ad døren, bliver man mødt af fire interessante informationsskærme. Foto: Thomas Mose.

På opdagelse med lommelygte

Som man kommer i museets bagerste mørke og lavloftede rum, skifter udstillingens emne over til, hvordan Dragør-hjemmene var.

De to stuer, skipperstuen og Jens Eyberts stue, der inden renoveringen var lukket af, er nu blevet åbnet op. Man kan nu træde ind og gå på opdagelse i de smukt udsmykkede stuer.

I Jens Eyberts mørke stue får man en helt særlig oplevelse med. »Det har nærmest været umuligt at sætte lamper op, så de ikke kommer til at ødelægge oplevelsen af rummet,« fortæller Søren Mentz. Og i stedet for at gå på kompromis med lamperne valgte museumsfolkene, at gæsterne skal udstyres med lommelygter, så de selv kan gå op opdagelse. I stuen vil man, ud over den gamle seng, kunne finde smukke udsmykninger i loftet og på døren.

I Jens Eyberts stue kan man udstyret med en lommelygte gå på opdagelse i mørket. Foto: Thomas Mose.
I Jens Eyberts stue kan man udstyret med en lommelygte gå på opdagelse i mørket. Foto: Thomas Mose.
I Jens Eyberts stue kan man udstyret med en lommelygte gå på opdagelse i mørket. Foto: Thomas Mose.
I Jens Eyberts stue kan man udstyret med en lommelygte gå på opdagelse i mørket. Foto: Thomas Mose.
Peter Carlsens »Amager 2019«. Foto: Thomas Mose.
Peter Carlsens »Amager 2019«. Foto: Thomas Mose.

Amager 2019

Når man bevæger sig op ad trappen, som ligger lige til venstre for den nye indgang, kommer man til udstillingens førstesal.

Foto: Thomas Mose.
Foto: Thomas Mose.

Peter Carlsens genremaleri »Amager 2019«, som midlertidigt har hængt på Amagermuseet i St. Magleby, har fået sit helt eget rum. Og fra podiet midt i Amager 2019-rummet kommer det trefløjede værk til sin fulde ret.

I modsætning til på Amagermuseet, hvor de to sidefløje har hængt i samme højde som hovedmaleriet, er den midterste del nu blevet hævet en anelse. »Kunstneren Peter Carlsen har selv været med til ophængningen,« lyder det fra museumslederen. Ud over det store maleri kan man se en række af de skitser og papfigurer, som Peter Carlsen brugte til at skabe formen på maleriet.

Søren Mentz fortæller, at der engang i fremtiden vil blive lavet en informationsskærm, der vil give baggrundsinformation om værkets tilblivelse.

Forskellige temaer

Det store rum på førstesalen er opdelt i en række forskellige temaer. Her kan man se en række effekter, og hver område har en informationsskærm, der gør det muligt at gå endnu dybere ind i historien. Også her har det været vigtigt for museets personale at give de gæster, der ønsker et mere traditionelt museumsbesøg, mulighed for det. Der vil således stadig være skilte tilknyttet.

»Er man nysgerrig, og vil man vide mere om en af de udstillede genstande, kan man med skærmene grave dybere i historien,« fortæller museumsinspektør Christian Aagaard. »Der vil komme flere lag, så man kan se flere af de ting, der er i vores samling, og som der ikke er plads til på museet,« fortsætter han.

De forskellige emner understøttes adskillige steder af information i digital form. Foto: Thomas Mose.
De forskellige emner understøttes adskillige steder af information i digital form. Foto: Thomas Mose.

En del af udstillingen, der omhandler Dragør i middelalderen, var endnu ikke sat op. »De ting, der skulle udstilles, kommer fra Nationalmuseet, og det har været lukket ned på grund af corona,« lyder det fra Søren Mentz. Han håber dog på, at denne afdeling snart vil kunne etableres.

Som en maritim by handler et emne naturligvis om søfart. Her ses bl.a. gamle kikkerter, navigationsinstrumenter og logbøger. 

Christian Aagaard fortæller, at museets personale har haft utrolig stor glæde af samarbejdet med Historisk Arkiv Dragør. »Den store mængde billeder og informationer, som er på lokalarkivet, har i nogle tilfælde gjort de udstillede genstande mere personlige,« lyder det begejstret fra museumsinspektøren. I den maritime del af udstillingen kan man bl.a. også se et kinesisk testel, som er blevet sendt hjem af en sømand. Med gravearbejde fra Historisk Arkiv Dragør er det lykkedes at finde historien bag. Den historie kan for øvrigt læses i seneste udgave af Museumsbladet, som er medlemsbladet for Museum Amagers tre museumsforeninger.

Der er også sat fokus på det hjemlige liv i Dragør. »For livet gik videre, når sømændene var ude på verdenshavene,« fortæller Christian Aagaard. Her kan man se mere fra børnenes og kvindernes liv.

Den bagerste del af udstillingslokalet er helliget »Dragør i krig«. Her kan man se forskellige genstande – lige fra en kanon, der blev anvendt fra 1807–1814, til en Enigma-kodemaskine, som tyskerne benyttede under anden verdenskrig.

Foto: Thomas Mose.
Foto: Thomas Mose.
Foto: Thomas Mose.
Foto: Thomas Mose.
Fra udstillingen, der beskæftiger sig med Dragørs byliv. Foto: Thomas Mose.
Fra udstillingen, der beskæftiger sig med Dragørs byliv. Foto: Thomas Mose.

Flere års arbejde

Arbejdet med renoveringen og opsætningen af de nye udstillinger har været to år under vejs, og det har involveret mange mennesker. Museets personale har fået assistance fra en udstillingsarkitekt, der har hjulpet med at tilføje flere lag. Nysgerrige gæster vil kunne finde flere skuffer, som man kan trække ud (det er tilladt) og se flere genstande. »Podierne og bordene er lavet, så de kan rumme nye temaer,« siger Christian Aagaard, og han forklarer, at udstillingerne i det store rum på førstesalen vil kunne skiftes ud.

Som altid har de frivillige ydet en stor indsats i arbejdet med at indrette de nye udstillinger. »Den hjælp, vi har fået, er uvurderlig,« fortæller Christian Aagaard, der har kunnet drage nytte af de dygtige håndværkere, der er tilknyttet de forskellige museumslav. »Museet har sparet en masse penge, og personalet har kunnet koncentrere sig om andre opgaver – velvidende, at de frivillige er på sagen,« lyder det fra Christian Aagaard.

Museet rummer mange spændende genstande med tilhørende skilte, der fungerer uafhængigt af udstillingens interaktive del. Foto: Thomas Mose.
Museet rummer mange spændende genstande med tilhørende skilte, der fungerer uafhængigt af udstillingens interaktive del. Foto: Thomas Mose.

Åbner lørdag

Inden coronaen ramte, var planen, at Dragør Museum skulle åbne med en stor fest. Nu er planerne udsat. »Vi forventer at holde en stor åbningsreception omkring den 10. september,« fortæller Søren Mentz, som fortsætter: »Så har vi forhåbentlig mulighed for at samles alle sammen og ønske hinanden til lykke med museet.«

Der vil i den kommende tid stadig ske ting på Dragør Museum. I forbindelse med åbningsreceptionen fortæller museumslederen, at en ny formidlingsskærm til malerisalen vil være klar, og der vil blive afsløret et nyt maleri. »Jeg siger ikke, hvad motivet forestiller – kun at det er malet af Niels Corfitzen, en af vores unge kunstnere, der er på vej frem. Niels Corfitzen har blandt andet malet et portræt af Kronprins Frederik, og jeg glæder mig meget til at præsentere det nye maleri,« lyder det hemmelighedsfuldt fra Søren Mentz.

Den udskudte fest betyder dog ikke, at åbningen på lørdag er uden spænding for personalet. »Vi kommer til, at arbejde hårdt de næste dage for at få alt klart,« siger Christian Aagaard, som fortsætter: »Jeg glæder mig, til gæsterne kommer. Jeg håber, at jeg vil kunne stå anonymt og se, hvordan de bruger den nye udstilling.«

Dragør Museum åbner for offentligheden lørdag den 4. juli kl. 12 – og vil i skolernes sommerferie være åbent fra tirsdag til søndag kl. 12–16. Billetter kan købes i Dragør Turistkontor, der er nabo til museet.

Fra Dragør Nyts udsendte lyder dommen over renoveringen af museet: »I kan godt glæde jer!«

Fra udstillingen, der beskæftiger sig med Dragørs byliv. Foto: Thomas Mose.
Fra udstillingen, der beskæftiger sig med Dragørs byliv. Foto: Thomas Mose.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk