Kan kan se mange elever cykle rundt til de forskellige aktiviteter.
Kan kan se mange elever cykle rundt til de forskellige aktiviteter.
Også på skolens eget areal rykkes undervisning udendørs.
Også på skolens eget areal rykkes undervisning udendørs.

Skolerne rykker udendørs for at kunne holde afstand

Efter skolernes genåbning er en del af undervisningen rykket udenfor. I bybilledet ser man skoleklasser i små grupper på skolestien på vej til Lunden ved Hartkornsvej eller på cykel ud mod TAMU-centret på Kalvebodvej. I Dragør blev der lynhurtigt løftet i flok for at hjælpe lærerne med at rykke undervisningen udendørs. 

»Må man klappe dem?« lyder det begejstret fra eleverne, mens lyden af knasende halmstrå under gummiskoene giver genlyd i de lange gange på TAMU-centret. Mobiltelefonerne kommer frem for at tage billeder, når et får nysgerrigt stikker hovedet ud mellem tremmerne, eller når de nye, små lam går balancegang på ryggen af deres mor. Eleverne får lov at komme helt tæt på køerne og række dem en håndfuld hø at gumle på, mens underviser Gregers Gjersøe fortæller om, hvad det vil sige, at koen er en drøvtygger. 

Samtidig er begejstringen lige så stor i Lunden, når 0.-klasserne finder en bænkebider i træstubben eller lærer, at humlebier faktisk bor i huler i jorden. Herude underviser naturvejleder Martin Sleimann de yngste klasser i skovens dyreliv. 

Foran Hollænderhallen undervises eleverne i seje cykeltricks på deres egne cykler. Her kan man for eksempel være heldig at se dem cykle gennem et stort sjippetov på forhindringsbanen. Museum Amager underviser i gamle lege på skolernes egne udendørsarealer, og et andet sted på området tændes bål og snittes pinde.

Den første uge med alternative undervisningsplaner bliver gennemført under høj sol og i lunt forårsvejr.

På besøg i TAMU-centrets stald.
På besøg i TAMU-centrets stald.

Hurtig plan til nødundervisning

Da skolerne i Dragør åbnede igen for 0.–5.-klasserne fredag den 17. april, var det på helt nye præmisser. Børnene skulle vænne sig til at være sammen i små, faste lege- og læsegrupper, mens lærerne måtte indstille sig på, at undervisningen ville se noget anderledes ud. Allerede mandag aften, den 6. april, da statsminister Mette Frederiksen meddelte, at skolerne ville åbne igen for de yngste klasser, gik planen for nødundervisning i gang. Christoffer Søe, der er leder af Dragør Ungdomsskole, meldte sig blandt andet på banen med erfaringer fra friluftsskolen.

»Vi har udstyret, aktiviteterne og underviserne til at lave en masse udendørsundervisning,« fortæller Christoffer Søe, som fortsætter: »Vores elever i ungdomsskolen fra syvende klasse og opefter er ikke tilbage endnu, så vi har tid og mulighed for at hjælpe her.«

Under normale omstændigheder får alle børn og unge i Dragør Kommune i forvejen flere gange om året undervisning udendørs gennem friluftsskolen og på lærernes egne initiativer. Med cykelafstand til både skov og strand har det længe været naturligt for skolerne at bruge det store klasselokale under åben himmel. Den erfaring drager skolerne nu nytte af i genåbningen.

(Artiklen fortsætter under billedet).

Parkeringspladsen foran Hollænderhallen er midlertidigt blevet omlagt til cykelforhindringsbane.
Parkeringspladsen foran Hollænderhallen er midlertidigt blevet omlagt til cykelforhindringsbane.

Lasergun i Hollænderhallen

Skolernes mange samarbejder kommer også til gavn i de alternative undervisningsplaner. Museum Amager bidrager hvert år til blandt andet Historieløbet, og nu træder de til og underviser eleverne i gamle lege på skolernes egne arealer.

I Hollænderhallen udnyttes de mange kvadratmeter til et spil lasergun blandt 3.-klasserne. Her har hallens personale stillet alle redskaberne ud på gulvet, så eleverne kan gå i skjul og tage sigte i kampen. Og det giver liv i en ellers tom hal, fortæller halvagten. »Det er fabelagtigt. Det er så berigende at have ungerne her. Vi har en masse kvadratmeter, som skolerne ikke har, og hallen ligger jo helt øde og tom hen, så det er så livgivende, at børnene kommer med sådan et sprudlende humør og fylder den med liv og glade stemmer,« fortæller Leopold Birkeskov, der er halvagt i Hollænderhallen.

Både forældre og elever har også udvist begejstring for de alternative undervisningsplaner. »Mine drenge synes altid, det er sjovt, spændende og lærerigt at være med ungdomsskolen på tur. Det er nogle trætte og glade børn, man får hjem. Og så bliver der ivrigt fortalt om alt det, de har oplevet og lært. Som forælder oplever jeg, at det er som om, læringen huskes på en anden måde, når de har været ude at opleve den,« fortæller Charlotte Nielsen, der er mor til to, Victor og Mikkel, i henholdsvis 0. og 3. klasse.

»Det er sjovt. Man lærer mange ting. Og hvis man ikke lige kunne finde noget, var de voksne gode til at komme og hjælpe en,« siger Victor fra 0.B, der har været i Lunden.

Gruppeundervisning

Undervisningen foregår i små grupper på rotation, så elevantallet ikke overstiger retningslinjerne. Der står små kurve med håndsprit fremme, og udstyret renses forsvarligt mellem hver klasse.

Lege fra gamle dage leges.
Lege fra gamle dage leges.

I den foregående uge har 0.-klasserne været i Lunden, mens 1.-klasserne har leget gamle lege sammen med Museum Amager. 2.-klasserne har snittet pinde, mens 3.-klasserne har været i Hollænderhallen. 4.-klasserne har haft om landbrug på TAMU-centret, mens 5.-klasserne har cyklet på cykelforhindringsbane på parkeringspladsen foran Hollænderhallen. Undervisningen i denne uge er byttet rundt imellem klasserne: 0.- har byttet med 1.-klasserne, 2.- med 3.-klasserne og 4.- med 5.-klasserne.

Aktiviteterne er planlagt, så de foregår i gå- eller cykelafstand til skolerne. Det er kun 4.- og 5.-klasserne, der kommer ud til TAMU-centret, da alle elever skal kunne cykle turen forsvarligt selv for at undgå offentlig transport.

Uden for det faste forløb er de lokale grejbanker åbne. Her kan lærerne blandt andet gå ned til det Maritime Hus ved Dragør Fort og hente fiskenet og bestemmeduge til deres egen udendørsundervisning, og også Kongelundsfortet, der er blevet lukket for offentligheden i skolernes åbningstid, kan bookes til undervisningsforløb.

(Artiklen fortsætter under billederne).

 

Udstyret i Det Maritime Hus anvendes i undervisningen. Foto: TorbenStender.
Udstyret i Det Maritime Hus anvendes i undervisningen. Foto: TorbenStender.
Ved hjælp af en bestemmedug identificeres de fundne dyr.
Ved hjælp af en bestemmedug identificeres de fundne dyr.

Anderledes skoletid

På Dragør Skole oplever man en hverdag, der er helt anderledes, end den man er vant til. Kasper Hajslund, pædagogisk afdelingsleder ved Dragør Skole, fortæller: »Vi har på skolen gang i alle klasselokaler, nu hvor 6.–9.-klasserne stadig har fjernundervisning, og retningslinjerne sætter store krav til indretningen på skolen. Vi har været rundt og måle alle lokaler med vores tommestok og tjekke, at vi overholder alle anbefalinger. For at få det hele til at fungere og skabe en god og meningsfuld skolegang ud fra de nye forudsætninger har vi valgt at sætte flere voksne på klasserne og sprede dem ud i flere lokaler. Selv Dragørs klubber er blevet inddraget til klasselokale for vores årgang, som holder til på Krudthuset og Elisenborg.«

Man har valgt at beholde børnene på skolen om eftermiddagen i sfo-tiden, så de kan blive i de grupper, de er i, i løbet af dagen. Det betyder også, at Strandengen står tom om dagen.

Kasper Hajslund fortæller, at man på skolen er glade for det tætte samarbejde med ungdomsskolen: »Det giver os mulighed for at komme ud og få nogle andre oplevelser i en hverdag, hvor de samme lærere og elever er rigtig meget sammen. Vi gør rigtig meget brug af det maritime hus ved fortet, og vi er glade for at have den mulighed.« Skolen har hver dag klasser dernede, hvor de laver forskellige aktiviteter. Der er blevet opstillet toiletvogne, så man kan sikre, at der er mulighed for håndvask og afspritning.

I og med at anbefalingerne er, at man skal være mest muligt udenfor, stiller det krav til kreativiteten, når det handler om udeskole. »Der er ikke mange lærere, der er vant til at skulle undervise så meget udenfor, som denne tid kræver. Forhåbentligt kommer vi en massse erfaringer rigere ud på den anden side – og kan tage en masse gode ting med videre,« siger Kasper Hajslund.

Skiftetid i sfo’en

På fredag starter der en masse nye sfo-børn på Dragør Skoles SFO. I Dragør er der stor fokus på overgangen fra børnehave til sfo og skole – igennem »den røde tråd« sigter man på at skabe tryg skolestart for alle.

Normalvis har man en længere proces op til 1. maj, hvor børnehaverne kommer på besøg af flere omgange – både på skolen og på sfo’en. »Dette er desværre aflyst i år, og derfor bliver børnene kastet lige ud i det – og det sætter selvfølgelig store krav til os, fordi vi både skal skabe tryghed og nærvær samtidig med, at vi skal overholde gældende corona-retningslinjer,« fortæller Kasper Hajslund, som uddyber: »Vi har valgt at dele de 40 børn, vi modtager, i fire hold med hver deres farve. Vi har sikret, at alle kommer på hold med kendte ansigter fra børnehaven, så de ikke står helt alene. Der vil være forskudt mødetid den første dag, og forældre må som udgangspunkt ikke komme ind på sfo’en – men skal aflevere i døren, hvor personalet vil tage imod børnene.«

Legepladsen vil være delt op i fire zoner, hvor de forskellige hold skal lege, og i løbet af ugen vil holdene rotere i de forskellige zoner. »Lige nu er der tomt, og alle glæder sig til at tage imod nye børn, så der igen kan blive fyldt op med glade børn. Vi har lavet en 10 minutter lang introvideo med en præsentation af personalet og en rundtur i huset, for at børnene kan sidde derhjemme og forberede sig lidt på, hvad det er de kommer over til,« siger Kasper Hajslund, der slutter med at udtrykke sin ærgrelse over en af de traditioner, som corona-krisen tager livet af: »Vores 3.-klasser kommer til at sige farvel til sfo’en i denne uge, da de også skal skifte og starte på klub. Desværre bliver det ikke den afslutning, alle havde glædet sig til, men vi håber, at vi kan få sagt et ordentligt farvel, når tingene bliver normaliseret igen.«

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk