Museet i en coronatid

Status over året – og fremtiden – for Museum Amager

Af Thomas Mose

Kaffen står klar, da Dragør Nyt møder op på Fadersminde i Store Magleby – gården, som rummer Museum Amagers administrationskontor.

Omkring det runde mødebord sidder museumsleder Søren Mentz samt Jens Thorhauge og Carsten Dinesen Maass, der er henholdsvis næstformand i bestyrelsen og bestyrelsesformand i Museum Amager, klar til at fortælle om, hvordan det har været at drive en kulturinstitution i en verden ramt af en smitsom pandemi – og ikke mindst, hvad vi kan forvente i tiden fremover.

Uforudsigelig udfordring

Selvom ingen af Museum Amagers tre museer var åbne, da coronapandemien skyllede ind over landet, var der alligevel en øjeblikkelig effekt.

Mens museet har lukket i det tidlige forår, er der rigtig mange gruppeturister, der besøger Amagermuseet, forklarer museumsleder Søren Mentz. Og man kunne ret hurtigt erfare, at arrangementerne og rundturene blev aflyst.

»Bookingkalenderen blev tyndere og tyndere,« lyder det fra museumslederen, der, som mange andre, oplevede et usikkert forår.

(Artiklen fortsætter efter billederne.)

Bestyrelsesmedlemmer og musumsleder ved Fadersminde. Fra venstre ses Jens Thorhauge, Carsten Maass og Søren Mentz. Foto: Thomas Mose.
Bestyrelsesmedlemmer og musumsleder ved Fadersminde. Fra venstre ses Jens Thorhauge, Carsten Maass og Søren Mentz. Foto: Thomas Mose.
Museum Amager var nomineret til Historiske Dages fornyelsesprisen for Peter Carlsens maleri »Amager 2019«. Foto: Thomas Mose.
Museum Amager var nomineret til Historiske Dages fornyelsesprisen for Peter Carlsens maleri »Amager 2019«. Foto: Thomas Mose.

Lige ved og næsten ...

Museum Amager skulle have deltaget i »Historiske Dage« – den store messe, som hvert år samler museer, arkiver, foreninger, forlag og medier med mere i Øksnehallen i København.

Og i 2020 var det lille museum i Dragør Kommune nomineret til den fornemme »Fornyelsespris« for Peter Carlsens maleri »Amager 2019«.

Fornyelsesprisen uddeles til nye, nyskabende, overraskende og anderledes måder at formidle historie og kulturarv på samt at gøre dem tilgængelige for flere mennesker.

Men ... Historiske Dage skulle have været afholdt i april – og her var nedlukningen af Danmark i gang. Arrangementet blev aflyst, og det blev senere hen besluttet, at Fornyelsesprisen ikke skulle uddeles i 2020.

Og lokalt i Dragør havde man også planer, der måtte ændres.

»Det største udstillingsarbejde foregik under coronanedlukningen,« fortæller Søren Mentz, der hentyder til, at Dragør Museum efter en lang og omfattende renovering skulle have været genåbnet til 2020-sæsonen med et brag af en åbningsfest. Det blev i stedet for en stille åbning den 1. juli – og et efterfølgende webinar, hvor talerne blev vist direkte på de sociale medier.

»Det har selvfølgelig gjort, at vi ikke kunne komme så markant ud,« fortæller museumslederen.

De ansatte på museet har under hele coronanedlukningen arbejdet på at gøre Dragør Museum færdig til åbningen – dog uden med sikkerhed at vide, hvornår de nye udstillinger fik lov til at åbne.

»Vi har hele tiden skulle hive os i håret, fordi der skulle bestilles udstillingsmontrer og -udstyr – uden at have sikkerhed for, hvornår det ankom,« siger museumslederen, der peger på, at en lang række af museets leverandører ligeledes har været nedlukket på grund af corona.

Det gav også udfordringer, hvis en af håndværkerne, der arbejdede på museet, blev syg.

»For os har 2020 været det her lige ved og næsten-år, hvor vi står og er så tæt på at kunne slå igennem – eksempelvis med Historiske Dage og med åbningen af Dragør Museum,« fortæller Søren Mentz.

Levendegørelsen på Amagermuseet. Arkivfoto: TorbenStender.
Levendegørelsen på Amagermuseet. Arkivfoto: TorbenStender.

Møde mellem gæst og formidler

Hen over sommeren løjede coronasmitten af, og mange af restriktionerne blev lempet.

Samtidig indførtes en »halv pris-ordning«, som var en del af Folketingets sommerstøttepakke til kultur- og turistlivet. Det gav museumsgæster mulighed for at besøge museer for halv pris, idet staten betalte resten – og det var medvirkende til, at Amagermuseet havde en meget god sæson.

»Den var lige så god som sidste år, som var en rekordsæson,« siger Søren Mentz, der endog mener, at sommeren kunne have slået rekorden, hvis ikke det var fordi, at mange af de danske turister søgte mod sommerhusområderne.

»Vi fik en rigtig god sommer, der indtjeningsmæssigt – blandt andet på grund af Dragør Museum – reddede det, vi tabte i foråret,« fortæller han.

Mange af medlemmerne af de fire museumsforeninger, der normalt har gratis adgang til museerne, har alligevel valgt at betale entré for at støtte Museum Amager gennem den svære tid – og det er en opbakning, man er meget taknemmelig for.

Museet har ligeledes oplevet en rigtig god efterårsferie, hvor der stadig ikke var de voldsomme restriktioner. Her var der mange lokale besøgende at finde på museerne.

»Det er også på sigt en god ting for os, idet der er mange lokale, der i år har fået øjnene op for det, vi kan,« siger Søren Mentz. Han fortæller, at gæsterne bruger omkring tre timer på Amagermuseet.

»Det viser vores kvaliteter. Vi kan få folk ned i tempo og lave en levende formidling, der er baseret på et møde mellem mennesker,« lyder det entusiastisk fra museumslederen.

Kulturministeriets Nationale Brugerundersøgelse bekræfter museumslederens synspunkt. Amagermuseet scorede topkarakter i kategorierne brugeroplevelsen for børn (9,5) og muligheden for at deltage aktivt (9,3). Faktisk opnår Amagermuseet højeste karakter blandt alle danske museer.

»Men det skal ikke kun være sjovt at komme på museet,« lyder det fra Søren Mentz. Han ønsker, at børnene med et besøg meget gerne skal få en forståelse for, hvordan fortiden var at leve i, samt at historie er noget, der er sket – og noget, der er med til at forme os alle. Han udtrykker det således: »Den indsigt giver en dannelse, som kan medvirke til at give en forståelse for, at et barn, der for eksempel lever i Kabul, har en anden virkelighed end den, vi har, og derfor måske tænker anderledes.«

Børn prøver kræfter med gammeldags vask ved levendegørelse på Amagermuseet. Arkivfoto: TorbenStender.
Børn prøver kræfter med gammeldags vask ved levendegørelse på Amagermuseet.
Arkivfoto: TorbenStender.

Carsten Maass tilføjer, at denne undervisning og forståelse også er relevant i det gode samarbejde, museet har med både folkeskolerne og ungdomsskolen.

Søren Mentz understreger dog, at museerne ikke blot er arrangementer og levendegørelse.

»I vores succes med levendegørelsen skal vi ikke glemme, at vi har en helt fantastisk, unik museumshistorie – både i Dragør og i Store Magleby,« lyder det fra museumslederen, der påpeger, at mange ønsker at komme og se museerne i sig selv – og nyde udstillinger og den fortælling, de rummer.

»Vi har en samling, der er unik og stærk nok til at tiltrække gæster,« tilføjer han.

Julemarked

På grund af de mange covid-19-restriktioner, der betyder, at der ikke må komme for mange gæster på museet på samme tid, har det været nødvendigt at lave ændringer i den måde, årets julemarked på Amagermuseet afholdes.

»Vi vil kunne lave et sikkert miljø til vores julemarked, hvor deltagerne alle har mundbind på, og hvor vi ved hvor mange, der deltager,« siger museumslederen, der har en klar forventning om, at julemarkedet bliver gennemført.

»Man skal bestille billet på forhånd for at komme ind,« lyder det fra Søren Mentz.

Besøgstallet er sat ned, så der hver anden time må være 100 gæster på museet. Det vil sige, at der kun kan lukkes 200 besøgende ind på en dag. Men til gengæld er julemarkedet udvidet, så det i år finder sted over to weekender – den 21.–22. og 28.–29. november.

»Den grænse har vi sat, da vi på denne måde ved, at vi kan lave et »coronasikkert« julemarked med en ensrettet rundgang,« fortæller Søren Mentz, der efterfølgende forklarer, at museumspersonalet vil følge gæsterne rundt. Turen starter på Gammelgård, hvor man kan se juleudstillingen. Derefter går ruten videre til Nordgården, hvor der er julemarked. Endelig stilles der et telt op i museumsgården, hvorfra der vil blive solgt gløgg og æbleskiver.

»Vi vil gerne have den gode gamle jul – og den kan vi jo ikke få på grund af corona,« smiler Søren Mentz skævt og lettere frustreret. Han fortsætter: »Nu prøver vi at skabe stemningen af den gode gamle jul med hjemmebagte småkager og hjemmelavede æbleskiver.« Og for at kunne leve op til dette har museet som et nyt tiltag i år indkøbt en gigantisk pande med plads til hele 90 æbleskiver.

Amagermuseet vil ud over julemarkedet have almindeligt åbent fra lørdag den 21. november til og med søndag den 20. december hver dag kl. 12–16 – undtagen mandag, hvor der holdes lukket.

Det er kun selve julemarkedet, hvortil det er nødvendigt at købe billet på forhånd – de øvrige dage kan billetter købes ved indgangen til museet.

Det store jubilæumsår

Det står allerede klart, at Amagermuseets fastelavn og forberedelserne til det traditionsrige fastelavnsridt ikke bliver afholdt i 2021.

Det er jo op til de to fastelavnsforeninger at afgøre, om der bliver slået til tønden i Dragør og Store Magleby, men den hyggelige søndag, hvor børnene slår katten af tønden på Amagermuseet bliver altså ikke til noget.

Anderledes forholder det sig med en af det kommende års øvrige begivenheder ... I forbindelse med Store Magleby 500-års-jubilæum er der nemlig søsat en række projektet på Amagermuseet.

Der vil blive bygge et nyt udstillingsafsnit med tre rum op på Gammelgård. Udstillingen vil beskæftige sig med de privilegier, som hollænderne fik, da de kom for 500 år siden.

Søren Mentz fortæller, at der vil blive sat et ekstra fokus på, hvad han kalder museets kronjuvel – amagerdragten.

Til sidst vil der blive lavet et moderne rum – hvor man behandler overgangen fra kålmark til villakvarterer og boligkarreer.

»Hvis coronaen ikke driller, og Dronningen kommer den 3. juni, skal vi nok være klar på Amagermuseet,« siger Søren Mentz.

Kulturnatten vil i forbindelse med 500-års-jubilæet også blive fejret på Amagermuseet, hvor der vil blive festet med mad, sang og omvisninger.

Museum Amager har overtaget driften af Drag­ør Turistkontor, der næste år flytter i Havnepakhuset på den anden side af Drag­ør Museum. Arkivfoto: TorbenStender.
Museum Amager har overtaget driften af Drag­ør Turistkontor, der næste år flytter i Havnepakhuset på den anden side af Drag­ør Museum. Arkivfoto: TorbenStender.

Nye muligheder med turistkontoret

Ledelsen og ansvaret  for driften af Dragør Turistkontor blev i 2020 lagt ind under Museum Amager – og netop her ser både museumsbestyrelsen og -ledelsen et enormt potentiale.

Carsten Maass, der er formand for Museum Amagers bestyrelse, finder, at der ligger store muligheder i at udvikle turistkontoret i en mere professionel retning og inddrage mange forskellige medier til at »brande« hele Dragør Kommune med Dragør by og St. Magleby landsby.

Det er i den forbindelse besluttet at flytte turistkontoret over i Havnepakhuset.

»Det vil vi i samarbejde med turistværterne gøre i løbet af 2021,« siger Carsten Maass og tilføjer, at Havnepakhuset er en stor og dejlig bygning, hvor de besøgende har mulighed for at sidde både udendørs i gårdhaverne med kig til renoveringsprojektet af lodsbåden, »Ravnen«, og indendørs, komme på WiFi og eksempelvis nyde en kop kaffe i hyggelige omgivelser.

Hele planlægningen af det nye turistkontor skal ske i samarbejde med de frivillige. »For vi er så privilegeret at have en stor, velkvalificeret frivilliggruppe,« lyder det fra Carsten Maass.

Bestyrelsesformanden ser også et nyt turistkontor i perspektiv til en mulig UNESCO-udpegelse af Dragør som verdenskulturarv.

»Her vil man kunne skabe et hus, der kan tage mod gæster på en anden måde end hidtil,« fremhæver Carsten Maass.

(Artiklen fortsætter efter billederne.)

 

Byvandringerne starter ved Dragør Turistkontor. Arkivfoto: TorbenStender.
Byvandringerne starter ved Dragør Turistkontor. Arkivfoto: TorbenStender.
Henning Sørensen viser en lille gruppe rundt på en byvandring. Arkivfoto: TorbenStender.
Henning Sørensen viser en lille gruppe rundt på en byvandring. Arkivfoto: TorbenStender.

Byvandringer

Efter Museum Amager har overtaget ansvaret for turistkontoret, der står for en lang række af sommerens byvandringer, er man begyndt at sammenkæde de historiske ture rundt i byen med museums-oplevelsen.

Turguiden kan tage gæsterne med rundt til alle museets faciliteter, og man kan på den måde give deltagerne en endnu bedre oplevelse med flere facetter.

Jens Thorhauge fremhæver, at udfordringen med at binde historien op på personer er særlig givende.

»På byvandringerne kan man for eksempel, når man kommer forbi Jens Eyberts Plads, udpege hans hus – som for øvrigt er blandt Dragørs ældste,« lyder det fra Jens Thorhauge, der selv er guide på byvandringer.

»Og når man kommer ned på museet, så kan man her vise Jens Eybert-stuen, som er genskabt med originalt interiør oppe fra huset,« tilføjer han.

Jens Thorhauge kommer med en række andre eksempler på, hvordan man kan kæde de emner, museet beskæftiger sig med, sammen med byvandringerne.

Lige overfor Jens Eyberts hus kan man for eksempel udpege det hus, hvor fisker Einar Larsen boede. Han sejlede omkring 70 jøder til Sverige i 1943. Fartøjet, der blev brugt til transporten, var kutteren Elizabeth, som man tidligere på byvandringen har set. Jens Thorhauge mener, at der er et utal af historier, som man kan gøre konkrete og personlige.

Jens Thorhauge fortæller, at der både er basis for at få et stort nationalt og internationalt publikum til byvandringerne.

»Der har også i år været enkelte internationale turister,« lyder det bestyrelsesmedlemmet – det på trods af, at sommeren bød på meget få udenlandske gæster i landet i det hele taget.

Der har til gengæld været rigtig mange lokale, både fra Drag-ør Kommune og resten af Amager, der, fortæller Jens Thorhauge, aldrig før har besøgt museet eller hørt historien om byen.

»Her er der er en mark at opdyrke, og det bekræfter, at vi går den rigtige vej,« siger han.

En forløbelig opgørelse fra Dragør Turistkontor viser, at sæsonen på trods af udeblivelsen af de udenlandske turister, har været god.

»Hvis det havde været et normalt år, så havde vi med de ting, der er sket, toppet endnu højere – og det skal vi selvfølgelig gå efter,« lyder det optimistisk fra Jens Thorhauge.

Museumstorvet

Jens Thorhauge kommer ind på en anden mulighed med turistkontoret i Havnepakhuset. Han fortæller om en plan,  han var med til at udvikle for et par år siden: At etablere et museumstorv mellem Havnepakhuset og Dragør Museums nye indgang.

Idéen er at binde Havnepakhuset, Danmarks Lodsmuseum og Dragør Museum sammen med en ny belægning og beplantning m.v. for derved at skabe et uderum, hvori man kan forestille sig en scene med forskellige aktiviteter, såsom en historisk legeplads for børn, torveplads og andre aktiviteter.

»Det skal været et sted, hvor man virkelig kan folde sig ud. Ikke bare museet, men hele byen skal kunne bruge det,« lyder det fra Jens Thorhauge.

Det er først og fremmest levendegørelsen, der trækker mange gæster til Amagermuseet i Store Magleby, og som har medvirket til den flotte anmeldelse, som Amagermuseet har fået i Den Nationale Brugerundersøgelse.

»En af de fremtidige udfordringer er at skabe en mere levende formidling på Dragør Museum, og i det perspektiv skal man også se på et museumstorv i Dragør,« fortæller Jens Thorhauge, der også mener, at der med det nye torv vil være mulighed for at skabe bedre rammer omkring Dragørs museer.

Søren Mentz tilføjer, at det er muligt at etablere en ny indgang til Danmarks Lodsmuseum, så dette sammen med Dragør Museums nye indgang vil komme til at ligge bedre i forhold til turistkontoret og museumstorvet. Her arbejder frivillige fra lodsmuseet med at renovere den gamle lodsbåd »Ravnen« – og det vil kunne skabe et aktivitetsrum, der automatisk vil lede turisterne ned mod havnen.

»Så har vi i Dragør skabt alt det, som kulturturisterne ønsker sig, fordi vi har bundet de forskellige kulturinstitutioner sammen. Museumspladsen kan få en helt ny betydning, idet den bliver et naturligt samlingspunkt,« tilføjer Søren Mentz.

Fremtidens turisme

Både Carsten Maass og Jens Thorhauge mener, at man med nyt museumstorv vil kunne knytte byen, havnen og vandet endnu bedre sammen, end det er i dag.

Jens Thorhauge fortæller, at man andre steder, f.eks. i Christiansfeld, der kom på verdenskulturarvslisten i 2015, oplevede en voldsom stigning i turismen. Dragør står – UNESCO-verdensarv eller ej – formodentlig også overfor en markant øget turisme i de kommende år, som han mener, vi skal forberede os på, både i turistkontoret og på museerne.

»Der skal være en infrastruktur, når turisterne kommer – og de vil komme,« siger Søren Mentz. Han mener, at man med denne plan kan skabe et stærkt turistkontor, der kan medvirke til at tage imod første »bølge«, og som kan medvirke til at sprede turisterne ud.

»Hvis de mange turister alle skal være i den gamle by, vil der blive enormt proppet,« tilføjer han, og siger, at det bl.a. bliver turistkontorets opgave at få turisterne til havnen, Store Magleby, Kongelundsfortet, ud på Amarminoen med mere.

Carsten Maass mener, at man i Dragør med turismen har at gøre med en voksende branche – og det uanset, om Dragør kommer med i UNESCOs verdenskulturarv eller ej.

Drag-ør Kommune har da også en turismestrategi, men i den er der ingen konkrete planer for at kunne imødese udfordringer af denne karakter. Det er i dag Dragør Turistråd, der laver strategien, mens Museum Amagers rolle er at levere infrastrukturen hertil.

Sagen om det nye museums-torv er ikke som sådan en nyhed. Den har været omtalt i Drag-ør Nyt (læs blandt andet om planen i nr. 44 – 2018 på side 10. Avisen kan findes på Dragør Nyts hjemmeside www.dragoer-nyt.dk), og sagen blev i februar 2019 behandlet i Dragør Kommunes By-, Erhvervs- og Planudvalg.

Blandt udfordringerne er, at der skal sløjfes 18 parkeringspladser for at gøre plads til museumstorvet – noget, der betragtes som et problem fra flere sider.

By-, Erhvervs- og Planudvalg besluttede dengang, at forvaltningen og Museum Amager i samarbejde skulle arbejde videre med sagen – dog uden, at der er foreløbig er sket mere.

En idé kunne være som forsøg starte op i det små: »Ved at sløjfe to parkeringspladser – en ved Drag-ør Museum og en ved Havnepakhuset, så vil man kunne skabe en visuel kontakt mellem de to bygninger, og så kan vi illustrere, hvilket fantastisk rum vi får,« foreslår Søren Mentz, der mener, at man kan få borgerne med på idéen ved at lave en langsom tilvænning.

»Samtidigt kan man engang imellem lave nogle arrangementer, hvor vi bruger hele parkeringspladsen,« lyder det fra Carsten Maass.

Økonomien er selvfølgelig også en udfordring, der skal adresseres. Jens Thorhauge mener dog, at der er meget god mulighed for at få fondsstøtte til projektet, hvis politikerne ønsker at gå videre med det.

Det tætte samarbejde med Historisk Arkiv Drag­ør er et kæmpe aktiv for Museum Amager. Arkivfoto: Thomas Mose.
Det tætte samarbejde med Historisk Arkiv Drag­ør er et kæmpe aktiv for Museum Amager. Arkivfoto: Thomas Mose.

Historisk Arkiv Dragør

Efter flere måneders diskussioner og forhandlinger blev det sidste år besluttet, at ansvaret for Historisk Arkiv Dragør overgik fra bibliotekerne til Museum Amager.

»Fusionen har betydet, at man på museet er kommet meget tættere på den arkivmæssige del,« siger Søren Mentz, og forklarer, at man nu har mulighed for at lave mange forskellige lag i tilknytning til de genstande, der er udstillet.

»Genstandene og kilderne bliver bundet sammen,« supplerer Carsten Maass.

Søren Mentz uddyber, at der med flytningen af lokalarkivar Henning Sørensens kontor til Fadersminde er kommet et hurtigere samspil fra udstillingsideen til det, museumsgæsterne kan opleve.

»Det er en helt klar forbedring af vores kvalitative formidlingsdel,« lyder det tilfreds fra museumslederen. Det samme gør sig gældende med byvandringerne, hvor Henning Sørensen ligeledes hjælper med at skabe den gode historie.

Jens Thorhauge tilføjer, at man fra bestyrelsen har kunne konstatere, at de professionelle kvalifikationer til at udnytte fusionen mellem lokalarkivet og museet har været til stede.

»Det kan ses ved, at der er sket et meget markant forskningsmæssigt løft,« begrunder han.

Med fusionen med Historisk Arkiv Dragør har museet fået direkte adgang til et enormt materiale. »Men ikke bare det – med de frivilliges arbejde har vi også kendskab til materialet,« siger Søren Mentz.

(Artiklen fortsætter efter billederne.)

Personale og frivillig på Amagermuseet. Arkivfoto: Torben­Stender.
Personale og frivillig på Amagermuseet. Arkivfoto: Torben­Stender.
En gruppe frivillige tilknyttet Danmarks Lodsmuseum arbejder på at renovere den gamle lodsbåd »Ravnen«. Arkivfoto: ­TorbenStender.
En gruppe frivillige tilknyttet Danmarks Lodsmuseum arbejder på at renovere den gamle lodsbåd »Ravnen«. Arkivfoto: ­TorbenStender.

De frivillige

I øjeblikket er omkring 200 frivillige tilknyttet Museum Amager samt de tre forskellige museumsforeninger, der hver især støtter deres museum.

Carsten Maass fortæller, at man i museumsledelsen har gjort overvejelser om, at de frivillige i museumsforeningerne kan indgå i en værtsrolle, hvor de kan formidle historien med den viden, de har.

Ud over at kunne tilføre en særlig viden til museerne er der også et økonomisk perspektiv i at bruge de frivillige i en sådan værtsrolle, vurderer Carsten Maass.

Bestyrelsesformanden mener også, at man i Slots- og Kulturstyrelsen har bemærket de mange frivillige, der hjælper til med at gøre Museum Amager til noget helt særligt. Og han erindrer en lang række projekter, som de frivillige står for.

Han ønsker at kompetenceudvikle de frivillige gennem uddannelse og kurser – både for at kunne bibeholde inter-essen i den nuværende frivilliggruppe, men også for at kunne tiltrække yngre kræfter, så der på et tidspunkt kan komme et generationsskifte.

Selvom det er de frivillige, der i høj grad står for levendegørelsen, er det alligevel noget, som bliver professionaliseret på Amagermuseet.

Søren Mentz forklarer: »I stedet for at vi gør noget, som vi bare gør, og vi har en intuitiv fornemmelse for, at det er godt, så prøver vi hele tiden på at bygge historier på.«

Som eksempel nævner han Museum Amagers Instagram-konto, hvor der er skabt et tegneserieunivers for at åbne børnenes fantasi og sætte stemningen til det, man kan opleve på Amagermuseet.

Der bliver skabt sammenhæng med tegneserieuniverset, som er noget, børnene kender, med tegningerne, der forestiller fortidens virkelighed, og som er baseret på billeder, der er fundet i lokalarkivet.

»Vi tænker hele tiden over, hvordan vi får den faglighed, vi har i forbindelse med vores forskning, ud til små børn, hvor vi kun har et øjeblik til at fange deres opmærksomhed,« beretter Søren Mentz.

Færre penge fra kommunen

Ifølge Carsten Maass er der ingen tvivl om, at Museum Amager står på usikker grund i covid-19-situationen. Ydermere blev det i forbindelse med Dragør Kommunes Budget 2021 besluttet, at Museum Amager i fremtiden skal have 100.000 kr. mindre i tilskud fra kommunen.

»Det har naturligvis nogle konsekvenser, da vi per definition er et ressourcesvagt museum,« lyder det fra bestyrelsesformanden. Han uddyber, at Museum Amager er meget afhængig af det kommunale tilskud og at være et statsanerkendt museum.

»Den aktuelle besparelse skal vi lære at leve med,« siger Carsten Maass, der understreger, at museet bliver nødt til at bakke op omkring de økonomiske udfordringer, der er i Dragør Kommune, lige som alle andre institutioner, der bliver berørt. »Der føler vi også et fælles ansvar,« siger han.

Konkret betyder budgetnedskæringen, at man har måtte afskedige den lokale gartner på Amagermuseet. For de besøgende betyder det, at der ikke bliver lavet en tulipanmark ved Amagermuseet næste år.

»Vi har en tro på, at det, vi gør, kan generere flere indtægter,« siger Carsten Maass.

Der har i noget tid været arbejdet for at få store sponsorer ind omkring museet. Men i øjeblikket er det umuligt, da store dele af erhvervslivet også oplever både tab og stor usikkerhed i forbindelse med covid-19-situationen.

Jens Thorhauge tilføjer, at det, i forhold til at skaffe sponsorer, er vigtigt at gøre museet til mere end et lokalt museum. »Det skal være et museum, der har et globalt perspektiv,« siger han. Her mener han, at særligt søfartsdelen er helt unik.

De fem søjler

Museum Amager er i dag et af de 97 statsanerkendte museer i landet. Det betyder, at museet modtager støtte fra staten – men også har en række forpligtigelser, der skal opfyldes.

Søren Mentz uddyber, at man som et statsanerkendt museum skal indsamle, registrere og bevarer museumsgenstande, og så skal historien formidles, og der skal forskes.

Disse krav går under betegnelses de fem søjler i museums-loven.

Formidlingen, som man som museumsgæst oplever, er således kun en lille del af det, museet laver.

»Det, borgerne ser, er toppen af isbjerget,« fortæller Søren Mentz og fortsætter: »Der ligger en meget, meget stor og tung arbejdsopgave neden under formidlingen.«

Forskningsforpligtigelsen betyder bl.a., at nye resultater løbende skal publiceres i artikler, der omhandler museets ansvarsområde – som i dette tilfælde vil sige Amager. Museum Amager udgiver om kort tid det andet bind i serien af forskningsartikler – og museet gør dermed deres forskning tilgængelig for både interesserede borgere og for dem, der sidder på universiteterne og kan bruge forskningen i deres eget arbejde.

Også i dette perspektiv skal Museum Amager ses – ikke bare som et egnsmuseum – men som en national og international institution, der kan bidrage med perspektiver på lige fod med f.eks. Nationalmuseet eller Københavns Universitet.

Statsstøtten til Museum Amager udgør minimumsbeløbet på cirka en mio. kr. – men heller ikke her er alt givet.

Carsten Maass beretter, at der kan komme en omfordeling af statsstøtten og tilføjer, at der også har været tale om, at der i fremtiden skal være færre statsanerkendte museer.

Søren Mentz tilføjer, at der på listen over statsanerkendte museer findes en lang række egnsmuseer, der fortæller en historie, der kan minde om Museum Amager.

»Bliver der tale om en sammenlægning eller nedlæggelser af museer, skal vi ruste os, så Museum Amager bliver det museum, der skal fortælle historien om lokalidentitet i kraft af den viden, der er omkring alle museets mange institutioner. Vi har det hele samlet,« lyder det fra Søren Mentz, der fremhæver Museum Amagers styrke f.eks. ved at have Historisk Arkiv Dragør tilknyttet.

»Vi tænker stort. Vi er et museum for Dragør Kommune, men vi er i høj grad også en repræsentant som et egns- eller regionalt museum, der kan begå sig på den store scene,« fortsætter Søren Mentz.

Carsten Maass supplerer med at fortælle, at museet strategisk går på to ben – den ene er den professionelle del, som sørger for, at statens krav bliver overholdt, og den anden er de frivillige, som yder en kæmpe identitetsskabende indsats.

På trods af den usikre økonomiske fremtid ser bestyrelsesformanden alligevel positivt på fremtiden: »Vi vil gerne bevise vores eget værd med alle de initiativer og den strategi, der er lagt for at få lov til at være et statsanerkendt museum, som dækker hele Amager.«

Museet har nemlig også fået det kulturhistoriske ansvar for Tårnby Kommune – et samarbejde, som man i Museum Amager er meget glade for, og som man håber på kan udbygges i samarbejde med Kastrupgård Samlingen.

Tager erfaringer med

Med alle de corona-restriktioner, man har været underlagt, har museumspersonalet været tvunget til at nytænke en masse ting – ikke mindst omkring lokaliteter og processer. »Det har været en udfordring, som vi løfter,« siger Søren Mentz, der fortæller, at det har været noget, man har brugt meget tid og kræfter på.

Museets personale har været tvunget til at tage arbejdsgange op til revision, og de har lært at se museet på en ny måde.

»Og det er jo også nogle gange meget sundt – specielt for et meget traditionsbåret sted som Amagermuseet, hvor vi plejer at gøre, som vi altid har gjort,« siger museumslederen, der mener, at man kan tage mange erfaringer med fra coronatiden, som også vil kunne bruges i fremtiden.

»Det positive er, at vi har rusket godt op i den måde, vi organiserer det på,« slutter Søren Mentz.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk