Vi har modtaget:

Er Mileway ude i kulden?

Borgermodstand og politisk kontrovers omkring etablering af massivt logistikcenter nær Dragør.
Mileway driver lagervirksomhed over hele landet, her er lagerbygningerne i Brøndby. Foto: Kenneth Olsen.
Mileway driver lagervirksomhed over hele landet, her er lagerbygningerne i Brøndby. Foto: Kenneth Olsen.

Kenneth Gøtterup (C), Helle Barth (V), Nicolaj Bertel Riber (A) og Lisbeth Dam Larsen (M) har planer om at etablere et 170.000 m2 stort erhvervs- og industriområde på Nordre Dragørvej.

I foråret og sommeren har de fire politikeres vision dog mødt massiv borgermodstand, da det ikke er videre populært at bygge Dragør Industriby i det åbne land, og samtidig belaste byens borgere med en voldsom stigning i fly- og lastbiltrafik – vi har så rigelig i forvejen. Så, nej tak!

Cargokage i stykker

Logistikinvestoren Mileway, der er ejet af den amerikanske kapitalfond Blackstone, har en portefølje på hundredevis af ejendomme i Norden – og har gennem længere tid forsøgt at gøre sit indtog i Dragør.

I Danmark strækker porteføljen af lejemål, med lagerlokaler og kontorer, sig fra Storkøbenhavn til den nordlige del af Ålborg med omkring 70 ejendomme. Nu vil ejendomsselskabet gerne helt tæt på dragørborgernes boliger – og i særdeleshed Københavns Lufthavn, der ligger klar lige på den anden side af trådhegnet i Tårnby Kommune.

Det er en nærliggende tanke, at der ved projektets realisering i Dragør skabes lager- og transportfaciliteter for eksempelvis internethandelsfirmaet Amazon og andre internationale virksomheder med egne flåder af fragtfly og lastvognparker, der grundet en anselig årlig vækstrate også benytter sig af talrige lejede cargofly og lastbiler.

Den 7. maj indleverede Mileway sit første projektforslag til Dragør Kommune om etableringen af en kæmpe lager- og transportvirksomhed mellem Ryvej, A. P. Møllers Allé og Nordre Dragørvej.

Mileway ville bygge to store bygninger i det åbne landskab rundt om det fredede vandhul Køjevælen, og der blev afholdt et møde mellem kommunalbestyrelsen og Mileway.

I midten af juni afleverede Mileway endnu et projektforslag til kommunen, hvoraf det fremgik, at de to oprindelige bygninger nu var blevet til otte bygninger, hver med deres egen læsserampe til lastbiler – dermed blev cargokagen inddelt i mindre stykker. Men det stopper ikke her.

Mileways nye projektforslag i august måned indeholdt intet mindre end ni logistik- og lagerbygninger – ak ja, man bliver jo helt rundtosset. Hvad bliver mon det næste?

Ti, tolv eller femten bygninger? Skal borgerne nu lægge ører til politikernes kreative historier om, at der skal etableres »mindre virksomheder« og »lettere produktion« i de mange bygninger på Nordre Dragørvej?

Det er værd at huske på, at uanset hvor mange stykker cargokagen deles i, så er summen den samme.

Aflyst Mileway-møde

Politikerne skulle genbehandle sagen i Klima-, By- og Erhvervsudvalget den 14. august.

Forinden havde Mileway presset hårdt på for at få endnu et møde sat i stand med kommunalbestyrelsens medlemmer, hvilket Mileway efter lidt parlamentering fik lovning på af Dragør Kommunes direktør Pia Holm Nielsen.

Mødet blev berammet til den 14. august, lige inden politikernes sagsbehandling i Klima-, By- og Erhvervsudvalget selvsamme dag.

I løbet af politikernes halvanden måned lange sommerferie var der dog nogen, som havde fået kolde fødder på Dragør Rådhus.

Dragør Kommune aflyste som følge heraf kommunalbestyrelsens andet møde med Mileway – og meget tyder på, at ejendomsselskabet er lagt på is indtil videre.

Grundejerforeninger, naboer og andre borgere har siden begyndelsen af marts måned ytret sine bekymringer om projektets negative følgevirkninger og konsekvenser – og der er tillige skrevet adskillige tungtvejende indsigelser til kommunen.

Men Kenneth Gøtterup, Helle Barth, Nicolaj Bertel Riber og Lisbeth Dam Larsen ignorerer alt – det samme gør deres loyale partifæller i byrådssalen.

Det er kun lokallisterne, liste T og Sydamagerlisten, der opmærksomt lytter til borgerne og offentligt har taget afstand fra projektet.

Genbehandling af sag

Under mødet i Klima-, By- og Erhvervsudvalget den 14. august fremsatte Konservative, Socialdemokratiet og Venstre følgende ændringsforslag med tre punkter til dagsordnens oprindelige forslag:

  1. At forvaltningen fremlægger et notat, der belyser hvilke muligheder Dragør Kommune har for at etablere en erhvervsudvikling med virksomheder inden for miljøklasse to og tre, således at der kan etableres mindre håndværksvirksomheder og lettere produktion, i lighed med flere af de virksomheder, som allerede er beliggende på A. P. Møllers Allé.
  2. At forvaltningen fortsætter arbejdet med at ansøge om tilladelse til at omdanne lufthavnens privatvej, Ryvej, til indkørselsvej til området. Når denne foreligger, tages der stilling til de konkrete bygnings- og miljømæssige krav til lokalplanen.
  3. At de politiske drøftelser om rammerne for området, som har fundet sted på Økonomiudvalgets møde i juni, vil blive genoptaget, når sagen er yderligere belyst.

(Møde i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, Dragør Rådhus, den 14. august 2024).

Forslaget blev godkendt og anbefales over for Økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen.

I fællesskab fremsatte liste T og Sydamagerlisten følgende ændringsforslag: Liste T og Sydamagerlisten foreslår, at projektet afvises, idet det ikke er foreneligt med den kommende erhvervspolitik, kommunens infrastruktur og de vejledende støjgrænser. (Møde i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, Dragør Rådhus, den 14. august 2024).

Forslaget blev nedstemt og er dermed faldet.

Enormt ressourceforbrug

Ganske som forudset, så nytter det ikke noget, at borgerne appellerer til magtelitens dømmekraft og fornuft.

Borgmesteren & co. vil ufortrødent forsøge at tromle deres upopulære projekt igennem – uanset hvor mange velbegrundede indvendinger borgerne kommer med.

Forvaltningskarrusellen snurrer altså lystigt videre, som sædvanlig med store omkostninger og et enormt ressourceforbrug til følge.

Dragør Industriby er blevet sagsbehandlet i knap 20 år, men det er ikke noget, man tager notits af på Dragør Rådhus – for det er som bekendt skatteborgerne, der ufrivilligt betaler for den årelange sagsbehandling af projektet.

Dragør Kommunes Center for Plan, Teknik og Erhverv foretager stadigvæk ikke »tidsregistrering« af den kommunale sagsbehandling, hvilket betyder, at vi endnu en gang har at gøre med et uønsket politikerprojekt, der sagsbehandles med vidt åben kommunekasse på ubestemt tid. Det er mildest talt dybt uansvarligt.

Alt imens politikerne internt snakker om storstilede og spændende prestigeprojekter, der skal skrive dem ind i historiebøgerne for evigt, så forsvinder deres presserende pligtopgaver på mystisk vis i glemslens tåger. Vi har set det så mange gange før, og nu sker det igen.

Borgmesterens flertal fremviser forhåbentlig en behovsanalyse, en business case, en trafikanalyse og en VVM-redegørelse på et tidspunkt – så vi alle kan se, hvor miljørigtigt og gavnligt megaprojektet er for borgerne og vores lille by.

Sagen om Dragør Industriby bliver nu viderebehandlet i Økonomiudvalget den 22. august, og dernæst i kommunalbestyrelsen den 29. august.

Med venlig hilsen
Kenneth Olsen
Borger i Dragør Kommune

Deltag i den lokale debat

Vi vil gerne høre din mening.

Har du en kommentar til et indlæg – eller noget helt andet på hjertet, som du vil dele med resten af lokalsamfundet, så send dit indlæg til Dragør Nyt på redaktion@dragoer-nyt.dk

Fik du læst?