Fra egen navle:

Første digitale forbedring klar

Dragør Nyts hjemmeside har fået et ansigtsløft

Vi har på Dragør Nyts redaktion haft travlt, efter vi for godt en måned siden modtog endelig bekræftelse på, at vi fik tildelt udviklingsstøtte.

Sideløbende med, at vi fortsat sender en avis i tryk hver tirsdag, har vi knoklet med at få sammensat det helt rigtige hold, der kan udvikle Dragør Nyt – et hold, der i skrivende stund er ved at være på plads.

Man kan læse meget mere om vores arbejde med at sammensætte holdet i sidste uges »fra egen navle«.

Dragør Nyts hjemmeside

Sideløbende har vi haft et projekt kørende med at give hjemmesiden et tiltrængt redesign.

Det gamle hjemmesidedesign havde efterhånden en del år på bagen. Det blev i sin tid skabt for, at man kunne læse den digitale udgave af avisen, hvis man ikke havde papiravisen ved hånden. Samtidig kunne man her finde tidligere udgaver af Dragør Nyt.

I dag kan man fortsat læse både nye og gamle aviser på hjemmesiden. Avisarkivet rummer alle udgivelser fra 2009 og frem. I skrivende stund er det omkring 800 aviser.

Da coronapandemien lagde landet ned i foråret 2020, kiggede også vores branche ind i en usikker og utryg fremtid. Ingen vidste, om man fortsat kunne trykke aviser – eller om det var muligt at omdele dem.

Hos Dragør Nyt tog man politikernes ord fra marts 2020 om, at avisernes opgave med at bringe informationer til borgerne var af afgørende betydning for samfundet, alvorligt. Og det blev besluttet, at opgaven skulle løses – papiravis eller ej. På redaktionen igangsatte vi derfor en tilpasning af Dragør Nyts hjemmeside, hvor artiklerne fra avisen blev lavet digitalt, så de blev lettere at læse og bedre tilgængelige for læserne.

Efterfølgende har vi fortsat med at publicere alle artikler på vores hjemmeside. Flere og flere elementer blev tilføjet, omend ikke alle ting virkede lige godt sammen. Og det bar det gamle design præg af.

Mere end 6.000 artikler og 12.000 billeder

På redaktionen har vi længe haft et ønske om at give alle vores digitale læsere en bedre oplevelse.

Det er et projekt, der har ligget i skuffen nogen tid, for det er en ret omfattende opgave at ændre design på en hjemmeside med så meget indhold som på Dragør Nyt

Ud over de cirka 800 aviser, der er i arkivet, er der omkring 6.000 artikler og 12.500 billeder, som vi skal formatere, så de bliver vist bedst muligt i det nye design.

Dragør Nyt har længe haft mange besøg på hjemmesiden, og vores målinger viser endda, at læserne har taget endda rigtig godt imod det nye design.

Vi ved godt, at det endnu er ikke alle artikler, der bliver vist korrekt. I den kommende tid vil vi fortsætte med at opdatere de sider, hvor der er problemer. Støder man som læser på en af disse sider, vil det være en stor hjælp, hvis man sender os et link på e-adressen
redaktion@dragoer-nyt.dk

På den måde kan vi hurtigere identificere typer af artikler, der er problematiske, og få dem rettet. På forpånd tak!

Har man derudover kommentarer, forslag eller spørgsmål, er man velkommen til at skrive til redaktionen på ovenstående e-mailadresse.

Vi er nemlig slet ikke i mål med at optimere hjemmesiden og dens mange tusinder af elementer. Til forskel for en papiravis, der er endegyldigt færdig, det øjeblik trykmaskinen har afsluttet arbejdet, kan vi konstant fortsætte med at udvikle og forbedre vores digitale produkter.

Mange af de forbedringer, vi arbejder på i øjeblikket, er nogle, som læserne ikke vil bemærke direkte. Vi vil gøre vores system mere funktionelt, hurtigere og lettere at bruge, så vi kan udnytte vores ressourcer mere fornuftigt.

Bedre annoncepladser

En stor del af arbejdet med hjemmesiden har haft fokus på at give vores annoncører bedre muligheder for at komme i kontakt med læserne. Det fokus vil bestemt ikke blive mindre med tiden. Det er nemlig en væsentlig del af vores udviklingsprojekt, at vi udnytter vores digitale platforme optimalt for at skaffe midler til at levere kvalitetsjournalistik til borgerne i Dragør.

Der er kommet en del flere annoncebannere på siden, og en række virksomheder og foreninger har allerede fået øjnene op de nye muligheder.

Tallene for de første uger med det nye design har været meget opløftende. Særligt den måde, læserne har taget imod vores onlineannoncører, har været positivt. Antallet af viste annoncer har været så højt, at det er kommet positivt bag på os i redaktionen.

Vi glæder os til at kunne give virksomheder og foreninger endnu bedre værktøjer til at få deres budskab ud til alle i kommunen.

Fik du læst?