Ditte skabte det sted, hun selv manglede

Ditte Bannor-Kristensen driver Gravidtid.dk fra Dragør og har som mål at skabe en skalerbar forretning med fokus på kvindesundhed – i et tempo, hvor både hun og virksomheden kan følge med.

I 2020 begyndte Ditte Bannor-Kristensen og hendes mand, Jacob Bannor, at tale om, at de måske gerne ville have et tredje barn. De havde allerede to børn, som var kommet hurtigt og uden problemer, men denne gang lod graviditeten vente på sig.

»Der gik i virkeligheden ikke mere end et halvt år, før jeg blev gravid. Men i de måneder blev det en slags besættelse for mig. Det var altopslugende, og jeg manglede et sted, hvor jeg kunne få de rigtige produkter og samtidig få dokumenteret viden,« siger hun.

Det blev begyndelsen på Gravidtid.dk – en virksomhed, hun i dag driver fra Dragør med ambitionen om at skabe en sund og skalerbar forretning.

Gravidtid er både en webshop og et diskret univers for kvinder, der drømmer om at blive gravide. Det handler ikke kun om at sælge tests, men også om at tilbyde noget, hun selv har manglet.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Ditte Bannor-Kristensen Gravidtid foto: Freja Bundvad
Ditte Bannor-Kristensen har en kontorplads i iværksætterfællesskabet Framehouse, tæt på Gravidtids lager på A.P. Møllers Allé. Foto: Freja Bundvad.

Ditte Bannor-Kristensen er 43 år, uddannet journalist og bor i Dragør med Jacob og parrets tre børn. I en årrække arbejdede hun i DR med fokus på sundhedsstof – et emne, der stadig fylder meget i hendes arbejde. Interessen for kvindesundhed har været med længe, og som hun selv beskriver det med et skævt smil:

»Jeg kunne lige så godt være blevet fødselslæge.«

Den journalistiske baggrund bruger hun i dag aktivt til at formidle viden og skabe trafik til webshoppen, hvor hun blandt andet sælger graviditets- og ægløsningstests, kosttilskud og hormonfri prævention.

Tabu, der ikke skal brydes?

Da hun skabte Gravidtid, forestillede hun sig, at kvinder ville træde frem som ambassadører og dele deres rejse mod graviditet – og at hun måske kunne være med til at bryde et tabu.

Men virkeligheden viste sig at være en anden.

»Det er noget, folk er meget private omkring. Mange kan godt lide at have graviditetsønsket som deres egen lille tosomhedsting. Det, synes jeg, er meget fint, og måske er det en af de tabuer, der ikke behøver at blive brudt?« reflekterer hun.

Det gør det også vanskeligt at opbygge en stor følgerskare på sociale medier som Instagram, hvor det ofte kræver, at folk deler noget personligt. Derfor fylder det oplysende arbejde meget – især artikelskrivning og søgemaskineoptimering, der skal sikre, at potentielle kunder finder webshoppen, når de søger efter information om fertilitet og testmetoder.

Det er en central del af strategien bag Gravidtid.dk og en vigtig motor for forretningens synlighed.

På Facebook har Ditte Bannor-Kristensen desuden oprettet en privat gruppe, hvor medlemmer kan dele billeder af deres tests og få input fra andre.

»Det kan være meget rart lige at få et andet blik på det. Nogle ønsker sig så meget et barn, at de kan se streger i de mest negative tests.«

Kontrolleret vækst

Webshoppen gik i luften i september 2022, og siden da har Ditte Bannor-Kristensen stået for det hele. Med ægtemanden Jacob på sidelinjen hun fået styr på alt fra fra vareindkøb, pakning og bogføring til kundeservice, indholdsproduktion og markedsføring.

Hver dag tager hun turen til lageret på A.P. Møllers Allé for at sende ordrer. I begyndelsen supplerede hun med vagter som handicaphjælper, men i dag har hun skabt en bæredygtig hverdag og arbejder målrettet mod at gøre Gravidtid.dk til en skalerbar virksomhed.

Målet er, at 2025 bliver det første år med overskud. Hun har sagt nej til både Løvens Hule og møder med investorer for at kunne bygge virksomheden op i et tempo, hvor både hun selv og omgivelserne kan følge med.

»Jeg er meget bevidst om, at det tager tid at bygge en sund forretning. Men jeg tror på det, og jeg glæder mig til at se, hvor langt jeg kan tage det,« siger hun.

Fik du læst?