Supercykelstier

To alternative ruter, der skal lette livet for cyklister, er nu på tegnebrættet 

Efter Tårnby Kommune i februar 2019 havde meldt sig ind i supercykelstisamarbejdet, valgte Dragør Kommune få måneder senere også at træde med ind i samarbejdet. 

Supercykelstierne er et sammenhængende net af kvalitetscykelstier med god og jævn belægning. Derudover er de bedre vedligeholdt og har forbedrede forhold såsom »grønne bølger« og nedtællingssignaler samt bedre belysning.

Håbet med supercykelstierne er, at de forbedrede forhold vil give et konkurrencedygtigt transportalternativ til biler og kollektiv trafik og dermed øge antallet af cykelpendlere i regionen. 

De to amagerkommuners indtræden i samarbejdet med de 28 øvrige kommuner i regionen har dog endnu ikke udmøntet sig i supercykelstier i hverken Tårnby eller Dragør. Der er dog lavet en visionsplan for etablering af nye supercykelstiruter på Amager. Og i øjeblikket er der to alternativer på tegnebrættet – begge med slut i Dragør. 

Den ene (Dragørruten) kommer til at gå langs Englandsvej og Kirkevej og slutte ved Nordre Væl. Den anden plan (Dragør Østruten) vil gå langs Kystvejen og enten via A. P. Møllers Allé og Aldershvilestien til Kirkevej eller via Nordre Strandvej og Stationsvej til krydset Nordre Væl og Kirkevej.

Der to alternative ruter på tegnebrættet – begge med slut i Dragør.
Der to alternative ruter på tegnebrættet – begge med slut i Dragør.

De to ruter

Det er dyrt at etablere ny infrastruktur – og supercykelstierne er ingen undtagelse. 

Det anslås, at Dragørruten ad Englandsvej vil koste 30,6 mio. kr. – heraf 13,5 mio. kr. i udgift til Dragør Kommune. En væsentlig del udgiften til dette projekt beror på, at cykelstien mellem Jægervej og Stationsvej skal udvides for at leve op til supercykelstistandarten. Derudover skal der laves busperroner, så passagererne ikke stiger af eller på busser direkte via cykelstien.

Begge alternativerne i Dragør Østruten er billigere for Dragør Kommune – men der kan forekomme problemer at få plads til ruten. 

Det anslås, at ruten via A.P. Møllers Allé og Aldershvilestien sammenlagt vil koste 33 mio. kr., mens det andet alternativ sammenlagt vil koste 25,4 mio. kr. Det skønnes, at det vil koste Dragør Kommune 7,9 mio. kr. uanset hvilket alternativ, der vælges.

Ved første alternativ skal pengene bruges på at udvide cykelstien på Aldershvilestien samt at bygge cykelsti på A. P. Møllers Allé. Det kræves dog, at man kan skaffe plads til at forbinde cykelstien på Kystvejen til A. P. Møllers Allé ved Sydvagten. Angiveligt kræver dette, at man kan overtage et areal fra Københavns Lufthavn.

Med det andet alternativ skal der bygges cykelstier i rabatarealerne på Nordre Strandvej og Stationsvej. Her kan der dog forekomme problemer, da det kommer til at berøre det fredede område ved »Grushullerne«, og dette skønnes af Dragør Kommunes forvaltning tvivlsomt at få tilladelse til.

Statstilskud

Selvom de forskellige alternativer på papiret vil give Dragør Kommune udgifter på flere millioner, er det ikke sikkert, at det kommer til at koste kommunen så meget. Det har nemlig været kutyme, at supercykelstisamarbejdet søger om statslig med-finansiering, når der har været cykelpuljemidler at søge om. Og hidtil har staten typisk stået for halvdelen af udgifterne til de ruter, hvor der er blevet søgt om medfinansiering. 

Der er dog ingen statslig cykelpulje at søge om i øjeblikket, så man kommer nok til at vente lidt tid, inden supercykelstierne kommer til Dragør.

TM

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk