Vi har modtaget:

Busdriften til og fra Dragør i 2025

Noget godt og noget skidt.

Et tilbagevendende punkt på dagsordenen i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, som altid giver hovedbrud, er vores busdrift. For i Dragør er vi afhængige af de omkringliggende kommuner, når det gælder gennemgående busser, og derfor kan vi ikke bare beslutte at lægge en rute om.

Men vi kan efterspørge forbedringer, hvilket vi gjorde i april, hvor vi som udvalg fik genfremsendt et fælles forslag om ændret busbetjening af Tårnby Gymnasium. Som vi igen forklarede til Københavns Kommune og Tårnby Kommune, vil vi gerne have en ændring af linje 35s rute, så der kommer stoppesteder tættere på Tårnby Gymnasium, en ruteændring og nye stoppesteder for linjen i begge kommuner. Det sagde Københavns Kommune desværre nej til, fordi ændringen vil medføre mindre busbetjening på Amagerbrogade.

Til gengæld bad vi også Movia om at tilpasse køreplanen for linje 33, så denne fra Dragør afstemmes, så den kommer til at passe bedre med, hvornår eleverne møder på Ørestad Gymnasium, og det har vi fået ja til. Tilpasningen skal dog også ske under iagttagelse af samme linjes ankomsttid ved Store Magleby Skole, så folkeskoleleverne også fortsat kan benytte bussen dertil med ankomst inden deres skolestart. Når hensynet til ankomst ved begge undervisningssteder skal tilgodeses, kan ankomsttiderne flyttes knap ti minutter – forventeligt fra december. Men mon ikke også, at en række morgentrætte teenagere vil sætte stor pris på de ekstra ti minutter under dynen? Det tror vi.

Så på den baggrund tog vi endelig en beslutning om bestilling af busbetjening af Dragør Kommune fra 2025 og takkede ja til forslaget, som udover linje 33 er næsten identisk med vores nuværende aftale med Movia og betyder følgende for Dragørs tre buslinjer:

• Linje 33 kører fra Dragør Stationsplads via Dragør Nord, Store Magleby og Søvang til Rådhuspladsen. Hver anden afgang kører dog via Tømmerupvej i stedet for direkte ad Skovvej til Kongelundsvej. Linjens frekvens er to afgange pr. time i myldretiden, en pr. time i dagtimerne og en pr. time i aftentimerne. Eftermiddagsmyldretid er udvidet til klokken 20. Hertil kommer, at linjen fungerer som natbus mellem Søvang og København alle ugens syv nætter.

  • Linje 35 kører fra Dragør Stationsplads i retning mod København til Sundbyvester Plads med linjefrekvens to afgange pr. time i myldretiden, to afgange pr. time i dagtimerne og en afgang pr. time i aftentimerne. Kører fra Dragør Stationsplads til lufthavnen via Dragør Nord ad Kystvejen med følgende linjefrekvens: fire afgange pr. time i myldretiden, fire afgange pr. time i dagtimerne og to afgange pr. time i aftentimerne. Eftermiddagsmyldretid er udvidet til klokken 20.
  • Linje 250S (finansieret af Region Hovedstaden) kører mellem Dragør Stationsplads og Bagsværd Station via Dragør Sydstrand, Store Magleby, Tårnby Station, Amagerbro Station, Hovedbanegården, Nørrebro Station og Gladsaxe Trafikplads. Linjens frekvens: seks afgange pr. time i myldretiden, fire afgange pr. time i dagtimerne, tre afgange pr. time i aftentimerne og en afgang pr. time om natten.

Fra de konservatives side er vi glade for, at vi fik rykket lidt på Linje 33 til gavn for de elever, der går på Ørestads Gymnasium. Men vi vil samtidig kæmpe videre for bedre busforbindelse til Tårnby Gymnasium og i øvrigt også for, at langt flere af vores børn får opfyldt deres førsteprioritet, når de vælger gymnasium. Vi er langtfra færdige med at tale med Folketinget om den pivskæve fordeling af Dragørs unge, hvor de reelt er sat uden for indflydelse.

Med venlig hilsen
Mia Tang og Martin Wood Pedersen
Konservative medlemmer af Klima-, By- og Erhvervsudvalget

Rent spin

Politisk stormvejr: Liste T’s angreb på borgmester åbner for ny debat om kritik og ansvar i Dragør.

Læs mere ...

Deltag i den lokale debat

Vi vil gerne høre din mening.

Har du en kommentar til et indlæg – eller noget helt andet på hjertet, som du vil dele med resten af lokalsamfundet, så send dit indlæg til Dragør Nyt på redaktion@dragoer-nyt.dk

Fik du læst?