Lodsbåd 202 ligger til kaj i Dragør Gamle Havn. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Lodsbåd 202 ligger til kaj i Dragør Gamle Havn. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Jan Palm (tv.) og Niels Scott Christensen fortæller om Lodsbåd 202. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Jan Palm (tv.) og Niels Scott Christensen fortæller om Lodsbåd 202. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Fokus på en forening i Dragør:

Foreningen Lodsbåden 202’s Venner

X-Pilot står der på siden af Lodsbåd 202, der tidligere var i aktiv tjeneste fra Dragør Havn. Nu fungerer den som et aktivt veteranskib, der formidler historien om lodseriet i Dragør

Af Birgit Buddegård

Lodseriet har haft stor betydning for Dragør i over 300 år, og med erhvervelsen af veteran-lodsbåden Lodsbåd 202 er det muligt at få et indblik i lodseriets historie og store betydning for skibsfarten gennem Øresund og i de danske farvande i det rette element – nemlig på havet. 

Dragør Nyt er inviteret med på en tur og bliver modtaget af af dagens besætning, tidligere lods Niels Schott -Christensen, bådfører Jan Palm og Klaus Rasmussen, der som læge har sejlet med blandt andet Skoleskibet Danmark.

Lodsbåden ligger ved sin egen bro i Dragør Gamle Havn lige under lodstårnet og tæt på Danmarks Lodsmuseum og Dragør Museum, hvor man også kan blive klogere på lodseriets historie.

På vej til indsejlingen til Dragør Havn.
På vej til indsejlingen til Dragør Havn.
I Øresund passerer store skibe ofte forbi Dragør. Foto: Hans Jacob Sørensen.
I Øresund passerer store skibe ofte forbi Dragør. Foto: Hans Jacob Sørensen.

»Så vi er ikke de eneste, der fortæller, men de eneste, der gør det til søs, så vi går mere i dybden,« konstaterer Klaus Rasmussen med et grin og en henvisning til, at lodsbåden i sagens natur også går under havoverfladen.

Lodsbåd 202 havde sin storhedstid i 1980’erne, hvor den gjorde tjeneste blandt andet i Dragør. Da den løb af stablen var den udtryk for et teknologisk fremskridt, men nu er den en bevaringsværdig veteran.

Lodsbåden ejes og drives af frivillige i en venneforening, hvis medlemmer i et fællesskab sejler, vedligeholder og bevarer et minde om lodseriets lange historie i Dragør.

På tur under broen

Før afgang fra Dragør Havn skiver alle ombordværende sig på en liste med telefonnumre til næreste pårørende, hvis det, der ikke må ske, skulle ske, som Niels Schott Christensen udtrykker det. Listen lægges efterfølgende i et rør ved anløbsbroen, så den i nødstilfælde nemt kan findes.

Derefter går turen – med alle iført redningsveste – ud af havnen, og det er tid til at kigge ind mod Dragør Gamle By og nyde synet også af både lods- og kirketårn.

Dagens tur går ud under broen, fortæller bådfører Jan Palm, og det er en oplevelse at opleve pylonerne på Øresundsbron på nært hold fra havet.

Lodsbåd 202 må ikke tage passagerer op fra kajen, men må som foreningsskib kun sejle med medlemmer og disses familier og venner.

Foreningen har p.t. 63 medlemmer, og deres ture går blandt andet til Drogden Fyr, Øresundsbron og Nordre Røse Fyr.

Undervejs fortæller besætningen om den maritime kultur og lodseriets betydning. For ikke alle er fortrolige med lodsbådene og lodseriet, fortæller besætningen. Niels Scott Christensen overhørte således en far svare på sin søns spørgsmål, om hvad »Pilot« mon betød, med en forklaring om, at det var en båd, der sejlede piloter til Kastrup Lufthavn. Så der er god grund til at fortælle historien.

Moderne udstyr

Selvom Lodsbåd 202 er en veteranbåd, er den udstyret med moderne elektronik og lever op til de krav, Søfartsstyrelsen kræver opfyldt for at tage passagerer op.

Skipperne – bedstemænd som de kaldes – er igennem kursus og har de nødvendige papirer. Redningsflåden tjekkes hvert år på Bornholm – alt skal være i orden, lyder det fra besætningen.

Gammelt erhverv

Skibe er et af verdens ældste transportmidler, og der har altid været brug for hjælp til at navigere i vanskelige farvande. Så lodsning er et af verdens ældste erhverv.

Dragør var en af Danmarks største søfartsbyer i 1700- og 1800-tallet og fik Danmarks første kongeligt priviligerede lodseri af Kong Christian 5. i 1684.

En ændring i lodsloven i 1979 har medført, at staten gradvis overtog alle de daværende 30 private lodserier, så lige efter Dragør Lodseris 300-års-jubilæum i 1984, flyttede et af statens nye regionale lodserier, Sundet Lodseri, ind i lodstationen i Dragør Gamle Havn.

I 2006 indgik Sundet Lodseri efter endnu en ændring i lovgivningen i et landsdækkende, statsejet lodseri – DanPilot – og i dag er det Dan-Pilot, der står med ansvaret for, at skibe får lods om bord.

Der er ikke lodspligt i internationale farvande som for eksempel Øresund, men Niels Scott Christensen fortæller, at 96 procent af de skibe, der går gennem Øresund har lods om bord.

Og der gælder særregler om anvendelse af lods for tankskibe lastet med olie, kemikalier eller gas.

I dag tilkaldes lodsen elektronisk, men tidligere hejste skibe, der ønskede lods, det såkaldte lodsflag. Det holdt lodserne blandt andet øje med fra lodstårnet på havnen. Og flaget blev også anvendt, når en lods ville fra borde igen:

»Det var jo ikke alle, der skulle med til slutdestinationen,« siger Jan Palm med et smil.

Aktiv veteran

Venneforeningen for Lodsbåd 202 samarbejder med mange andre foreninger og byens erhvervsliv og har flere sponsorer – både store fonde og lokale, der ønsker at støtte foreningens formål.

Lodsbåd 202 er altid aktiv og deltager gerne i lokale begivenheder. Båden har været fast gæst til Navy Day, fra i år Festdag på Fortet, og stiller også op til for eksempel Lodsens Dag, Dragør Kulturnat og Sildens Dag.

Yderligere information på www.lodsbaad202.dk

Inden turen afleveres en passagerliste på kajen. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Inden turen afleveres en passagerliste på kajen. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Turen giver mulighed for at se broens pyloner helt tæt på. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Turen giver mulighed for at se broens pyloner helt tæt på. Foto: Hans Jacob Sørensen.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk