Irmas lukning påvirker såvel kunderne som butiksejere på Kongevejen. Dragør Nyt ser på, hvad fremtiden vil bringe for butikslivet. Foto: TorbenStender.
Irmas lukning påvirker såvel kunderne som butiksejere på Kongevejen. Dragør Nyt ser på, hvad fremtiden vil bringe for butikslivet. Foto: TorbenStender.

Forsigtig optimisme på Kongevejen

Irmas lukning påvirker såvel kunderne som butiksejere på Kongevejen. Dragør Nyt ser på, hvad fremtiden vil bringe for butikslivet

Af Rasmus Mark Pedersen

Ud for herretøjsbutikken EAST of Copenhagen har indehaver Nicklas B. Kristensen opdaget noget lidt ildevarslende. Det er tidligt fredag eftermiddag, og han tæller parkeringspladser op. Der er fire–fem ledige pladser, beretter han. Og det plejer der ikke at være. Grunden er lige så indlysende, som den er ærgerlig: Irmas lukning betyder færre mennesker i byen. 

Alligevel er Niclas B. Kristensen forsigtig optimist. »De dage hvor vejret rammer dagen, så er der godt med mennesker herude,« forklarer han. 

Borde og stole foran den lukkede Irma-butik på Neels Torv bliver flittigt benyttet i pinsen. Foto: TorbenStender.
Borde og stole foran den lukkede Irma-butik på Neels Torv bliver flittigt benyttet i pinsen. Foto: TorbenStender.

Og generelt spiller solen en stor rolle. For når den er fremme, så er der ikke nogen, der taler om krise i Kongevejens butikker.

Det er Rasmus Gundelund Nielsen, der er formand for Dragør Erhverv, faktisk ikke meget for generelt. »Jeg tror ikke, at lukningen af Irma har nogen indflydelse på, om de turister, der kommer til byen, bruger byen eller ej. Der er solen den afgørende faktor,« forklarer han også.

Selvom butikkerne i gågaden både lever af lokale og turister, så forventer han, at der er sammenhold nok i byen til at kompensere butikkernes umiddelbare tab ved, at dagligvarekunderne ikke længere kigger ind i gadens specialforretninger.

Derudover tror han, at det bare er et midlertidigt problem. Lokalplanen tilsiger, at der skal være supermarked i Irmas gamle lokaler. Derfor håber han, at COOP enten vil åbne et andet dagligvarekoncept end Irma, eller at de sælger til en af de to dagligvarekæder, vi endnu ikke har i byen.

Men i mellemtiden så må butikkerne gøre, hvad de kan for at lokke flere lokale af huse.

Prisnedsættelse

Det forsøger Dennis Gersholm Hølmer, der ejer Dragør Vinhandel, men han er ikke helt så optimistisk for fremtiden i byen.

Han forklarer, at han kører som konsulent for detailbranchen i hele Danmark, så han ser, hvad det betyder, at et supermarked forlader byen: »Altså, jeg tror ikke, Dragør kommer til at dø på samme måde, men landsbyer dør hen. For supermarkedet er livsnerven,« forklarer han.

Derfor har han også gjort, hvad han kan for at overtage Irmas salg af ikke bare vin, men også øl og sodavand. Han har sænket priserne til under supermarkedernes listepriser, så der ikke er nogen undskyldning for ikke at handle lokalt.

Men effekten lader vente på sig, og det bekymrer ham, hvis borgerne i Dragør ikke er klar til at kæmpe for de butikker, de trods alt har tilbage i byen.

»Jeg tror, at hele Dragør til vinter og i hele 2024 får en nedgang i omsætningen. Det kommer til at præge hele byen, at det lokale supermarked ikke er der mere,« siger han.

For han tror ikke på, at det bare er midlertidigt, at der ikke er en dagligvarebutik i hjertet af Dragør.

»Lokalerne er alt for små. Så hvis der var nogen, der havde haft interesse i at overtage lokalerne, så var det allerede sket,« forklarer han.

Ekstra god service

Nicklas B. Kristensen fra EAST håber naturligvis, at der kommer et supermarked igen. Men han er også klar til at kæmpe kampen, hvis ikke der gør.

»Jeg er ret positiv af sind. Alle os, der har butikker – vi gør det bedste, vi kan. Hvis vi laver god og spændende marketing, så skal det nok lykkes,« siger han.

For hvis der kommer lidt færre i butikken, så skal de jo gå med lidt mere, end de plejer. Derfor har de bag kasseapparatet i EAST snakket om, at nu skal kunderne have en ekstra god oplevelse af at komme ind i butikken.

»Når du har de store sommerdage, så kan du stå bagefter med følelsen efter, at du ikke var lige så meget på, som du kunne have været, fordi det bare kørte fra den ene kunde til den anden,« forklarer han.

Så han har gjort meget ud af, at han selv og resten af personalet giver mere af sig selv og giver en ekstra god service, så både turister og lokale for alvor forstår forskellen på at købe tøj på nettet og lokalt.

Lån en cykel gratis

Også i Dragør Vinhandel er de klar med nye initiativer for at få flere kunder. Her har Dennis Gersholm Hølmer en idé til, hvordan han kan få sejlerturisterne til at slå vejen forbi hans butik. »Jeg har overvejet at købe nogle gamle cykler, som sejlerne kan låne gratis. Så kan de cykle op og købe mælk og brød i Dragør Centret, og så kan de købe deres vin og øl ved mig.«

Han frygter, at næste sommer bliver hård, når først sejlerne har fundet ud af, at de ikke længere kan købe dagligvarer tæt på kajkanten. For så vælger de måske andre havne i stedet.

Optikeren på Kongevejen 4 skiftede torsdag den 25. maj navn til Geist. Butikkens nye navn og indretning blev fejret med bl.a. lækre grillpølser fra genboen, den lokale slagter. Foto: HAS.
Optikeren på Kongevejen 4 skiftede torsdag den 25. maj navn til Geist. Butikkens nye navn og indretning blev fejret med bl.a. lækre grillpølser fra genboen, den lokale slagter. Foto: HAS.
Flere butikker overvejer, ligesom Dragør Vinhandel, nye initiativer for at trække kunderne til Kongevejen. Foto: TorbenStender.
Flere butikker overvejer, ligesom Dragør Vinhandel, nye initiativer for at trække kunderne til Kongevejen. Foto: TorbenStender.

Den frygt deler Rasmus Gundelund Nielsen ikke. Han har regnet sig frem til, at der er 500 meter fra indgangen til Irma til indgangen til Lidl. Så den smule vej regner han med, at sejlerne godt vil kunne overkomme.

»I forvejen så har jeg jo hørt dem spørge efter billigere alternativer til Irma,« forklarer han.

Hvem der får ret, kan kun tiden vise, men indtil da, så har alle de erhvervsdrivende, som Dragør Nyt har talt med en klar opfordring til borgerne: Køb mere lokalt.

Som Dennis Gersholm Hølmer udtrykker det: »Hvis bare alle voksne i Dragør købte en enkelt flaske vin hos mig om året, så ville butikkens økonomi se helt, helt anderledes ud. Så det er virkelig småting, der skal ændres i folks vaner for at få byen til at blomstre.«

For hvis ikke de lokale vil holde byens butiksliv kørende, så bliver det turisterne, som butikkerne satser på, og det gør økonomien noget mere usikker: »Så skal vi leve endnu mere af turisterne og tjene flere penge på en meget, meget kort periode,« forklarer Dennis Gersholm Hølmer.

Men heldigvis har Dragør mere at tilbyde end de fleste andre byer. Så optimismen spirer hos Nicklas B. Kristensen. »Jeg er sikker på, at Dragør altid vil bestå. Hvis man kigger andre steder i Danmark, så findes der ikke det unikke vi har i Dragør,« forklarer han, og nævner Den Gamle By som det helt unikke trækplaster.

Også Rasmus Gundelund Nielsen maner til ro i forhold til den nuværende situation. Han peger på, at handelslivet er kommet helskindet gennem corona, og at der generelt er ganske få tomme butikker i byen. Samtidig har turismen fået et nøk opad. »Vi er utrolig attraktive at besøge på nuværende tidspunkt,« siger han, og stemmer i de fælles håb for Kongevejen. At der kommer et supermarked igen, at Dragørs borgere vil handle mere lokalt  – og at der kommer endnu flere skønne handelsdage med solskin.

Erhvervsmæssig affotografering af Dragør Nyts annoncer og tekst er ikke tilladt.
© Copyright 2015–2024 Dragør Nyt.
Forbehold for trykfejl.

Hjemmesiden er lavet af Starco Grafisk