Kære Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet: Tør I tale om ulemperne ved Dragør-modellen?
Der faldt mange hårde ord i læserbrevet om konsekvenserne af Dragør-modellen i sidste uge. Læserbrevet var forfattet af Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet (ACV), der beskyldte liste T for at fordreje virkeligheden og skrive usandheder (læs indlægget her, red.).
De tre partier mener, at sandheden findes i det svar, forvaltningen har givet på en række spørgsmål om konsekvenserne af Dragør-modellen. Det er imidlertid disse svar, liste T udfordrer.
Vi mener, at forvaltningen ikke har svaret fyldestgørende – hvilket også er svært, næsten forventeligt, idet der kun er et fåtal tilbage i skoleforvaltningen, som var ansat i Dragør Kommune for et år siden. Desuden har to ud af tre skoleledere sagt op. Det giver et naturligt vidensvakuum.
Derfor fastholder vi også vores indvendinger: Dragør-modellen har haft konsekvenser, og det står sort på hvidt i skolebestyrelsernes referater – hvilket vi er bekymrede over, at Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet affejer i deres læserbrev.
For pausemønsteret blev ændret i april 2024 på Store Magleby Skole, da skolerne fik meldt ud, at de skulle finde besparelser på 1,3 millioner kroner for at dække et merforbrug på kørsel til specialskoler – selvom skolen havde ændret det få måneder før, »hvilket vil gavne arbejdsmiljøet på skolen og elevernes oplevelse af, at dagene er for lange.«
Dragør Skole besluttede, »at ringetidssættet ændres, så læsebåndet udgår, og pauserne forlænges tilsvarende.« Læsebåndet udgik virkelig på Dragør Skole.
Derudover blev der sparet på ressourcer til at sikre elevernes trivsel – også selvom kommunalbestyrelsen i juni besluttede at kompensere for merudgiften.
Det famøse skolekøkken
Lad os endelig også tale om skolekøkkenet på Store Magleby Skole, som tog næsten fire år at sætte op. Her lægger vi os ned og siger, at vi tog munden for fuld, da vi skrev, at det var Dragør-modellens skyld. For jo: Dragør-modellen blev først officielt implementeret i 2024, selvom den blev besluttet i efteråret 2022. ACV vil i øvrigt gerne tørre en del af ansvaret af på liste T.
Så lad os tage den fra toppen, for det er relevant at drage skolekøkkenet ind i debatten.
Skolebestyrelsen på Store Magleby Skole blev i april 2021 orienteret om, »at skolens økonomi er sund og god, og vi har fået overført vores overskud fra 2020. Dermed har vi gode muligheder i år for at gøre noget ved en række efterslæb på skolen, for eksempel vores madkundskabslokale, der trænger til en opgradering og ombygning.«
Hvorfor køkkenet ikke blev opsat i 2021, er uklart – det kan have været coronaudgifter, eleverne blev testet helt hen i oktober, eller at køkkenet var dyrere end forventet – lad bare liste T få ansvaret for 2021.
Den nye kommunalbestyrelse gik i gang med arbejdet den 1. januar 2022, og ved overførselssagen i marts fik skolen lov at overføre 989.000 kroner, som skulle gå til skolekøkkenet, fordi etableringen var forsinket. Det fremgår af overførselssagen.
I maj 2022 gik det imidlertid galt. Dragør-modellen var ikke vedtaget, men fremgangsmåden var helt den samme, som vi senere har oplevet i Dragør-modellen: Er der merforbrug et sted, skal det dækkes af at mindreforbrug et andet sted. Det viste sig i 2022, at der var et merforbrug på specialområdet på 3,2 millioner kroner, og de tre skoler skulle finde besparelser på 2,9 millioner kroner for at kompensere.
På Store Magleby Skole resulterede det i en række besparelser: »Skolens mindreforbrug fra sidste år skal bruges til at dække besparelsen fuldt ud. Det medfører, at skolens køkken i madkundskab udskydes til næste år,« står der i skolebestyrelsens referat fra maj 2022. En lejrskole blev også kortet ned fra fem til tre dage.
Syv blev afskediget
I efteråret 2022 besluttede ACV at indføre Dragør-modellen. I januar 2023 afskedigede Store Magleby Skole syv lærere og pædagoger, ændrede ringetiderne til en billigere model og en række andre ting for at skabe et budget i balance.
I september 2023 var den gal igen: Nu var der et kommunalt merforbrug på 1,2 millioner kroner til skolebuskørsel, både til folkeskole- og specialskoleelever, og igen skulle de tre skoler finde besparelser.
»Det vil også påvirke skolens økonomi negativt,« står der i skolebestyrelsesreferatet.
Men på grund af de store besparelser i januar ville det lysne for skolens økonomi i 2024: »Hvis vi råder over de samme ressourcer, hvilket for eksempel kunne give råd til at sætte nyt køkken op.«
Som det fremgår af ovenstående, ramte næste besparelse i foråret 2024, og denne gang var Dragør-modellen officielt taget i brug.
Kommunalbestyrelsen endte med at kompensere skolerne, men både Store Magleby Skole og Dragør Skole fastholdt deres beslutning, fordi de var usikre på økonomien.
I februar 2025 var madkundskabslokalet færdigt og taget i brug, og det blev vist frem for skolebestyrelsen.
Der burde være luft
Hvert eneste år i perioden har Store Magleby Skole haft et mindreforbrug. Det er sigende, for det burde give luft til at sætte køkkenet op lang tid før.
I BDO-rapporten – som viser, at der har været et systematisk mindreforbrug på folkeskolerne i perioden fra 2021 til 2024 og et lige så systematisk merforbrug på det specialiserede område – fortæller skolerne, »at den primære årsag til deres mindreforbrug skal findes i, at de som følge af Dragør-modellen og firetrinsmodellen skal dække merforbruget på fællesområdet og derfor oplever, at de reelt ikke kan råde over hele deres økonomi.«
Det er den historie, skolekøkkenet på Store Magleby Skole fortæller: at skolerne ikke kan råde over deres økonomi.
Det er den erkendelse, ACV burde gøre sig, så vi politisk også kan tale om ulemperne ved Dragør-modellen. Det er anbefalingen fra BDO: at vi skal turde tage den snak.
Med venlig hilsen
Annette Nyvang, Ann Harnek og Peter Læssøe
Kommunalbestyrelsesmedlemmer for liste T