Foto: O. Geschwendtner, W. Kirkegaard og V. Vadmand.
Foto: O. Geschwendtner, W. Kirkegaard og V. Vadmand.
Foto: O. Geschwendtner, W. Kirkegaard og V. Vadmand.
Foto: O. Geschwendtner, W. Kirkegaard og V. Vadmand.
Vi har modtaget:

Naturvidenskabsfestivaluge på Nordstrandskolen

På Nordstrandskolen har dagsorden i forrige uge stået på noget helt andet end normalt – nemlig naturvidenskabsfestival. 

Naturvidenskabsfestivalugen falder hvert år i uge 39, i hele Danmark, og har således over 150.000 deltagere. Her kan eleverne prøve kræfter med andre aktiviteter og arbejdsprocesser såsom udendørslivet, de 17 verdensmål og mange andre ting.

Naturvidenskabsfestivalen er en national festival, som prøver at skabe engagerede oplevelser med science blandt børn og unge.

Ugen giver ikke kun eleverne nye oplevelser, men styrker også deres fællesskab, både i klasserne og på tværs af årgangene, hvilket gavner hele skolen.

Science

Naturvidenskabsfestivalugen giver også børn og unge et andet syn på science. 

Festivalen giver en »hands- on«-oplevelse, som kan være med til at vise, hvordan science kan bruges i hverdagen. 

Et af festivalens formål er klart at få flere børn og unge til at blive glade for science. Festivalen får dem til at lære om science på en mere kreativ og utraditionel måde. 

Uge 39 har til formål at give en anderledes og eksperimenterende undervisning, og der afprøves nye metoder og koncepter.

Iværksætteri og naturfag

På Nordstrandskolen deltager alle årgange på skolen i naturvidenskabsfestivalen, men i 6. årgang fokuserer de, som de eneste på noget andet. De fokuserer nemlig på iværksætteri. I grupper skal de lave et produkt, der kan afhjælpe et lokalt problem. Eksempelvis laver en gruppe en app, hvor man kan finde en ledig parkeringsplads i byen.

Alle elever har arbejdet i højeste tempo i denne uge for at gøre deres produkt klar, da de skal deltage i en konkurrence om det bedste iværksætterprodukt.

Konkurrencen foregår først imellem skolerne i det lokale Dragør, og derefter møder vinderen andre vindere fra Sjælland.

»Iværksætterugen giver eleverne et indblik, i hvordan arbejdsprocesser er i forhold til kreativ tænkning, tilgang og iværksætteri i det hele taget. Det giver dem også en afvigelse fra skoleskemaet, som, jeg tror, er rigtigt sundt at gøre. De arbejdsprocesser, de bruger, kan de få brugt i fremtiden, nu hvor de stifter bekendtskab med nogle små bidder, da de ikke har tid til at dykke helt ned i det,« siger Rikke Saron Dalsgaard, lærer på Nordstrandskolen.

Undervisningen

Klasserne på Nordstrandskolen har lavet mange forskellige ting udendørs.

7.C var for eksempel nede ved Dragør Fort mandag morgen, for at fange krabber og undersøge dem.

8.-klasserne hørte et foredrag om fremtidens mad. Det kan blive insekter.

Årgangene har haft en naturfaglig undervisning med spændende aktiviteter hele ugen.

Vi spurgte Alexander Mønster fra 7. C, om han syntes, at det var federe end den normale undervisning. Han svarede:

»Ja, det synes jeg. Jeg synes, at vi oplever nogle spændende ting. Vi er også sammen med vores klasse på en anden måde, og det, synes jeg, er virkelig fedt.«

Naturvidenskabsfestivalugen sluttes af med en stor fremvisning for forældre, lærere og lokale interessenter, hvor eleverne viser alle de ting og produkter, de har lavet gennem ugen.

Igen i år har eleverne været glade for denne anderledes uge – og glæder sig allerede til den kommer igen næste år.

Med venlig hilsen
O. Geschwendtner, W. Kirkegaard og V. Vadmand
Elever på Nordstrandskolen

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk