Malerplatformen, der skal gøre det muligt at male broen. Foto: Hans Jacob Sørensen.

Øresundsbron skal males

Fredag i sidste uge var der pressetræf på Øresundsbrons malerplatform, hvor det første penselstrøg blev udført. Arbejdet forventes færdigt i 2032

Af Birgit Buddegård

Det første penselstrøg blev taget – indtil flere gange af hensyn til de mange fremmødte fotografer – da Øresundskonsortiet fredag den 17. januar havde inviteret til pressetræf på Peberholm. De mange fremmødte både svenske og danske pressefolk fik også mulighed for at besøge den specialfremstillede malerplatform, der nu er monteret på Øresundsbron. Malerplatformen er den første af tre, hvorfra 20 malere over de næste 12 år vil stå for malerarbejdet på broen.

Før broen blev placeret i Øresund, blev den malet indendørs og på land – nu skal den males under helt andre omstændigheder – i stor højde over havets overflade, tæt på jernbanens køreledninger og tog, der passerer i høje hastigheder, og derfor er platformene nødvendige.

Miljøhensyn

I år er det er 20 år siden, Øresundsbron blev indviet, og vejr, vind og korrosion har slidt på broen. Derfor er et nyt lag maling nødvendigt for at beskytte broen og sikre en lang levetid. Da broen blev malet første gang, var det med epoxy-baseret maling, men man har nu valgt en mere miljøvenlig vandbaseret maling, fortæller anlægsdirektør hos Øresundsbron Bengt Hergart. »At kunne vælge en holdbar maling, som også er mere bæredygtig for miljøet, føles virkelig godt,« konstaterer han.
Der er udført flere test af malingen igennem de seneste måneder, og resultatet viser en vedhæftning, der er to til tre gange højere, end de af Øresundskonsortiet stillede krav. I havmiljøet er det ikke lige så almindeligt med vandbaseret maling som epoxy, men det er anvendt for eksempel på Storstrømsbroen og Limfjordsbroen, hvor det fungerer godt.
Den vandbaserede maling skaber også et bedre arbejdsmiljø for malerne og tager større hensyn til det naturbeskyttede område, Peberholmen, som der arbejdes i.

Planlagt investering

Malerarbejdet er den dyreste investering, siden broen blev bygget, og beløber sig i alt til cirka 300 millioner danske kroner. Men Øresundsbron har et vedligeholdelses- og investeringsbudget, der dækker omkostningerne. Og det er et planlagt projekt og vil ikke påvirke Øresundsbrons priser.

Tilgængeligheden af broen bliver heller ikke påvirket – målet er, at hverken bilister eller togpassagerer vil lægge mærke til det.

Projektets omfang og tidshorisont

Udmålt udgør stålkonstruktionerne et areal på næsten 300.000 kvadratmeter. Malerarbejdet forventes at gå i gang i stor skala i april måned i år – og man begynder på den sydlige side, der forventes at stå færdigmalet i 2023.
Den nordlige side vil blive malet fra 2024 til 2028, hvorefter man afslutter med undersiden. Desuden vil der sideløbende blive udført reparationsarbejde. Hele malerarbejdet forventes afsluttet i 2032.

Foto: Hans Jacob Sørensen.
Første penselstrøg. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Første penselstrøg. Foto: Hans Jacob Sørensen.
Foto: Hans Jacob Sørensen.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk