Privatøkonomi i folkeskolen 

Faste og variable udgifter, brutto- og nettoløn, skat, lån og opsparing på skoleskemaet i St. Magleby 

I Dragør Kommune er der mange eksempler på, hvordan skolerne arbejder sammen med partnere uden for skolens mure. For eksempel har Store Magleby Skole samarbejdet med forældre, private virksomheder, foreninger og byens lokale kulturinstitutioner stået på i en årrække.

»Særligt inden for de seneste to år er samarbejdet med foreninger vokset i skala – især når temaet er idræt, hvor næsten samtlige årgange har et årligt stævne, der er understøttet af en forening,« fortæller leder af Store Magleby Skole Jens Nelleman Charpentier.

Ifølge Jens Nelleman Charpentier er der mange forældre, der ønsker at bakke op om skolen. 

»Det gælder for eksempel vores samarbejde med Claus Dehn-Christoffersen, der år efter år kommer og fortæller eleverne i 9. klasse om privatøkonomi – endda selvom hans egne børn nu er gået ud af skolen,« lyder det fra skolelederen.

Claus Dehn-Christoffersen, der til daglig af filialdirektør i Danske Bank i Tårnby, har gennem de sidste seks år undervist 9.- og 10.-klasseselever i emner inden for privatøkonomi. 

Claus Dehn-Christoffersen underviser 9.A på Store Magleby Skole.
Claus Dehn-Christoffersen underviser 9.A på Store Magleby Skole.

Undgå »Luksusfælden«

Den sidste dag i november måned var en af de dage, hvor han brugte en dobbelttime i 9.A og 9.C på Store Magleby Skole – og i denne måned er det 9.B’s tur til at møde ham.

»Jeg ser min opgave som at klæde de unge mennesker på til, når de en gang skal flytte hjemmefra og skal stå på egne ben økonomisk,« siger Claus Dehn-Christoffersen, som gennemgår begreber såsom faste og variable udgifter, brutto- og nettoløn, skat, lån og opsparing for eleverne.

»De får nogle gode råd med på vejen – populært sagt – så de ikke havner i luksusfælden,« siger han med reference til tv-serien »Luksusfælden«, hvor danskere med rod i økonomien er kommet alvorligt i uføre.

Claus Dehn-Christoffersen pointerer, at der er tale om »non-branded« undervisning. Målet er, at eleverne får noget basal viden inden for privat-økonomi.

Praksisnære emner

Jens Nelleman Charpentier vurderer, at det – at åbne skolerne for omverdenen – gør noget godt for både lærere og elever.

»Vi ser medarbejdere og elever, der er rigtig glade for mødet med virksomhederne på den måde, som for eksempel Claus Dehn-Christoffersen gør det, altså besøg i undervisningen, hvor emnet er praksisnært. I mødet med »rigtig økonomi« er eleverne absolut motiveret for at høre mere,« fortæller Jens Nelleman Charpentier.

Og skolelederen bakkes op af filialdirektøren: »De unge er virkelig engagerede og gode til at svar på alle mine spørgsmål til dem. Og noget af det sjoveste er, når jeg efterfølgende møder de unge i byen, at de kommer hen og siger: Bare rolig, Claus, jeg vil aldrig optage et kviklån,« lyder det fra Claus Dehn-Christoffersen.

Ikke for sjov

En vigtig rolle, folkeskolen har, er at sikre elevernes dannelse.

I de ældste klasser tilegner eleverne sig for eksempel viden og kompetencer til at kunne begå sig som selvstændige og ansvarsfulde samfundsborgere. Og her har inddragelse af praksisnær viden og samarbejde med andre en berettigelse, oplyser skolelederen.

»Det er væsentligt, at samarbejderne kan to ting. De skal kunne aktivere de gode ressourcer, der er omkring skolen. Samtidig skal de også være relevante bidrag, så de løfter kvaliteten i undervisningen eller emner, der hører til i skolen,« slutter Jens Nelleman Charpentier.

Det er ikke kun Store Magleby Skole, som lukker »virkeligheden« ind på skolen. Det samme praktiseres også på Nordstrandskolen og Dragør Skole.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk