Masser af forældre udnyttede, at der igen er mulighed for at besøge skolerne og følgene elevernes arbejde. Foto: Thomas Mose.
Masser af forældre udnyttede, at der igen er mulighed for at besøge skolerne og følgene elevernes arbejde. Foto: Thomas Mose.
9.-klasserne på Drag­ør Skole indtog Aulaen til deres del af udstillingen. Foto: Thomas Mose.
9.-klasserne på Drag­ør Skole indtog Aulaen til deres del af udstillingen. Foto: Thomas Mose.

Naturvidenskabsfestival 2021

I uge 39 blev der på skolerne i Dragør afholdt en naturvidenskabsfestival, der under temaet »helt vildt« stemte godt overens med kommunens ønske om at blive »den vildeste kommune« i landet. 

Ugen igennem lagde elever, lærere samt pædagoger skolelokalerne bag sig og tog ud i naturen for gennem oplevelser at blive klogere den. En af disse oplevelser, som skulle give rum for nysgerrighed, var for eksempel 9.-klassernes tur med ungdomsskolen på havet i motorbåd – opfulgt af blandt andet udførelse af vandanalyse og mikroplast-undersøgelse på stranden.

De 17 Verdensmål for en bæredygtig udvikling blev også inddraget, blandt andet mål 15: »Livet på land«, hvor der er fokus på biodiversitet. På skolerne blev arbejdet med »rewilding« af skolegården. Mens flere årgange byggede her insekthoteller og plantede insektvenlige planter, fik skolernes »uderum« og udeskoleundervisning således positiv opmærksomhed til gavn for elevernes læring.

Ugen sluttede med et brag af en festival for forældre og søskende. Eftermiddagen summede af liv, glæde og spændende aktiviteter, og det var nok være en begivenhed, som vil blive husket af både børn og voksne.

Trods det fælles overordnede tema var der alligevel forskel på ugens undervisningsforløb på kommunens tre skoler.

Nordstrandskolen

På Nordstrandskolen valgte man at lade alle de mange spændende aktiviteter og ture blive dokumenteret af Nordstrandskolens journalister, nemlig 10.-klasserne, som således på den afsluttende besøgsdag kunne udgive en flot avis med reportager og interviews. 

Børnehaveklasserne havde arbejdet med en klassisk efterårsfrugt, nemlig æblet. Der var blevet smagt på forskellige æbler, lavet billeder med æbler, talt om et æbletræs opbygning og meget mere. 

På 1. og 2. årgang havde der været fokus på dyr og biodiversitet. Børnene havde lært om de mest almindelige danske arter. Nogle af arterne kendte børnene lidt til i forvejen, mens andre var nye for dem. 2. klasserne havde også bygget insekthoteller for at hjælpe biodiversiteten en lille smule på vej.

Eleverne på 3. årgang havde været på besøg på Dragør Museum, hvor de lærte om sildens betydning for Dragørs udvikling. De havde også været på Amagermuseet for at sanke frø og lære om landbrug i gamle dage.

4. årgang havde arbejdet med biodiversitet og »rewilding« af skolens lysgård som et projekt »Vild med vilje«. Der blev sået fine, vilde blomster, som forhåbentlig vil bidrage til flere insekter til næste sommer. Derudover var årgangen på besøg på »Østergro«, som er Danmarks første økologiske »tagfarm«.

På 5. årgang arbejdede de med vild mad. Gryder og pander røg i løbet af ugen igennem luften i skolekøkkenet for at fremtrylle og gøre lækre, vilde retter klar til salg på besøgsdagen.

På 6. årgang havde alle travlt med deres iværksætteri-projekt.

(Artiklen fortsætter efter billederne).

Forældre og familie får selv mulighed for at se. Foto: TorbenStender.
Forældre og familie får selv mulighed for at se. Foto: TorbenStender.
Optræden udendørs på Drag­ør Skoles nye læringstrappe. Foto: Thomas Mose.
Optræden udendørs på Drag­ør Skoles nye læringstrappe. Foto: Thomas Mose.
Sang på St. Magleby Skole. Foto: TorbenStender.
Sang på St. Magleby Skole. Foto: TorbenStender.

I udskolingen (7.–9. klasse) pakkede eleverne bøger, eksamensforberedelse og traditionel undervisning til side for en stund for at kunne være med på de forskellige praktiske værksteder. I løbet af ugen fik de prøvet kræfter med blandt andet dissektion af krabber, vilde forsøg, »mindful« gåture, femkamp og fremtidens mad.

St. Magleby Skole

På St. Magleby Skole var fokusset at »rewilde« skolegården, så det kunne blive et godt »uderum« for både elever, dyr og planter. Elevrådet havde til gavn for bier og andre insekter, fået lagt sedummåtter, som er blomstrende rulle-»græs«, op på taget af cykelskuret. Og på festivalsdagen hjalp forældrene med at samle kombinerede plante- og bænkekasser.

I løbet af ugen var man taget på feltekskursioner til Lunden, Kongelundsfortet og Kongelunden for at sanke spiselige planter til fremstilling af vild mad, mens andre havde dissekeret uglegylp, arbejdet med lyde og mindfuldness i naturen eller lavet jordbundsanalyser og undersøgelser af regnorme og smådyr i skoven.

Hos andre årgange var der sat fokus på bier og bestøvning – og sågar en biavler lagde vejen forbi.

9. årgang dissekerede torsk og undersøgte maveindholdet for plast. Der blev også arbejdet innovativt med flere virkelige cases, som skulle løses ved hjælp af nye teknologier, kollaboration og kreativitet. Der blev endda bygget bæredygtige huse med grønne løsninger – både fysisk og i computerspillet Minecraft.

Dragør Skole

På besøgsdagen havde man på Dragør Skole fået fint besøg – her holdt borgmester Helle Barth nemlig åbningstale på skolens nye læringstrappe. Hvorefter tog 2.-klasserne straks over for at optræde med en sang om at redde naturen.

Skolen havde valgt at arbejde med biodiversitet på mange forskellige måder og havde taget udgangspunkt i, at Dragør Kommune vil være »vild kommune«. Der blev således i løbet af ugen bygget insekthoteller i mange klasser, lavet »krible-krable-forløb«, skabt nye idéer for uderum i Dragør med højnelse af biodiversiteten, undersøgt tang og meget mere. Ugens fokus lå på naturfaglig undren og undersøgelser samt FN’s verdensmål.

Hele skolen summede også på besøgsdagen af liv, læring og aktivitet – for end ikke silende regn og ruskende blæst kunne holde de mange forældre og andre væk.

Insekthotel på St. Magleby Skole. Foto: TorbenStender.
Insekthotel på St. Magleby Skole. Foto: TorbenStender.
På St. Magleby Skole havde de bl.a. fokus på mikroplast. Foto: TorbenStender.
På St. Magleby Skole havde de bl.a. fokus på mikroplast. Foto: TorbenStender.

Fotos: TorbenStender og Thomas Mose.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2021 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk