Vi har modtaget:
CPH’s industribyer
Vækst og udvikling har været mantraet i mange år. Kommuner og miljøstyrelsen har forvaltet reglerne meget lempelig for ikke at skade erhvervslivet. Vi har i mange år måttet leve med PFAS, giftdepoter fra Cheminova, forurening fra norsk olieaffald og ikke mindst jordskredet i Randers.
Vores borgmester nævner i sidste nummer af Dragør Nyt (Dragør Nyt nr. 32, side 6 – red.), at kommunen ikke bestemmer, hvem grundejerne sælger til. Hertil kan henvises til, at kommunen via lokalplaner bestemmer, hvad grundene kan bruges til.
Der vil sikkert være gode penge i et højhus på havnen til luksuslejligheder, men det giver kommunen nok ikke tilladelse til.
Jeg går ud fra, at vores kommunalbestyrelse har vejet fordele mod ulemper ved at ændre lokalplanen. Her er et forslag fra en amatør:
Fordele: Lufthavnen kan udvide aktiviteterne, nogle grundejere får en uventet gevinst.
Ulemper: Øget støj- og partikelforurening for borgerne i Dragør, dårligere økonomi, da kommunen skal betale for veje og kloakering, og øget forurenende og støjende trafik.
Det kan give mening for en storby at have en lufthavn tæt på, men at have en stor fragtlufthavn tæt på giver ingen mening, kun øget tung trafik i tæt beboede områder.
Kære lokale politikere! Arbejd for gode forhold lokalt og lad landspolitikerne løse fragtproblemerne.
Der er mange områder i Danmark, hvor en fragtlufthavn ville give mening.
For mig er det også sigende, at der er så markant forskel på vores lokallister såsom sydamargerlisten – der arbejder for trivslen her i kommunen – og partierne, som har en mere landspolitisk opfattelse, og som derimod hænger i fortidens ødelæggende vækstorienterede verdensopfattelse, som vi med oversvømmelser, skovbrande og flygtningestrømme over hele verdenen nu ser resultaterne af.
Med venlig hilsen
Jens Hardy Madsen