Erhvervsområdet på A. P. Møllers Allé, hvor Northtex lejer sig ind. Arkivfoto: Thomas Mose.
Erhvervsområdet på A. P. Møllers Allé, hvor Northtex lejer sig ind. Arkivfoto: Thomas Mose.
To af virksomhedens fire partnere, Søren Søgaard (tv.) og Christian Bisgaard. Foto: Hans Jacob Sørensen.
To af virksomhedens fire partnere, Søren Søgaard (tv.) og Christian Bisgaard. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Fokus på en virksomhed i Dragør:

Northtex – og Urban Brands

Med base i gode og fleksible rammer i erhvervs-området på A. P. Møllers Alle, nærheden til lufthavnen samt muligheden for fri parkering lige ved døren har Northtex og Urban Brands fundet den optimale placering for virksomheden

Af Birgit Buddegård

Northtex har siden 2010 haft base på A. P. Møllers Allé, og netop den placering har stor betydning for virksomheden, fortæller Søren Søgaard og Christian Bisgaard – to af virksomhedens fire partnere, der tager imod Dragør Nyt til en snak om virksomheden, der nok er Dragørs største private arbejdsplads. De øvrige partnere er Thomas Dyrbøl og Torben Haaning.

Northtex blev stiftet af Søren Søgaard for 18 år siden, og i 2014 kom virksomhedens andet selskab, Urban Brands til, da Christian Bisgaard luftede idéen om et nyt tøjmærke, og Søren Søgaard, der altid havde haft en drøm om at starte sit eget mærke, straks var åben over for tanken om samarbejde.

»Det er en drøm, der er gået i opfyldelse,« siger Søren Søgaard.

Der arbejdes koncentreret på Northtex’ kontor i Dragør. Foto: Hans ­Jacob Sørensen.
Der arbejdes koncentreret på Northtex’ kontor i Dragør. Foto: Hans ­Jacob Sørensen.
Der designes produkter til mange forskellige brands. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Der designes produkter til mange forskellige brands. Foto: Hans Jacob Sørensen.

Private labeler og egne mærker

Northtex udvikler, designer og sælger sine kollektioner, som under andre navne afsættes til importører i blandt andet Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland.

Selve produktionen foregår hos tekstilfabrikanter i blandt andet Indien, Bangladesh og Kina – samt i Tyrkiet, hvor Northtex i 2004 åbnede kontor i landets hovedstad, Istanbul.

I selskabet Northtex håndterer man på årsbasis omkring tre millioner beklædningsstykker.

I Urban Brands har man sine egne to modebrands inden for herretøj. De to brands – Clean Cut Copenhagen samt Fat Moose – sælges i både detailforretninger og i netbutikker. Og så kan det i øvrigt lige bemærkes, at begge de to tøjmærker p.t. er at finde i mere end 300 butikker i Nordeuropa samt på de store webshops – og endda også lokalt i Dragør, nemlig hos EAST of Copenhagen på Kongevejen.

Fleksible rammer og arbejdsmiljø i top

Northtex rykkede oprindelig ind i nummer 9C på A. P. Møllers Allé, men er nu flyttet til nummer 55, hvor der er mere plads til den hurtigvoksende virksomhed. Og netop det, at lejemålene er fleksible i størrelsen, og virksomheden kan op- og nedjustere efter behov, betyder meget, lyder det samstemmende fra virksomhedspartnerne Søren Søgaard og Christian Bisgaard, der samtidig understreger, at de finder, at der er et godt både arbejds- og socialt miljø med forskellige aktiviteter, der passer til dem. Og så oplever de, at det er inspirerende at tale med andre virksomheder – også fra andre brancher – i området på A. P. Møllers Allé.

Når man træder indenfor hos Northtex, er det første, man møder, et stort luftigt rum. Ved den såkaldte »frontdesk« arbejdes der med salg og backup, shipping og indkøb samt marketing, og de tilstødende lokaler er indrettet som showroom og mødelokaler.

Bagerst finder man den kreative afdeling, hvor kollektionerne bliver til. Her har designerne fred og ro, og her må man gerne rode, ler Søren Søgaard – underforstået, at det må man så ikke andre steder.

Den besøgende mødes da også af kvalitet, ro og en fornemmelse af eksklusivitet, men også af en stærk fornemmelse af kreativitet.

Kunder og leverandører giver da også udtryk for, at rammerne på A. P. Møllers Allé er i top, og det er vigtigt, at de mødes af kvalitet, og at tingene ser ordentlige ud, lyder det fra Søren Søgaard.

Kodeord: Tæt på lufthavnen

For en eksporterende virksomhed har logistik en stor betydning, og med nærheden til lufthavnen – blot syv minutter til terminal 3 – skal der ikke bruges unødig tid på transport for hverken medarbejdere eller kunder.

Virksomheden har en mand i lufthavnen hver uge og får besøg af leverandører og kunder fra udlandet flere gange om måneden. Og gæsterne sætter stor pris på ikke at skulle gennem byen med taxa og metro, og den fri parkering lige uden for døren er en daglig fordel, konstaterer Søren Søgaard og Christian Bisgaard.

Placeringen på A. P. Møllers Allé er derfor på alle måder et aktiv for virksomheden – og som Søren Søgaard, der også privat bor i Dragør, siger, er det jo rart først at behøve at pakke rejsetasken efter aftenkaffen, fordi der ikke skal bruges megen tid på transport.

For selvsagt rejses der meget i branchen, og Søren Søgaard konstaterer med et bredt smil, at han nok har rejst mere med kompagnonen Thomas Dyrbøl, end han har med sin hustru.

Under coronapandemien har mange kunder ikke ønsket at have besøg i deres forretning. I stedet for er de så kommet til A. P. Møllers Alle for at se på varerne i firmaets showroom. Det har haft den positive sideeffekt, at kunderne ved besøget i det fulde showroom har set mere tøj og derved også har fundet mere at købe.

Stor vækst

Northtex designer for flere private labeler – herunder kendte mærker såsom Pomp De Luxe, Dressmann, Second Female, Just Female, Basic Apparel, Kleinigkeit, Just Junkies og Legends med flere – og dertil naturligvis også de to mærker fra Urban Brands – Clean Cut Copenhagen og Fat Moose, der produceres i firmaets eget navn.

Og på trods af en svær tid med nedlukninger og øgede omkostninger og forsinkelser på fragt, har Urban Brands oplevet en kraftig vækst.

Christian Bisgaard fortæller, at for Fat Mooses vedkommende – her er tale om udendørstøj – har pandemien faktisk været positiv. Udeliv blev nemlig under nedlukningen et stort hit blandt mange – ikke bare i Danmark, men også i hele det øvrige Europa – og således det har givet mulighed for, at det danske brand har kunnet udvikle sig til et nordisk udendørs-brand. Her er kommet mere end 150 nye kunder i løbet af det sidste år.

Mærket Fat Moose skulle have været repræsenteret på en messe i Frankfurt – den er desværre aflyst, siger Christian Bis-gaard. Men de udstiller her i februar måned på modemessen -Revolver i Øksnehallen på Vesterbro i København.

Clean Cut har i samme periode fået mere end 100 nye kunder – og for begge brands vedkommende er der blevet investeret i den digitale del samtidig med, at der er stort fokus på eksport og videreudvikling.

Økologi og høje miljømæsige standarder

Northtex er GOTS-certificeret, fortæller Søren Søgaard. GOTS står for Global Organic Textile Standard – og det er et certifikat, der fornys hvert eneste år, og som kun tildeles, hvis hele produktionskæden kan certificeres.

Det er en garanti for en virksomheds sociale ansvar, mindsteløn til medarbejdere, ansvarlighed på produktionssteder og kontorer, og det er noget virksomheden lægger vægt på.

Mærket Oeko-Tex, som Northtex også har, betyder »tiltro til tekstiler – testet for sundhedsskadelige stoffer« og giver forbrugeren en sikkerhed for, at der i produktionen kun anvendes kemikalier, der er godkendt af EU.

Kvalitets udendørstøj

I Dragør kan man, som tidligere nævnt, finde mærket Fat Moose hos EAST of Copenhagen på Kongevejen.

Indehaveren her, Nicklas Kristensen, fortæller, at han under coronanedlukningerne har oplevet en stor lokal opbakning – og denne opbakning har gjort, at han også selv er blevet opmærksom på at handle og støtte lokalt. Og han faldt for Fat Moose, der med sit pæne og præsentable tøj til udeliv passede godt ind i hans forretning, fortæller han.

Priserne er gode – man får meget for pengene – lyder det fra Nicklas Kristensen. Det er flotte varer og god kvalitet, så det er kunderne glade for, siger han.

Nicklas Kristensen, der selv besøger showroomet på A. P. Møllers Allé for at handle, konstaterer, at det altid fungerer fint, og at han også derfor er meget glad for samarbejdet.

Det samme lyder fra Søren Søndergaard og Christian Bisgaard, der er glade for at være lokalt repræsenteret.

Yderligere information:
north-tex.com
cleancutcopenhagen.com
fatmoosebrand.com
samt eastofcopenhagen.dk

Nicklas Kristensen er indehaver af tøjbutikken EAST of Copenhagen, der blandt andet forhandler tøjmærket Fat Moose. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Nicklas Kristensen er indehaver af tøjbutikken EAST of Copenhagen, der blandt andet forhandler tøjmærket Fat Moose. Foto: Hans Jacob Sørensen.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk