Pendleranalyse

Et indblik i rejsevanerne i den offentlige trafik

I forbindelse med Dragør Kommunes ændring i busdriften, bestilte kommunen en trafikanalyse, der skal illustrere brugen af den offentlige transport.

Klima-, By- og Erhvervsudvalget bliver onsdag den 9. august, på deres første møde efter sommerferien, præsenteret for rapporten.

Forbindelse til metro og tog

Movia har lavet rejseanalysen ved at trække data fra rejsekortsystemet. Trafikanalysen viser ture, der er påbegyndt i Dragør Kommune på en gennemsnitlig dag i november. 

Rapporten viser, at der gennemsnitlig i opgørelses-perioden er knap 2.000 rejsende, der stiger på en af de tre buslinjer i Dragør Kommune. 

Omkring halvdelen af brugerne rejser enten til København eller Frederiksberg. Movia antager, at en lang række af disse ture er pendling til eller fra arbejde – men de skønner også, at der er en lang række fritidsture til de mange aktiviteter, der er i København.

Godt 350 rejser slutter i Tårnby Kommune og godt 300 ture er lokale i Dragør Kommune.

Analysen viser at mange af turene går til trafikknudepunkterne, hvor man kan skifte til tog eller metro. Cirka 375 rejsende skifter i Københavns Lufthavn fra enten line 33 eller 35, mens knap 90 rejsende på linje 33 skifter på metrostationerne på enten Vestamager eller Ørestad.

Et lignende billede gør sig gældende på linje 250S. Her skifter 272 personer på Tårnby Station, 76 skifter ved Amagerbro Station mens 37 tager turen helt ind til Københavns hovedbanegård.

Flest med 250S

Langt de fleste rejser foregår med linje 250S, som er kommunens primære offentlige transport rute mod København. Der er gennemsnitlig 1.018 daglige rejser fra Dragør Kommune med buslinjen. 

Størstedelen af Dragør Kommune bliver dækket af linje 33, der kører fra Dragør Stationsplads til Rådhuspladsen i København. 

Ruten har 327 daglige rejser og har sin største passagermængde i Dragør Kommune – særligt mellem Søvang og Store Magleby. Dog anvendes ruten også som forbindelsesled til alternative former for kollektiv transport, og andre tager turen hele vejen til Rådhuspladsen.

Besparelser

Linje 35 har en vigtig funktion i at bringe passagerer fra Dragør og Store Magleby mod Tårnby og København. Særligt forbindelsen til Københavns Lufthavn er betydningsfuld, hvor mange skifter til tog eller metro. 

Linjen har med 594 daglige rejser fra Dragør Kommune et højre passagertal end linje 33, men der er også flere afgange – særligt mellem Dragør Stationsplads og Københavns Lufthavn.

I april vedtog kommunalbestyrelsen at skære i driften af linje 35. Når den nye køreplan træder i kraft til oktober, vil der kun køre en bus i timen mellem Dragør Stationsplads og Københavns Lufthavn alle ugens dage efter kl. 19. 

Driftsændringen forventes at resultere i 16.500 færre passagerer om året, og giver Dragør Kommune en besparelse på 515.000 kr. årligt. Besparelsen skal anvendes til at dække prisstigningerne i busdriften på grund af de høje brændstofpriser.

TM

Arkivfoto: TorbenStender.
Arkivfoto: TorbenStender.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk