
Der kommer ikke metro til Dragør de første mange år – om nogensinde.
Det ligger fast, efter at et flertal i Københavns borgerrepræsentation har besluttet, hvilke metrolinjer de vil have belyst nærmere.
De otte linjer, der skal kigges nærmere på, er fundet gennem en prescreening af mulige linjer, som Metroselskabet har været i gang med siden 2023.
Blandt de fravalgte linjer fra prescreeningen er en forlængelse af M1 til Tårnby, Store Magleby og Dragør.
Metrolinjen ender i dag på Vestamager Station, men den skitserede linje ville tilføje fire stop ved Løjtegårdsvej og Kirstinehøj i Tårnby Kommune, inden dens linjeføring fortsatte under Englandsvej med et stop nær Store Magleby Kirke og med endestation på Dragør Havn.
Den anslåede pris på mellem 13 og 18 milliarder kroner bliver i Metroselskabets prescreening betegnet som forholdsvis lav – og med mulighed for en endnu laver pris, hvis nogle af strækningerne blev lagt over jorden. Metroforbindelsen ville give en besparelse på 20–25 minutter i rejsetiden fra Dragør Havn til Nørreport i forhold til i dag.
Det mulige antal passagerer bliver dog i rapporten beskrevet som så lavt, at passagertallet per anlægskrone betragtes som en ulempe.
Desuden hedder det, at »linjen vil primært give lokale fordele, og der skabes derved en begrænset netværkseffekt i det samlede kollektive net«.
Dragør blev ikke spurgt
Drøftelserne om den mulige linjeføring har ikke fundet sted på politisk plan med Dragør – og screeningen har heller ikke involveret kommunen, fortæller Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup.
»Jeg ville synes, at det ville være fantastisk, hvis Dragør fik en metrolinje med stop i Store Magleby og Dragør. Men det er jo også tydeligt i screeningen, at befolkningstætheden er for lav i forhold til den anlægssum, metroselskabet står over for, særligt når der sammenlignes med andre metrolinjer. Men hvis Metroselskabet inviterer til debat, er jeg klar,« hedder det fra borgmesteren, som peger på et behov for hele tiden at have fokus på at forbedre den kollektive trafik, der allerede er:
»Vi har en vigtig opgave som politikere i Dragør, og det er at sikre, at vores busbetjening til og fra København gør det let at komme til både metrolinje og toglinjen på Tårnby Torv.«
Ny linje til lufthavnen
Nærmeste metrostation til Dragør vil fortsat være lufthavnen.
Her kan der komme en ny forbindelse. En metro mellem Københavns Lufthavn og Hellerup Havn er blandt dem, der skal kigges nærmere på, efter den politiske beslutning i København. Den vil give nye stationer i Tårnby ved Sirgræsvej og Gyldenrisvej, men vil ikke komme nærmere Dragørs kommunegrænser, hvis den bliver vedtaget.
De udvalgte linjer skal granskes yderligere, inden der bliver fremlagt endnu en analyse for borgerrepræsentationen inden årsskiftet. Det ligger endnu ikke fast, hvor mange – om nogle – af linjerne der vil blive ført ud i livet.
