Vedtages besparelserne vil der komme færre budafgange til lufthavnen i aftentimderne. Arkivfoto: TorbenStender.
Vedtages besparelserne vil der komme færre budafgange til lufthavnen i aftentimderne. Arkivfoto: TorbenStender.

Besparelser rammer linje 35

Dragør Kommune besluttede tidligere på året at anmode Movia om at finde muligheder for at spare på busdriften, da de høje brændstofpriser i år forventes at give kommunen en merudgift på omkring 0,5 mio. kr.

Klima-, By- og Erhvervsudvalget vedtog onsdag den 12. april ved hjælp af stemmer fra Socialdemokratiet, Konservative og Venstre at anbefale Movias spareforslag til Økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen. Både liste T og Sydamagerlisten undlod at stemme. 

Helt som forventet kommer den planlagte besparelse til at ramme buslinje 35.

Hverken Tårnby eller Københavns Kommuner, som medfinansierer de to tværkommunale linjer 33 og 35, har valgt at bruge muligheden for at ændre i busdriften, hvilket vanskeliggør en reduktion i afgangene, da der først skal forhandles med de to kommuner.

Linje 35 har endestationer på Sundbyvester Plads og ved Københavns Lufthavn, men cirka halvdelen af afgangene på linjen er »pendlerafgange«, der kun kører mellem Dragør Stationsplads og Københavns Lufthavn.

Konkret foreslår Movia at lade besparelsen ramme de »pendlerafgange« på linjen, som alene bliver finansieret af Dragør Kommune. Derved er det ikke nødvendigt at forhandle med to andre kommuner.

Movia oplyser, at de har forsøgt at finde de nødvendige besparelser på en måde, hvor det generer så få passagerer som muligt. De mener, at det kan gøres ved at skære alle »pendlerafgange« fra ca. kl. 19 til midnat alle ugens dage væk.

Helt konkret betyder det, at der fortsat vil være fire afgange i timen i dagtimerne på hverdage, mens der kun vil være en afgang i timen fra kl. 19. Lørdage vil der være afgang på hele ruten hver halve time i dagtimerne samt en gang i timen om aftenen. Søndage vil der være »pendlerafgange« fra kl. 9–19, hvorefter der vil være entimesdrift. Der vil fortsat være natbusser natten til lørdag og søndag.

Mens linje 35 er den rute, hvor det er lettest at finde besparelser, er det også den linje, der har flest passagerer, og Movia skønner da også, at besparelsen vil ramme 16.500 passagerer om året.

Sammenlagt vil reduktionen i afgangene give en besparelse på 1.050 driftstimer om året.

Linje 33

Der er allerede et begrænset antal afgange på linje 33, som i hverdagene kører to gange i timen i myldretiden samt en gang i timen i tiden mellem myldretiden og i aftentimerne. I weekenden er der en bus i timen både dag og aften.

Ud over problemer med forhandlingerne med Tårnby og Københavns Kommuner, skønner Movia, at det på grund af de allerede få afgange vil være vanskeligt at finde tilpas store besparelser på denne linje.

Ny leverandør

Det har været planen, at besparelserne skulle træde i kraft ved køreplansændringerne i december, hvilket selvsagt vil give en begrænset besparelse i 2023. Men netop på linje 35 er det muligt at begynde den nye køreplan i midten af oktober. Her skifter linjen nemlig operatør, så der fremover køres med elbusser.

Der er fortsat stor usikkerhed om fremtidens energi- og brændstofpriser, og derfor vil der også være usikkerhed om, hvor store besparelserne vil blive. Ifølge Movias skøn vil Dragør Kommune i år kunne spare 107.000 kr., hvis man reducerer afgangene fra operatørskiftet, og fra 2024 vil man årligt kunne spare 515.000 kr.

Afgøres af kommunalbestyrelsen

Inden reduktionen af bus-afgange kan træde i kraft, skal sagen behandles i Økonomiudvalget torsdag den 20. april og ugen efter ved kommunalbestyrelsesmødet.

TM

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk