Samarbejde om kystsikring

Staten har nedsat en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe om kystsikring af kritisk infrastruktur i hovedstadsområdet – herunder metro og lufthavnen. Dragør Kommune er inviteret til at indgå i samarbejdet – hvad kommunen har takket ja til. Sund & Bælt har tilbudt Dragør Kommune et samarbejde om etablering af et fremskudt dige på Nord

Af Birgit Buddegård

Staten har ved Transportministeriet og Miljøministeriet igangsat en forundersøgelse med henblik på kystsikring af kritisk infrastruktur i hovedstadsområdet. 

Begrundelsen er, at der i københavnsområdet er samlet meget kritisk infrastruktur, som på grund af Københavns geografiske og topografiske forhold gør det hensigtsmæssigt at se på en samlet ydre løsning frem for at sikre de enkelte anlæg enkeltvis.

Dragør Kommune er inviteret til at deltage i arbejdsgruppen, der formentlig også vil få deltagelse af Københavns, Tårnby og Hvidovre Kommuner – ligesom infrastrukturselskaberne deltager. 

Forundersøgelsen er planlagt til at foregå frem til årsskiftet 2023/2024, hvorefter der vil pågå politisk behandling i kommuner, stat og infrastrukturselskaber i første halvår af 2024.

Medio 2024 forventes der at blive truffet en politisk principaftale, mens der fra 2024–2026 vil blive gennemført en VVM-undersøgelse, som er en miljøvurdering. Anlægsstart er sat til 2027.

Forventningen er, at en aktiv deltagelse i arbejdsgruppen fra Dragørs side kan bidrage til at afsøg synergier og sikre sammenhæng til kommunens kystbeskyttelsesprojekt i øvrigt.

Skitse af forslag fra Dragør Kommunes projektkonkurrence med en sikring mod en 100-års-hændelse.
Skitse af forslag fra Dragør Kommunes projektkonkurrence med en sikring mod en 100-års-hændelse.

Tilbud fra Sund & Bælt

Sund & Bælt har tilbudt kommunalbestyrelsen et samarbejde om kystsikring på Nordstranden, som de fik præsenteret den 13. juni i år. Den 28. juni var grundejerforeninger på Nordstranden, digelavet og vandsportsklubberne på havnen inviteret til dialogmøde. Og efter sommerferien vil der blive afholdt et stort borgermøde for alle.

Det skal særligt bemærkes, at Sund & Bælts forslag ikke lægger op til etablering af en strandpark, men er alene et kystsikringsdige, der samtidig skaber gode vilkår for beboerne og vandklubberne, lyder det fra borgmester Kenneth Gøtterup, C, der takker Sund & Bælt for konstruktive møder og dialog og glæder sig over deres tilbud til kommunen.

I den forbindelse udtaler borgmesteren:
»Sund & Bælt vil være en meget stærk og faglig dygtig samarbejdspartner til Dragør, hvis vi indgår i samarbejdet. Lige nu vender vi det tilbud, der er kommet, og så træffer vi den endelige afgørelse i efteråret og sikrer en ordentlig borgerinddragelse inden. Jeg hæfter mig særligt positivt ved, at løsningen fra Sund & Bælt kan udformes, så det tilgodeser beboerne på Nord og ikke bliver en ny strandpark. Det kan laves, så der bliver et meget stort rekreativt område for vandklubberne på havnen og med relevant vandgennemstrømning. Og endelig at vi får faglige kræfter med om bord, med et meget højt fagligt niveau på store anlægsprojekter ved vand, i samarbejdet med kommunen.«

Den værst tænkelige situation

Borgmesteren vil dog ikke lægge skjul på, at det er en reel problemstilling, at Dragør og staten ikke har ens perspektiv på sikringsniveauet. 

Det er helt naturligt, konstaterer han, men en udfordring, da Dragør har prioriteret en digehøjde svarende til en 100-års-hændelse i 2050. 

Forskellen på højden mellem kommunens ønske og infrastrukturselskabernes ønske er cirka to meter på fremskudt dige. Samtidig frygter borgmesteren, at staten vælger den billigste løsning og bygger et landdige bagom Dragør – som så selv må bygge dige ved kysten. 

Det vil betyde, at Dragør kommer til at ligge mellem to diger, hvilket er et skrækscenarie for Kenneth Gøtterup.

 

»Og derfor må jeg også som borgmester rejse en særlig opmærksomhed, vi skal have som kommunalbestyrelse. Ministerierne har sendt et meget tydeligt signal. De går nu i gang med at undersøge, hvordan den kritiske infrastruktur i københavnsområdet kan sikres. Og de lægger op til en politisk beslutning allerede i første halvår af 2024 – et første skridt på vejen til, at der ved lovgivning kan besluttes, hvordan kystsikringen skal udformes. Dragør er kommet markant længere i planlægning af kystsikring, end andre kommuner, og er langt foran. Det skal vi spille aktivt ind til staten. Men vi er også nødsaget til at have den realisme, at staten har et andet ønske til sikringsniveauet, end vi har i Dragør. Det er helt afgørende, at vi gør alt, hvad vi kan, for at sidde med ved bordet, tage vores ansvar og spille konstruktivt ind. Vi kan risikere, at staten vælger at følge den billigste løsning for kystsikring, som er at bygge et højt dige bagom Dragør langs lufthavnen. Det er den værst tænkelige situation, at vi som by ligger på den forkerte side af et dige, og vil have store uoverskuelige konsekvenser for Dragørs fremtid, herunder blandt andet ejendomsværdierne på vores huse. Det skal vi tage alvorligt, og derfor er det afgørende, at vi samarbejder konstruktivt med ministerierne. Tidsplanen for Dragør Kommunens budget bliver fulgt. Vi har allerede i vores økonomiudvalg besluttet at indtræde i den statslige arbejdsgruppe. Og til efteråret skal vi træffe beslutning om den videre proces for etableringen af kystsikring. Her skal vi tage stilling til, om vi fortsætter med vores nuværende projekt. Om de løsninger, digelavet og Søvangs Grundejerforening er kommet med, kan bringes i anvendelse, eller om vi indleder et forpligtende samarbejde med Sund & Bælt på Nord, der så vil erstatte andre løsninger på Nordstranden. Det er på ingen måder en let beslutning, og der er mange – også modsatrettede – interesser på spil, og vi ønsker alle at vælge den rigtige løsning for Dragør på den lange bane,« lyder det afslutningsvis fra borgmesteren. 

Sund & Bælts forslag med et fremskudt dige, der sikrer mod en 10.000-års-hændelse.
Sund & Bælts forslag med et fremskudt dige, der sikrer mod en 10.000-års-hændelse.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk