Der er meget offentlig debat om lufthavnen og forurening. Det skal og tager vi altid alvorligt, og det gør Dragørs Kommunalbestyrelse.
Den 7. november sidste år blev det på Danmarks Radio oplyst, at der i Tårnby Kommune er målt forhøjet forurening med ultrafine partikler, og der ville blive igangsat en undersøgelse af, om det har betydning for sundheden i Tårnby.
Allerede dagen efter – den 8. november – rettede Dragørs borgmester henvendelse til ministeren og opfordrede til, at undersøgelsen også kommer til at omfatte Dragørs borgere. Netop med det perspektiv, at Dragør også ligger op ad lufthavnen. Det bekræftede ministeren og oplyste, at Kræftens Bekæmpelse er udpeget som den forskningsinstitution, der skal varetage undersøgelsen med nogle af landets dygtigste personer inden for forurening.
Straks efter tilbød Dragør Kommune Kræftens Bekæmpelse, at såfremt de havde behov for yderligere målinger i Dragør, vil Dragør Kommune stå til fuld rådighed.
Undersøgelse, debat og fakta
Meldinger i pressen om forurening skaber altid bekymring. Det gør det hos os alle, også os som politikere.
Men det er også afgørende, at beslutninger om konkrete tiltag også sker på fakta. Derfor er vi glade for, at miljøministeren har igangsat en undersøgelse, der skal give os faktuel viden om, hvorvidt der er en sundhedsrisiko for os som borgere i Dragør. Når vi kender den, kan vi også løse eventuelle problemer.
I mellemtiden skal vi som myndigheder i dialogen med lufthavnen støtte op om og følge de tiltag, lufthavnen allerede har igangsat for forbedring af miljøet. Det kan du læse om nedenfor.
Indførelse af SAF
Københavns Lufthavn er base for test af SAF.
Allerede tilbage i januar 2023 gik det første forsøg i gang. Et stort projekt, der startede blandt andet med støtte fra EU, hvor man flyver på bæredygtig brændstof – også kaldet SAF (Sustainable Aviation Fuel). Projektet er det første af sin slags.
Forskere fra det tyske luft- og rumfartscenter DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) har med avanceret måleudstyr ved en gate i Københavns Lufthavn målt resultaterne. Fra det mobile laboratorie målte forskerne luftkvaliteten, når et SAS-fly med hele 34 procent SAF iblandet brændstoftanken ankommer til København fra Stockholm tre til fire gange dagligt i en periode på fire uger.
EU har sat ambitiøse mål for SAF-andelen i flybrændstof, der for eksempel peger i retning af, at seks procent af brændstoffet skal være SAF i 2030, og for at nå dette 2030-mål påkræves der cirka 2,3 millioner ton SAF. Den nuværende produktionskapacitet i EU er kun omkring 0,24 millioner ton – hvilket svarer til cirka ti procent af det nødvendige. Det viser også, hvor svær en opgave omstillingen er. Men ambitionsniveauet skal holdes
Partikelfri transport til og fra startbaner
En lufthavn kan afvikle deres transport af flyene på jorden på flere måder. Og vi kan ikke som kommune bestemme, hvordan lufthavnen organiserer deres trafikafvikling på jorden. Folketinget og lufthavnen er til gengæld allerede i fuld gang. Det fremgår også tydeligt af lufthavnens hjemmeside, hvor der blandt andet står, at der arbejdes mod en omstilling af deres 650 køretøjer til el.
Eksempelvis har det haft en gavnlig effekt på den lokale luftkvalitet, at de afgående fly nu bliver skubbet fra gaten ud til et opstartsmærke, før de starter hovedmotorerne op, frem for at motorerne startes op allerede på standpladsen.
Et andet indsatsområde er at minimere brugen af hjælpemotoren, den såkaldte APU (Auxiliary Power Unit), som laver strøm til flyet, når motorerne er slukket, og flyet ikke er koblet til lufthavnens elnet. Da APU’en kører på flybrændstof, bidrager den til både støj- og luftforening i lokalmiljøet. Derfor har lufthavnen allerede på de 40 travleste standpladser en målrettet overvågning af flyenes APU-brug. Med brug af varmefølsomme kameraer og kunstig intelligens kan man identificere den egentlige tid, APU’en er i brug, og dermed kvalificere reduktioner.
Ekstra rensningsanlæg
Dragør og Tårnby Kommuner har sammen med Københavns Lufthavn nedsat en arbejdsgruppe, der skal arbejde med at nedbringe PFAS-forurening. Der er løbende blevet afrapporteret fra disse møder og orienteret om de iværksatte tiltag. Og netop etableringen af nyt rensningsanlæg – kaldt U8 – er besluttet.
Det er et anlæg, der skal rense vandet yderligere, inden det ledes ud i Øresund. Et initiativ, som iværksættes, selvom de løbende vandmålinger, der foretages, ligger under de værdier, som myndighederne har fastsat.
Brug de politiske kræfter rigtigt
Dragør står over for store opgaver. Det kræver en sikker hånd på rattet – og det leverer Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet og Venstre.
Vi skal løbende have fokus på indsatserne i lufthavnen. Det sikrer vi gennem den nedsatte arbejdsgruppe om miljøet, hvor hele kommunalbestyrelsen løbende orienteres. Det sikrer vi ved kommunalbestyrelsens dialog med lufthavnen. Og det sikrer vi ved at samarbejde konstruktivt med de nationale myndigheder. Alt sammen noget, der er sket, så snart der er opdaget udfordringer.
Med venlig hilsen
Kenneth Gøtterup, borgmester
Martin Wood Petersen, Trine Søe, Mia Tang, Theis Guldbech, Jan Madsen
Det Konservative Folkepartis gruppe i kommunalbestyrelsen