Læringstrappen i Drag­ør Skoles skolegård indvies. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Læringstrappen i Drag­ør Skoles skolegård indvies. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Annette Nyvang, formand for Skoleudvalget, klipper den røde snor. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Annette Nyvang, formand for Skoleudvalget, klipper den røde snor. Foto: Hans Jacob Sørensen.
5.-klasserne stod for opvarmningen til skolernes motionsdag. Foto: Hans Jacob Sørensen.
5.-klasserne stod for opvarmningen til skolernes motionsdag. Foto: Hans Jacob Sørensen.

Ny læringstrappe indviet på Dragør Skole

Ny læringstrappe skal give mere bevægelse og frisk luft i dagligdagen og skabe aktivitet i skolegården. Eleverne har taget den til sig med begejstring

Af Birgit Buddegård

Den sidste skoledag før efterårsferien blev Dragør Skoles nye læringstrappe indviet.

Før formand for Skoleudvalget Annette Nyvang, T, klippede den røde snor, indledte hun med at ønske lærere og elever til lykke med læringstrappen, som hun kaldte et møbel, der nu har gjort et lidt trist sted i skolegården attraktivt.

»Den grå bygning, der nu er 101 år gammel har med trappen meldt sig ind i nutiden,« konstaterede Annette Nyvang.

Trappen har allerede ligget der et stykke tid, men på grund af coronapandemien var indvielsen udsat til i fredags, der ud over at være sidste skoledag før efterårsferien også var skolernes motionsdag.

Efter den officielle indvielse overtog skolens 5. årgang derfor trappen og lavede en fælles opvarmning, før eleverne begav sig ud på motionsruten. Stemningen i skolegården var trods gråvejr munter, og alle – både elever og voksne – deltog ivrigt i opvarmningen.

Ud over læringstrappen er de indvendige lokaler, hvor skolens 1.-klasser holder til, også renoveret og har fået mere lys og luft. Klasserummene er gjort større og udvidet med et grupperum.

Nye rum i skolegården

Projektet, der er blevet til under temaet »Mere dagslys og friskluft i hverdagen«, er støttet af Villum Fonden. Konkret er der tale om et mindre byggeprojekt, hvor man med den nye udvendige trappe, der ender i en platform, der kan fungere som scene, åbner for en høj stueetage på skolen.

Skoleleder Claus Dyremose fortæller til Dragør Nyt, at læringstrappen har flere formål. Dels er der tale om en forskønnelse af det tidligere mørke område i skolegården, der nu er åbnet – dels kan trappen bruges til fordybelse og gruppeopgaver, hvor eleverne kan sidde ude på trappen. Trappen kan både bruges i frikvarterer og til undervisning og løbelege.

Den medvirker til at skabe en varieret skolegård med nye rum, som eleverne kan indtage.

Der er opsat professionelt scenelys på trappen, så eleverne kan synge og optræde.

Claus Dyremose fortæller videre, at man kan se, hvordan børne helt af sig selv begynder at løbe op og ned ad trappen, hvilket bidrager til mere bevægelse i hverdagen.

Trappen giver aktivitet, lyder det fra skolelederen, der også glæder sig over, at der også er aktivitet om eftermiddagen efter almindelig skoletid.

Alle – både børn og voksne – deltog i opvarmingen. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Alle – både børn og voksne – deltog i opvarmingen. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Læringstrappen har været i brug i nogen tid – her i forbindelse med Naturvidenskabsfestivallen.Foto: Thomas Mose.
Læringstrappen har været i brug i nogen tid – her i forbindelse med Naturvidenskabsfestivallen.Foto: Thomas Mose.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk