Københavns Lufthavn er en national stolthed, og nu er den næsten 100 procent statsejet. Lufthavnens overskud var i 2024 1,3 milliarder kroner. I år forventes overskuddet at blive endnu større. Der er bred national opbakning til, at lufthavnen kan fordoble passagertallet og tredoble luftfragten.
Det vil være en vækst, som vil forøge både støj- og lufttrafikken – og formentlig også indtjeningen. Men det vil have store miljø- og trivselsmæssige omkostninger for os, der bor på Sydamager.
Vi kan lære af andre lufthavne
Lufthavnens meget ambitiøse vækstplaner og den stigende luft- og støjforurening var baggrunden for, at Sydamagerlisten i april foreslog, at Dragør Kommune skulle indlede dialog med de tre relevante ministre og lufthavnen om tiltag til at nedbringe luft- og støjforureningen.
Vi henviste blandt andet til de gode erfaringer fra Farnborough Airport i London og Amsterdam Airport Schiphol. Af helt uforståelige grunde stemte C,V og A nej til forslaget. De to partier er imidlertid nu – heldigvis – kommet på bedre tanker.
Venstre har nu fremsat et forslag, der i det store og hele er enslydende med Sydamagerlistens forslag. Og Det Konservative Folkeparti har i Dragør Nyt nu fremført tilsvarende bekymringer for den stigende luft- og støjforurening. Politik har sommetider sin egen logik. Især i et valgår.
Nu har vi fået svar
Da der ikke var opbakning til Sydamagerlistens forslag i april, sendte vi i et åbent brev vores bekymringer og forslag til tre ministre og lufthavnen. Nu har de tre ministre svaret, og svaret har vi vedlagt dette indlæg og sendt til de øvrige medlemmer af kommunalbestyrelsen.
Alt efter temperament kan man opfatte svaret som positivt eller som en syltekrukke. Men der er ingen tvivl om, at hvis ingen bekymrer sig, og hvis ingen presser på, så sker der næppe ret meget.
Som ejer af lufthavnen – og med ønsket om at profilere Danmark som foregangsland – har staten næppe interesse i at profitmaksimere ejerskabet frem for at forbedre miljøet for de tusindvis af mennesker, der bor og arbejder på Sydamager.
Og lufthavnen har så rigeligt råd til både at vækste samt nedbringe luft- og støjforureningen. Hvis andre lufthavne kan finde ud af det, så kan vi vel også?
Med venlig hilsen
Flemming Blønd
Cand.jur.
Medlem af Dragørs kommunalbestyrelse for Sydamagerlisten (L)
Ministrenes svar til Sydamagerlisten
Kære Flemming Blønd og Tommas Brogaard
Tak for jeres henvendelse af 15. maj 2025.
Vi og regeringen ser med stor alvor på udledningen af ultrafine partikler fra Københavns Lufthavn, Kastrup.
Det er bl.a. derfor, at miljøministeren har igangsat en stor helbredsundersøgelse for at finde ud af, om og hvordan de ultrafine partikler påvirker vores helbred. Undersøgelsen er omfattende og har lidt længere perspektiv på ca. halvandet år.
Miljøministeren har derudover fået udarbejdet en rapport, der kortlægger virkemidler til at nedbringe partikeludledningen i tre europæiske lufthavne, herunder Københavns Lufthavn.
Rapporten er oversendt til Folketinget og kan findes via dette link (https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/TRU/bilag/187/3003762.pdf, red.).
Lufthavnens eget arbejde med fokus på at nedbringe niveauet af ultrafine partikler og oversigten indgår i regeringens videre arbejde og vores videre dialog med lufthavnen om, hvad der kan gøres for at reducere antallet af ultrafine partikler.
Arbejdet med at nedbringe udledningen af ultrafine partikler er i gang, men der er desværre ingen nemme og effektive løsninger ift. at reducere mængden af ultrafine partikler fra Københavns Lufthavn her og nu.
På kort sigt arbejder lufthavnen med en række initiativer, der skal nedbringe partikeludledningen i regi af deres luftkvalitetsprogram. Lufthavnen er blandt andet i gang med at undersøge mulighederne for at benytte taxi-bot, således at flyenes hovedmotorer kan holdes slukket i længere tid og dermed reducere luftforurening.
Københavns Lufthavn er samtidig indgået i et samarbejde med Schiphol Lufthavn, som har erfaringer med test af teknologien.
På længere sigt kan introduktionen af bæredygtige flybrændstoffer være med til at mindske partikeludledningen. I 2023 blev der vedtaget et fælleseuropæisk iblandingskrav for grønt flybrændstof.
For nuværende er kravet to procent, og det stiger gradvist til 70 procent i 2050.
Med den politiske aftale »Grøn luftfart i Danmark« har regeringen og aftalepartierne yderligere afsat ca. 3,3 mia. kr. til at støtte grøn omstilling af luftfarten.
Brug af lavaromatiske brændstoffer kan, som I skriver, potentielt også være med til at nedbringe udledningen af partikler.
Europa-Kommissionen er sammen med Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur i gang med at undersøge muligheder og potentialet for at stille krav til aromatindholdet i flybrændstof på EU-plan.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen
Transportminister
Magnus Heunicke
Miljøminister
Lars Aagaard
Klima-, energi- og forsyningsminister