Ny Lidl-butik åbningsklar
Det er snart ti år siden, at den tyske discountkæde med det farverige logo havde Dragør i kikkerten for første gang. Nu står butikken klar til åbningsfest, men det har ikke været nogen helt nem proces. Dragør Nyt har været forbi butikken kort før åbningen for at høre, hvordan det går med forberedelserne, og for at stille det spørgsmål, som de fleste tænker, når de går forbi byggepladsen: Er I sikre på, at I kan nå det?
I en skurvogn på parkeringspladsen møder vi Anders Ankersen. Han er ejendomsudvikler i Lidl og lever af at bygge Lidl-forretninger. Det er ham, der er med til at bestemme, hvilken farve facaden skal have, hvordan parkeringspladsen skal udformes og hvilke træer, der skal plantes ude foran. Det er også ham, der skal sørge for, at butikken står færdig den første december.
»Det er så sjældent, at man får mulighed for at præge byen på den måde, så for mig har det vigtigste været at få bygget en butik, som pryder byen,« fortæller Anders Ankersen.
Butikken i Dragør bliver Lidl nummer 139 i Danmark, og den kendte discountkæde har timingen med sig, når den åbner lige op til julehandlen i en tid med høj inflation.
Vanskeligt byggeri
Det har ikke været nogen nem opgave at bygge på Kirkevej. Faktisk har byggeriet været så vanskeligt, at det havde været langt nemmere, hvis der havde ligget en tom mark, fortæller Anders Ankersen.
»Det har været en vild proces! Vi har lavet et byggeri med seks boliger ovenpå, som har skullet opholdes, imens vi har flyttet bærende vægge nede i stueetagen,« fortæller han.
»Hvis de seks beboere ovenpå og beboerne bagved kommer og handler i butikken bagefter, så har jeg nået mit ultimative mål, for så ved jeg, at vi er på god fod med dem, der har været allermest påvirkede af det.«
De seks boliger på førstesalen kan dog også glæde sig over, at deres tagterrasser bliver forlænget med tilbygningen.
Lokalt engagement
Når Lidl slår dørene op på den nye adresse, er det med håbet om at blive mere end bare endnu en dagligvarebutik. De vil gerne være en del af lokalsamfundet. Her har det særligt været en fordel at have en lokalkendt med om bord til at navigere i skikke, traditioner og debatfora. Og Anders Ankersen sætter da også lidt ekstra stolthed i at bygge noget, hans medborgere vil blive glade for.
»Vi har ikke mange Lidl-butikker i denne her gule farve,« griner han og peger på de nymalede mure. Den er valgt særligt til Dragør.
Som ejendomsudvikler glæder han sig især til at vise alt det grønne frem, som kommer til at pryde pladsen foran. Der bliver plantet nye træer samt et biodiversitetsbælte af vild beplantning rundt om parkeringspladsen. Her har de desuden fået lov at inddrage HOFORs hjørne af parkeringspladsen i beplantningen, så hele pladsen kommer til at hænge visuelt sammen. Også her har hans lokale forankring haft en finger med i spillet.
»Jeg har prøvet at sørge for lidt bedre udsyn, når man kommer cyklende ude på stien. Jeg kan jo ikke lade være med at tænke på, at en dag skal min datter også køre her,« fortæller han.
Når butikken står færdig, skal Anders Ankersen i gang med næste butik i en ny by, og han tager vigtige erfaringer med sig fra tiden i sin hjemby.
»Jeg har mærket på egen krop, hvor meget det fylder i en by, når der bliver bygget et supermarked. Jeg har været helt tæt på debatten og hørt snakken i byen. Det skal jeg virkelig huske at tage med mig. Hver gang vi kommer ud i en ny by, så sker det her, som jeg nu har været en del af.«
Trafikale ændringer
I forbindelse med åbningen sker der enkelte trafikale ændringer i området. Blandt andet bliver der etableret en svingbane på Kirkevej i retning mod den gamle by til de bilister, der skal ind på D.B. Dirchsens Allé, lige som vejbanerne på denne tilpasses. Dette arbejde er i skrivende stund undervejs og ventes færdigt til butikkens åbning.
Desuden har der været et forslag om et vejbump på D.B. Dirchsens Allé efter Rosenengen samt udvidelse af 40 km/t.-zonen. Dette har været i høring og var på dagsordenen til Klima-, By- og Erhvervsudvalgets onsdag den 30. november. Aftalen imellem Dragør Kommune og Lidl er, at bygherren bekoster de trafikale ændringer, og dette gælder således også etablering af et vejbump, hvis det besluttes.
Hos Lidl har man arbejdet intensivt på at udnytte det tilgængelige areal for at kreere en behagelig butik for såvel kunder som medarbejdere, og selv om den nye butik med sit salgsareal på cirka 800 m2 ikke er blandt de største Lidl-forretninger, så har butikken naturligvis det samme varesortiment som kædens øvrige forretninger.
Og så håber Anders Ankersen, at den gode loftshøjde og moderne indretning skaber den rette stemning straks fra butikkens første åbningsdag – som er torsdag morgen, den. 1. december, klokken 8, hvor i øvrigt også borgmester Kenneth Gøtterup vil lægge vejen forbi.
CL