Godt gang i skolehaverne

I Dragør har skolernes 2.-klasser har taget hul på en ny sæson af skolehaverne

Sidste år åbnede Dragørs skolehaver for første gang. Her brugte 2.-klasserne fra alle tre skoler en række forårsdage på at dyrke radiser, spinat, gulerødder og kartofler, som de senere høstede og gjorde anvendelse af i timerne med madkundskab. Nu er en ny årgang af 2.-klasser i færd med at lære at dyrke jorden og passe godt på afgrøderne. De første elever trodsede regnen allerede dagen efter påske, mens de følgende klasser kunne nyde forårssolen og det lune vejr, der var dominerende i sidste uge. 

Franciska Krohn Tøgern er udeskolevejleder i Dragør og har haft 2.-klasserne fra Store Magleby Skole med på deres første skolehavebesøg. Hun fortæller, at det blev en dag med høj sol og god stemning blandt både elever og lærere, og at børnene strålede af begejstring, da de fik lov til at sætte deres dekorerede skilte med gruppenavne på hver deres lille stykke jord. 

Der er fuld gang i skolehaverne på Amagermuseet. Foto: CL.
Der er fuld gang i skolehaverne på Amagermuseet. Foto: CL.

Eleverne fik luget, vendt jorden og vandet deres havestykker, inden de til sidst fik sået både radiser og spinat, som de glæder sig til at smage på inden sommerferien, tilføjer Franciska Krohn Tøgern.

Skolehaverne er placeret på Amagermuseet i Store Magleby, hvor den frivillige havegruppe har doneret et stykke af deres jord til skolerne. Eleverne lærer her både at forstå, hvor grøntsagerne kommer fra, og hvordan de dyrkes, og de får også en introduktion til den historiske grund, de befinder sig på, hvor hollandske bønder dyrkede jorden for 500 år siden.

Når afgrøderne er klar til høst, besøger museumsformidlerne fra Museum Amager igen eleverne for at fortælle om, hvad man gjorde før i tiden, hvis høsten skulle slå fejl. På den måde indeholder forløbet både biologi, madkundskab og historie, efterhånden som eleverne får arbejdet sig gennem sæsonen i haven.

Franciska Krohn Tøgern uddyber, at skolehaverne ikke kun opfylder faglige mål, men at gruppearbejdet om jorden også skaber fokus på trivsel og samarbejde. De lærere og pædagoger, der har været med i skolehaven, har desuden observeret, at børn, som til dagligt kan have svært ved at deltage hjemme i klasselokalet, er langt mere aktive og interesserede, når de er i skolehaven.

Og det er ikke kun eleverne, der glæder sig over at være i haven. Lærerne fortæller også, at de nyder undervisningen under åben himmel og ude i forårssolen, og medarbejderne på Museum Amager har allerede vænnet sig til den nye forårsbebuder. De kan både se og høre børnene i skolehaven fra deres kontor på Nordre Kinkelgade. Museumsinspektør Christian Aagaard fortæller, at det virkelig er en fornøjelse at have gang i skolehaverne igen og at se eleverne bruge deres lokalmuseum aktivt.

»Kombinationen af museumsfaglighed og det praktiske havearbejde er en fantastisk indgang til lokalhistorien, så vi har glædet os til at hilse på den nye årgang. Det er en god forårsbebuder for museet,« siger han.

Åbningen af skolehaverne blev sidste år fejret med en stor reception, hvor borgmester Kenneth Gøtterup officielt åbnede haven med en tale om vigtigheden af at skabe læring i lokalsamfundet og med efterfølgende at så de første radiser i samarbejde med elever fra 2. årgang. Og både Dragør Nyt og TV2 Lorry dækkede dagen.

I forbindelse med skolehaveundervisningen er undervisningsmaterialet lagt ud på detstoreklasselokale.dk – hvor andre skoler i landet kan hente materialet og lade sig inspirere. Desuden har Drag-ør Kommune i forbindelse med produktion af en podcast om udeskole indgået et samarbejdet med Københavns Universitet, hvor forskere fra Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet formidler den nyeste forskning, så landets lærere kan formidle den videre i børnehøjde. Podcasten hedder ligeledes Det Store Klasselokale.

CL

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk