Livredder for en dag
En klasse ad gangen har først modtaget undervisning i almen førstehjælp og hjertelungeredning hos Kay Weiss for bagefter at været gået over i svømmehallen for at modtage læring i bjergningsteknikker og frigørelsesgreb hos Lone Hansen og Tanya Ingwes. Alle har de fået en smagsprøve på, hvad det vil sige at være livredder. De har fået gennemgået indholdet i en erhvervslivredderprøve og selv prøvet nogle af prøvens elementer af i bassinet.
Eleverne har lært at trykudligne og dykke på skråninger, hvor flere af dem lykkedes med at få en dukke med op fra 3,80 meter dybde. De har øvet bjærgeteknikker og optagning af medie. De har også lært frigørelsesgreb, hvis de skal bjærge en person, der er panisk. Sådan en person kan let komme til at holde lidt for godt fast, fortæller Tanya Ingwes, og her skal de vide, hvordan de kommer fri.
Flere af eleverne havde aldrig været i den nye svømmehal, og det blev en god anledning til at vise den frem. Her fik de også talt om, hvorfor det er så vigtigt at vaske sig ordentligt, inden man går i vandet. Man kan derved nøjes med lidt mindre klor i bassinet og på den måde undgå helt røde øjne, når man har været ude at svømme.
»Der har været nogle dage med fuld smæk på og skum på vandet. Det er bare sjovt, når alle pisker rundt i bassinet,« fortæller Tanya Ingwes, der gerne underviser de unge igen en anden gang.
Hos Kay Weiss lærte eleverne de fire hovedpunkter i førstehjælp: skab sikkerhed, vurder personen, tilkald hjælp og giv førstehjælp. Træningen bestod blandt andet af nødflytning, stabilt sideleje og hjertelungeredning. Flere af eleverne havde fra erhvervelse af knallertkørekort eller fra fritidsjob som eksempelvis træner allerede et godt kendskab til emnet, men der var også elever, for hvem det var helt nyt.
Underviser Kay Weiss går særligt op i at gøre undervisningen aktiv. Førstehjælp skal ikke læres gennem forelæsning. Det skal prøves på, og eleverne får lov at prøve de forskellige ting flere gange i praksis.
Kay Weiss instruerer ved først at lade de elever, som kender til førstehjælp, demonstrere, hvordan man laver for eksempel hjertelungeredning eller stabilt sideleje. Derefter viser han selv, hvordan det skal gøres, og så bliver eleverne sendt ud i grupper for at øve sig. Til sidst skal grupperne konkurrere om at vise den mest korrekte version, mens medeleverne er dommere. På den måde ser eleverne det samme flere gange – og gør sig umage for at få alle detaljerne med for at vinde. Der er god stemning, og eleverne klapper ad hinanden, når en gruppe gør det ekstra godt.
CL