Der bliver klippet og klistret på biblioteket.
Der bliver klippet og klistret på biblioteket.
En færdig spilleplade fra »Projekt Læselyst« vises frem.
En færdig spilleplade fra »Projekt Læselyst« vises frem.

Vækning af læselyst i folkeskolen

2.865 elever fordelt på 126 klasser. Så mange gange har en børnebibliotekar fra Dragør Bibliotekerne mødt en folkeskoleelev i skoletiden. Og i år bliver det sandsynligvis endnu flere. 

Fra indskoling til udskoling møder eleverne biblioteket i skoletiden gennem litteraturquizzer, ABC-safarier, historieløb, forfatterbesøg, børnevalg og meget mere. 

Ann Harnek er dansklærer på Nordstrandskolen, og hun fortæller, at lige så snart hun har fået sit skema for skoleåret, skriver hun til børnebibliotekarerne for at booke ekstra forløb på biblioteket.

Når skoleåret begynder, sender børnebibliotekarerne deres kulturkatalog ud til skolerne. Nogle af forløbene er faste for alle klassetrin i hele kommunen, mens andre er ekstra tilbud, som lærerne selv kan tilmelde sig. 

I 2016, da Amalie Bagge og Isabel Cristina da Costa Grubbe overtog samarbejdet med folkeskolerne, var det ikke et katalog med flotte billeder og glittede sider, men et par sammenclipsede A4-sider med gode idéer til aktiviteter med skoleklasser. Og det var ikke flere tusind elever, men omkring 600 elever på et skoleår. 

Ud over de faste forløb booker Ann Harnek hvert år fire ekstra forløb på biblioteket for hver af hendes klasser.

»Man bringer kulturen ind i skolen, og børnene bruger sig selv, bliver nysgerrige på deres nærmiljø og får læring ind på en anden måde, end at sidde i deres klasselokale. De opdager næsten ikke, at de lærer, fordi de lærer på en sjov måde,« beretter Ann Harnek. 

Hun mener desuden, at det er et godt supplement til de unges digitale hverdag. 

En tur på biblioteket, hvor »Sprog­fitness« er med til at vække børns læselyst.
En tur på biblioteket, hvor »Sprog­fitness« er med til at vække børns læselyst.

På biblioteket skal eleverne lytte, lede og bygge. Alle deres sanser er i brug, påpeger Ann Harnek. Et af forløbene hedder eksempelvis »Læs med Lego«, og her lytter børnene først til en historie, og bagefter skal de bygge den ud af lego-klodser. Det kan også være, at eleverne kun får halvdelen af en historie, som de så selv skal bygge slutningen på.

Flere biblioteksbesøg

Sascha Jørgensen, der er dansklærer og læsevejleder i Dragør, tilmelder sig med egne ord alt, hvad hun kan komme med til på biblioteket. 

»Vi har nogle sindssygt kompetente børnebibliotekarer. Det er sådan en fornøjelse at komme derned, og så har de bare valgt 40 gode bøger ud i alle genrer, og de kan fortælle inspirerende om handlingerne og om hvem, der kunne have glæde af at læse dem,« fortæller Sascha Jørgensen. 

Hun håber også, at besøgene på biblioteket i skoletiden kan anspore de unge til at kigge forbi i fritiden – ikke kun for at læse, men også for bare at sidde og spille et spil og være sammen med kammeraterne. 

»I dag kæmper vi meget både som forældre og lærere med børns lyst til at læse, fordi der er så meget andet, der konkurrerer med bogen. Jeg tror, at en af måderne til at vække læselysten er at komme fysisk på biblioteket og kunne dufte bøgerne, se forsiderne og blive inspireret i det litterære miljø,« siger Sascha Jørgensen.

De faste forløb bygger ovenpå hinanden, så forløbene har en rød tråd fra år til år. For eksempel deltager alle 6.-klasser hvert år i »Smart Parat Svar«, som er en national konkurrence. Men allerede i 5. klasse forbereder eleverne sig på quizzen i »Litteratur-bingo« på biblioteket.

Litteraturbingo bygger på spørgsmål fra tidligere års Smart Parat Svar-quizzer, og spørgsmålene, der tager udgangspunkt i både skøn- og faglitteratur, er designet til at øge læselysten hos børn og unge, når de oplever, at deres interesser bliver forvandlet til viden, som de kan dyste med i konkurrencen om at blive både Dragørs og Danmarks klogeste 6.-klasse. 

Håndslag på lystlæsning 

Sidste år deltog Sascha Jørgensen med sin 5.-klasse i »Projekt Læselyst«, hvor eleverne i grupper først skulle læse en skønlitterær bog og siden bygge et brætspil over bogens tema eller handling.

»Det gav dem virkelig stor lyst til at læse, og de gravede sig dybt ned i bøgerne for at kunne omsætte handlingen til et konkret spil. Det var meget inspirerende, og børnene var virkelig begejstrede for det – også dem, som ikke er nemme at begejstre,« fortæller Sascha Jørgensen.

Projektet fik støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen og udmundede sig i »Store Spilledag« i Hollænderhallen, hvor alle spillene blev præsenteret og testet. Desuden blev det bedste spil kåret. 

Dragør Bibliotekerne har stort fokus på læselysten blandt børn og unge. Det kommer blandt andet til udtryk, når bibliotekarerne pakker bogkasser til skolerne. Fremfor at indkøbe og sende et helt klassesæt, hvor alle læser samme bog, så tager klassen turen til biblioteket og pakker bogkassen selv. Med hjælp og anbefalinger fra børnebibliotekarerne skal de pakke en bog, som de selv gerne vil læse, og en bog, som de gerne vil anbefale til en anden. På den måde kommer motivationen fra dem selv, når bøgerne lægges i kassen.

»Vi har givet håndslag på lystlæsning,« fortæller børne- og ungebibliotekar Amalie Bagge.

»Det er ikke vores opgave at tvinge dem til at læse. Det er vores opgave at give dem gode læseoplevelser,« fortsætter hun.

Når eleverne vælger bøger til bogkassen, vælger de direkte fra hylderne fra bibliotekets almindelige udlån.

Amalie Bagge mener, at det kan inspirere de unge til efter skole at gå på biblioteket og gøre det samme selv, når de har oplevet at få god hjælp til at finde en bog, de bliver glade for at læse. 

CL

Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.
Foto: Dragør Bibliotek.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk