PFAS-oprydning bliver en million dyrere end forventet

Regningen for oprensning af Hovedgrøften bliver en tredjedel højere end forventet – kommunen vil nu have lufthavnen til at bidrage til at fjerne forureningen, der stammer fra lufthavnsområdet.
CPH Lufthavn Hovedgrøften PFAS renseanlæg Store Magleby
PFAS bliver blandt andet samlet op i et anlæg for enden af Hovedgaden i Store Magleby, tæt på udløbet til Hovedgrøften. Foto: Tim Panduro.

Det er dyrt at udviske fortidens synder. Det må Dragør Kommune erkende, efter at der er landet et overslag over regningen for en kommende oprensning af Hovedgrøften. Grøften er kommunens hovedvandåre, som løber fra lufthavnshegnet ved Hovedgaden i Store Magleby og ud til kysten nær Søvang.

I forvejen er der brugt 250.000 kroner på at udvikle en håndteringsplan, og i næste uge skal kommunalbestyrelsen tage stilling til en anlægsbevilling på 2,75 millioner kroner for oprensningen – og i samme ombæring også en tillægsbevilling på en million kroner. Det har nemlig vist sig at være dyrt at slippe af med det PFAS-holdige slam i grøften. Det skal blandes med træsmuld og brændes for at blive bortskaffet på den sikrest mulige måde, har kommunens rådgivere fundet ud af.

Alternativet til afbrændingen er at deponere slammet permanent i norske miner eller midlertidig opbevaring, indtil der udvikles metoder til oprensning af PFAS fra sedimentet.

PFAS-forureningen i Hovedgrøften stammer hovedsageligt fra Københavns Lufthavn. Her brugte man brandslukningsskum med PFAS-forbindelsen PFOS igennem en hel del år, inden det kom frem, at PFAS er miljøskadeligt og også kan have negative helbredseffekter for mennesker.

Københavns Lufthavn stoppede med at bruge PFAS-holdigt skum, lang tid inden det blev forbudt, men skaden var sket. Rensningsanlæg på lufthavnsområdet har standset det meste af udledningen til Hovedgrøften, men PFAS bliver ikke naturligt nedbrudt og findes derfor stadig i både Hovedgrøften og grundvandet under Store Magleby.

Klima-, By- og Erhvervsudvalget har allerede sagt god for tillægsbevillingen og anlægsbevillingen, og et stort flertal af udvalget har også godkendt, at kommunen skal gå i dialog med Københavns Lufthavn om at dele udgifterne til projektet. Kun Sydamagerlisten stemte imod – og fik ført til protokols, at lufthavnen alene skal betale for oprensningen, fordi den har stået for forureningen.

Formanden for Klima-, By- og Erhvervsudvalget, Helle Barth, mener ikke, at det er en sandsynlig løsning.

»I 2022 fik vi en juridisk vurdering af, om forurener kan betale, men de var ikke klar over, at det var et farligt stof, da de brugte det. Så vurderingen er, at det er ret svært. Vi kan ikke tvinge dem,« siger hun.

»Lufthavnen har forsøgt at afhjælpe problematikken ved at sætte filtreringsanlæg op, men der ligger stadig meget i Hovedgrøften fra før, og når vi skal rense vore grøfter op, vil det være logisk, hvis de er med til at finansiere bortskaffelsen af sedimentet.«

Lufthavnen er ikke afvisende

Selve håndteringen af affaldet er langt den største post i oprensningen af Hovedgrøften. Selve oprensningen koster 400.000 kroner, mens rådgivning har kostet 100.000 kroner. Affaldshåndteringen koster 2.500.000 kroner.

Hos Københavns Lufthavn afviser man ikke at bidrage til oprensningen.

»Vi har en god, løbende dialog med Dragør Kommune om håndteringen af PFAS, og det forventer vi også vil være tilfældet, hvis vi skulle modtage et konkret forslag om udgiftsdeling ved den planlagte oprensning af Hovedgrøften,« siger Sille Juhl Prang, chef for miljø og compliance i Københavns Lufthavn, til Dragør Nyt.

Fik du læst?