Havarikommissionen sejles af frivillige fra Marinehjemmeværnet ud til Ice Rose i en af BOPAs gummibåde. Foto: Jørgen R. Kærgaard og Benny Nielsen.
Havarikommissionen sejles af frivillige fra Marinehjemmeværnet ud til Ice Rose i en af BOPAs gummibåde. Foto: Jørgen R. Kærgaard og Benny Nielsen.

Skibskollision i Øresund

Onsdag formiddag var der drama ud for Dragørs kyst – i tågen var et fragtskib kollideret med et russisk krigsskib

Onsdag den 23. september ved 10-tiden indløb der melding om, at det 145 meter lange fragtskib Ice Rose var kollideret med et rusisk orlogsfartøj ud fra Drogden i Øresund. Det stod i første omgang ikke helt klart, hvilket skib, der var den anden part i kollisionen, men man er siden kommet frem til, at der var tale om det russiske krigsskib Kazanets.

Forsvarets fartøj Najaden og et observationsfartøj fra den svenske søredningstjeneste blev sendt til området. 

Ifølge Forsvarets Operationscenter var der kun sket materiel skade på de to skibe, og der er ikke rapporteret om udslip i forbindelse med uheldet.

Ice Rose blev tilbageholdt af de danske myndigheder, indtil det med sikkerhed kunne konstateres, at skibet var sødygigt, mens det russiske flådefartøj fortsatte ud i Østersøen.

Ice Rose havde kurs op gennem Øresund, og det er endnu ikke fastslået, hvad der var grunden til kollisionen. Dog står det klart, at der på grund af tåge var meget dårligt sigtbarhed. Og ifølge netmediet Søfart sejlede det russiske krigsskib trods den tætte tåge med slukket AIS, som er et radiosystem til automatisk identifikation.

Hjalp havarikommission 

Lidt senere på dagen – omkring kl. 14 – fik Hjemmeværnsflotille 367 Dragør en forespørgsel, om de ville sejle repræsentanter fra politiet og Den Maritime Havarikommission ud til Ice Rose, som lå for anker lidt syd for Øresundsbron.

Eftermiddagens transportopgave ud til Ice Rose blev delt sådan, at lodsbåden fra DanPilot i Dragør sejlede politiet ud til fragtskibet, og sådan, at Marinehjemmeværnet sejlede ud med folkene fra Den Maritime Havarikommission.

Tre frivillige fra Marinehjemmeværnet og to mand fra Havarikommissionen mødtes om bord på Marinehjemmeværnsfartøjet MHV 911 BOPA i Dragør Havn, og kort før kl. 17 sejlede fire af dem af sted i BOPAs hurtige gummibåd. En frivillig fra Marinehjemmeværnet blev tilbage på BOPA og holdt styr på kommunikationen.

»Der var ikke så langt derud. Vi havde 4,5 sømil fra Dragør,« fortæller fartøjsfører i flotillen, Jørgen R. Kjærgaard, som sejlede med i gummibåden.

Et pænt hul

Ude ved fragtskibet var gummibåden en tur rundt om det store fragtskib, så Havarikommissionens folk kunne besigtige og fotografere skaderne.

»Der var et pænt hul i styrbord agten, og skibet var skrællet et godt stykke hen ad siden,« fortæller Jørgen R. Kjærgaard om i synet, der mødte dem, da de nærmede sig Ice Rose. Efter foto-runden skulle de to mand fra Havarikommissionen over på skibet.

Lodsskibet fra DanPilot var også fremme ved fragtskibet – og det skulle vise sig at være heldigt.

»Den lejder, de kastede ned fra fragtskibet, var ikke lang nok, så vi måtte sætte de to mand af på lodsskibet, så de kunne kravle op derfra. De ville aldrig være nået op fra gummibåden,« beretter Jørgen R. Kjærgaard.

Kl. 17.22 satte Jørgen R. Kjærgaard og hans kollega i gummibåden atter kurs mod Dragør. 

Hullet i siden på fragtskibet Ice Rose. Foto: Jørgen R. Kærgaard og Benny Nielsen.
Hullet i siden på fragtskibet Ice Rose. Foto: Jørgen R. Kærgaard og Benny Nielsen.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk