Vi har modtaget:

Ombygning af Dragør Havn

Dragør Kommunalbestyrelse er i samarbejde med A1 Consult A/S fremkommet med planer for ombygning af Dragør Havn.

Samarbejdspartneren er et ingeniørfirma i Randers, og så vidt jeg kan skønne, er samarbejdet foregået på den måde, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne har fremsat deres ønsker, som ingeniørfirmaet derefter har indarbejdet i et projekt til ombygning af havnen. Ingeniørfirmaet benævner projektet »idéoplæg«.

I 2020 har kommunalbestyrelsen sat en anlægsramme for ombygning af havnen på 30 mio. kr. ekskl. moms. På baggrund af kommunalbestyrelsens ønsker er der udarbejdet et idéoplæg, som er prissat til 59 mio. kr. ekskl. moms.

Det er jo lidt for meget, så ingeniørfirmaet har derefter udarbejdet et alternativt forslag til 30 mio. kr. ekskl. moms.

De to idéoplæg vises her sammen med en plan over de eksisterende forhold og Tænke-Tankens forslag fra 2007.

Eksisterende forhold i Dragør Havn – maj 2021

Nogle af problemerne med Dragør Havn er, at der er tre indsejlinger, som hver for sig sander til på grund af sandvandringen fra Sydstranden, der runder hjørnet ved Dragør Fort og lejrer sig langs dækmolen, hvor de tre indsejlinger befinder sig. 

Særlig slemt er det ved indsejlingen til lystbådehavnen, hvor Dragør Kommune har bygget en stensætning, der rager ud mod nordøst fra fortet. Stensætningen skaber et idvande, hvor sandet lejrer sig. 

Gennem årene har det kostet Dragør buler af penge til at holde disse sejlrender åbne.

Færgehavnen er klassificeret som en B-havn på grund af den store åbning ud til Øresund. Ved østlige vinde er havnen så urolig, at fartøjer under 40 fod ikke kan fortøje ved molerne uden at blive skamfilet.

Sandtangen, som ligger i havnen som et fremmed-element, er en rest fra dengang, man anlagde lystbådehavnen for private midler. Da man havde anlagt havnen med de tre broer, slap pengene op, og der var ikke midler til at fjerne sandtangen. Et af resultaterne er, at sandtangen spærrer for vandgennemstrømning i havnen. 

I Dragør Havn er der stillestående vand til trods for, at der lige uden for havnen er der en kraftig nordgående strøm – »Sønden-vande«, som vi siger.

Den sandmængde, der i dag fylder den nordlige del af lystbådehavnen, er sammen med sandtangen et område, der aldrig har været udgravet. Sandet er ikke vandret igennem dækmolen – det har altid været der! Anvendes det fornuftigt kan det udjævnes på plænen vest for lystbådehavnen og danne grobund for en frodig blomstereng – helt efter Danmarks Naturfredningsforenings forskrifter ...

Lystbådehavnen har et landområde, som om vinteren rummer de både, der er på land, og om sommeren er en fin parkeringsplads, hvor bådejerne kan komme af med deres biler, når de er ude at sejle.

Færgehavnen rummer i dag en pontonbro som tankmole, den gamle færgemole og pullert samt en ny bro, der skaber ro i det inderste af havnen, hvor bådeværftet er flyttet ud. Lodseriet har her en pontonbro med plads til to lodsbåde, og ved færgemolen ligger det maritime hjemmeværn med et krigsskib. 

I øvrigt viser luftfotoet, at der ikke er andre skibe i havnen. Det er alt for risikabelt at ligge her!

Dragør Gamle Havn er begrænset af Nordre Mole og Søndre Mole, som begge er stenmoler. 

Inderst ligger Maglebys Havn og fiskerihavnen. Det er den del af havnen, turisterne og gæstesejlerne strømmer til. Det er her, der er havnemiljø præget af de fredede og bevaringsværdige bygninger. 

Bortset fra fiskerihavnen er den gamle havn hjemsted for søsportsklubber, joller og lystfartøjer af enhver slags.

Som ensom majestæt ligger Dragør Fort med sin voldgrav, der er en formidabel jollehavn med egen indsejling.

Drag­ør Havn som den ser ud i dag.
Drag­ør Havn som den ser ud i dag.

TænkeTankens havneprojekt

Hovedsynspunktet i TænkeTankens havneprojekt – der skal skabes et havnemiljø, der på optimal måde tilgodeser miljøet og historikken på havnen – samtidig med, at der skabes optimale forhold for havnens brugere.

Sandtangen skal væk, og havnen skal uddybes efter havnelodsens anbefalinger. 

Hvad der skal gøres af sandet kommer senere.

Moleændringer skal foretages således, at der kun er én indsejling. 

Indsejlingen ved Dragør Fort ændres til et jolleløb, og stensætningen fjernes og anvendes til udvidelse af dækmolen. 

Nordre Mole forlænges med sten fra Søndre Mole og afsluttes ved færgehavnens styrbords molehoved. Bagbords molehoved er nyt og afslutter dækmolen i nord. 

Indsejlingen vil ikke tilsande idet åbningen vender bort fra strømmen.

Nye broer er pontonbroer, og således forlænges færgemolen ud til færgepullerten, hvorved der skabes moleplads til større (veteran)skibe. 

Nyt havnekontor etableres i to etager på nokken af færgemolen. Åben for gæstesejlere i stueetagen med fjernsyn, wifi og al information om Dragør. Havnekontor på 1. sal, hvorfra man kan overskue hele havnen – og omvendt kan gæstesejlere se havnekontoret, når de anduver havnen.

Inden for indsejlingen svaje-plads således, at sejlere kan bjerge sejl, og større skibe kan manøvrere.

Den cirkulære havn er 100 meter i diameter, og broerne er belagt med træplanker på pontoner. Tro mig – bådeværftet vil være lykkelige!

Uden sandtangen vil der være fuld gennemstrømning af frisk vand i hele havnen, suppleret med et kanoløb lige inden for Pilen, således at der også skiftes vand i Maglebys Havn – hvilket aldrig er sket før. Pilen vil kunne nå sit øvelses-område, og uden sandtangen kan kajakroerne komme indenskærs til Sydstranden – hvilket de aldrig har kunnet før.

Havnen skal ikke være fyldt med pæle – men orangefarvede bøjer pr. ca. 3 meter. Når man skal fortøje, sejler man ind, skubber bøjen til side, fortøjer til kajen og har to stropper til bøjer ude agter, fendrer af og ligger, som man skal. Systemet er meget flexibelt og rummer mange flere havnepladser end faste pælepladser!

Med den foreslåede havneplan er der vel 200 havnepladser – som jo er dem, der skal finansiere hele ombygningen.

TænkeTankens havneprojekt.
TænkeTankens havneprojekt.

Planen til 60 mio. kr.

Betragter man billedet, der opridser projektet til 60 mio. kr., kan man se, at der er sket noget med dækmolen og sandtangen. 

Der er stadig tre indsejlinger til Dragør Havn – næsten fire!

For at opnå en A-klassificering af færgehavnen har man ændret bagbords mole, således at åbningen er reduceret. Tilmed foreslår man etableret en bølgebryder ud for indsejlingen.

Sandtangen er bevaret og gjort dobbelt så bred, og der er gravet en kanal langs med dækmolen. Hvilket formål den gravede kanal har står hen i det uvisse, idet man har tre indsejlinger til havnen. Men der må jo være en forklaring ...

Den sorte streg omkring sandtangen og på langs ad dækmolen er en spunsvæg – dobbelte stålprofiler banket ned i undergrunden – dels for at holde på sand og opfyld på sandtangen, dels for at hindre en sandvandring igennem dækmolen. 

Yderligere lægges der nye sten på dækmolen, som forsynes med en promenade skabt af opgravet sand iblandet cement – en promenade, man ganske vist ikke kan benytte, idet den opgravede kanal forhindrer adgangen til molen. Men den er dyr. Den koster mange millioner kroner!

For de mange penge har Dragør Kommune fået en parkeringsplads, kommunen ikke har haft før. UNESCO-tilhængerne må på en måde føle sig trygge! En parkeringskælder under Dragør gamle by er næsten gjort overflødig.

Noget, der er lige så dyrt, er den foreslåede bølgebryder. Den er lavet af sten, som skal opfyldes på det dybeste sted i den eksisterende indsejling. 

Den skal laves efter alle kunstens regler og vil ændre indsejlingen til Dragør Havn. Der skal graves en rende sydfra og en rende nordfra, og søkort for Øresund Syd skal ændres. 

Tilmed vil de tre render, der giver adgang til havnen sande til. Hver og én. Hele tiden!

Hvad får man så for de mange millioner, eventyret koster? 

Primært får man en kæmpe parkeringsplads midt i havnen. Er det formålet med en havn? 

Den dækmole, vi har, opfylder til fulde sin mission. Den skaber ro i havnen, og den formidler ikke sandvandring ind i havnen – tværtimod. Sandvandringen er for udadgående! 

Bevares, det er indeholdt i projektet, at havnebassinet uddybes, men materialerne anvendes forkert.

A1 Consults projekt til 60 mio. kr.
A1 Consults projekt til 60 mio. kr.

Planen til 30 mio. kr.

I kommunens plan til 30 mio. kr. er der stadig tre indsejlinger til Dragør Havn, men bølgebryderen er fjernet. Færgehavnens åbning til Øresund er ikke reduceret, og det vil sige, at færgehavnen ikke har en A-klassificering, men en B-klassificering, og de vanskelige forhold er ikke forbedret.

Sandtangen har forbindelse til dækmolen, men den er blevet dobbelt så stor! Med andre ord, parkeringspladsen er blevet større – og havnen er blevet tilsvarende mindre. 

For at skåne bilisterne er der opsat en række pullerter, så man ikke kører ind i dækmolen. Det er nok pullerter mage til dem, kommunen har sat op foran mindeankeret ved indgangen til Dragør Sejlklub.

Sandtangen og dækmolen er stadig sikret med en spunsvæg af stål. 

Kommunens stensætning ved Dragør Fort er ikke fjernet, så tilsandingen vil stadig pågå.

Sagt på en anden måde: 30-millioner-kroners-projektet, som flere kommunalpolitikere anbefaler, løser ingen af de problemer, der er knyttet til Dragør Havn. Man får ikke noget for pengene andet end en parkeringsplads!

Jeg kender nogle UNESCO-tilhængere, som sikkert vil være lykkelige – men de er ikke sejlere. De er bilister. Jeg gad vide om, de heller ikke er miljøbevidste? Eller er forstandige nok til at kunne kende skidt fra kanel?

Den nuværende kommunalbestyrelse har igangsat forarbejderne til ødelæggelse af Dragør Havn.

Med venlig hilsen
Ole Storgaard

A1 Consults projekt til 30 mio. kr.
A1 Consults projekt til 30 mio. kr.

Vi har modtaget: Sydstrandsprojektet – en underlig fisk

Kenneth Olsen har indsendt et debatindlæg om Sydstrandsprojektet. Læs mere

Vi har modtaget: Forurenet værftsgrund udlejes

Kenneth Olsen har indsendt et debatindlæg om vilkårene for udlejningen af værftsgrunden, som er forurenet. Læs mere

Vi har modtaget: Markeder og turister

Thomas Krebs har indsendt en kommentar om arrangementer og turister omkring havnen. Læs mere

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk