Samarbejde om kystsikring
Staten har nedsat en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe om kystsikring af kritisk infrastruktur i hovedstadsområdet – herunder metro og lufthavnen. Dragør Kommune er inviteret til at indgå i samarbejdet – hvad kommunen har takket ja til. Sund & Bælt har tilbudt Dragør Kommune et samarbejde om etablering af et fremskudt dige på Nord
Af Birgit Buddegård
Staten har ved Transportministeriet og Miljøministeriet igangsat en forundersøgelse med henblik på kystsikring af kritisk infrastruktur i hovedstadsområdet.
Begrundelsen er, at der i københavnsområdet er samlet meget kritisk infrastruktur, som på grund af Københavns geografiske og topografiske forhold gør det hensigtsmæssigt at se på en samlet ydre løsning frem for at sikre de enkelte anlæg enkeltvis.
Dragør Kommune er inviteret til at deltage i arbejdsgruppen, der formentlig også vil få deltagelse af Københavns, Tårnby og Hvidovre Kommuner – ligesom infrastrukturselskaberne deltager.
Forundersøgelsen er planlagt til at foregå frem til årsskiftet 2023/2024, hvorefter der vil pågå politisk behandling i kommuner, stat og infrastrukturselskaber i første halvår af 2024.
Medio 2024 forventes der at blive truffet en politisk principaftale, mens der fra 2024–2026 vil blive gennemført en VVM-undersøgelse, som er en miljøvurdering. Anlægsstart er sat til 2027.
Forventningen er, at en aktiv deltagelse i arbejdsgruppen fra Dragørs side kan bidrage til at afsøg synergier og sikre sammenhæng til kommunens kystbeskyttelsesprojekt i øvrigt.
Tilbud fra Sund & Bælt
Sund & Bælt har tilbudt kommunalbestyrelsen et samarbejde om kystsikring på Nordstranden, som de fik præsenteret den 13. juni i år. Den 28. juni var grundejerforeninger på Nordstranden, digelavet og vandsportsklubberne på havnen inviteret til dialogmøde. Og efter sommerferien vil der blive afholdt et stort borgermøde for alle.
Det skal særligt bemærkes, at Sund & Bælts forslag ikke lægger op til etablering af en strandpark, men er alene et kystsikringsdige, der samtidig skaber gode vilkår for beboerne og vandklubberne, lyder det fra borgmester Kenneth Gøtterup, C, der takker Sund & Bælt for konstruktive møder og dialog og glæder sig over deres tilbud til kommunen.
I den forbindelse udtaler borgmesteren:
»Sund & Bælt vil være en meget stærk og faglig dygtig samarbejdspartner til Dragør, hvis vi indgår i samarbejdet. Lige nu vender vi det tilbud, der er kommet, og så træffer vi den endelige afgørelse i efteråret og sikrer en ordentlig borgerinddragelse inden. Jeg hæfter mig særligt positivt ved, at løsningen fra Sund & Bælt kan udformes, så det tilgodeser beboerne på Nord og ikke bliver en ny strandpark. Det kan laves, så der bliver et meget stort rekreativt område for vandklubberne på havnen og med relevant vandgennemstrømning. Og endelig at vi får faglige kræfter med om bord, med et meget højt fagligt niveau på store anlægsprojekter ved vand, i samarbejdet med kommunen.«
Den værst tænkelige situation
Borgmesteren vil dog ikke lægge skjul på, at det er en reel problemstilling, at Dragør og staten ikke har ens perspektiv på sikringsniveauet.
Det er helt naturligt, konstaterer han, men en udfordring, da Dragør har prioriteret en digehøjde svarende til en 100-års-hændelse i 2050.
Forskellen på højden mellem kommunens ønske og infrastrukturselskabernes ønske er cirka to meter på fremskudt dige. Samtidig frygter borgmesteren, at staten vælger den billigste løsning og bygger et landdige bagom Dragør – som så selv må bygge dige ved kysten.
Det vil betyde, at Dragør kommer til at ligge mellem to diger, hvilket er et skrækscenarie for Kenneth Gøtterup.